BRATISLAVA 12. novembra (WEBNOVINY) – O nových trendoch vo filantropii či najnovších zmenách v asignácii dvoch percent z dane z príjmu diskutovali na treťom Fóre o firemnej filantropii topmanažéri, manažéri pre vonkajšie vzťahy a komunikáciu a zástupcovia firemných nadácií. Na podujatí udelili certifikáty siedmim firmám, ktoré používajú medzinárodnú metodiku merania investícií do spoločnosti – Štandard komunitné investovanie. Z rúk veľvyslanca Veľkej Británie a Severného Írska na Slovensku Michaela Robertsa si prevzali ocenenia aj víťazi Employee Volunteering Award Slovakia. Fórum o firemnej filantropii sa konalo v Bratislave. Agentúru SITA o tom informoval PR manažér Nadácie Pontis Vladimír Vladár.
Zahraničným hosťom podujatia bol Buzz Schmidt z britskej organizácie GuideStar International, ktorá vytvára celosvetový prehľad neziskových organizácií, posilňuje tak transparentnosť, dôveryhodnosť a orientáciu v neziskovom sektore každej krajiny. Schmidta vyhlásil portál The Non-Profit Times za 1999 US Non-profit Executive of the Year a Time Magazine ho v roku 2001 vyhlásil za jedného zo šiestich vizionárov a lídrov vo filantropii. Buzz Schmidt v prezentácií reflektoval nový pohľad na filantropické aktivity firiem. Aj keď sa v darcovstve nedá hovoriť o finančnej návratnosti, investície do komunity môžu prinášať návratnosť v podobe sociálneho dopadu a konkrétnych spoločenských zmien. Silná a udržateľná občianska spoločnosť je výsledkom spolupráce viacerých stakeholderov, vrátane firiem.
Najnovšie zmeny v legislatíve týkajúcej sa asignácie dvoch percent z dane z príjmu právnických osôb predstavil Peter Handiak z 1. slovenského neziskového servisného centra, ktorý sa podieľal na príprave novely zákona o daniach z príjmov. Najdôležitejšou zmenou je zavedenie postupného znižovania dvoch percent na pol percenta v roku 2020. V praxi to znamená, že ak firma počas súčasného zdaňovacieho obdobia alebo najneskôr v lehote na podanie tohto daňového priznania 31. marca 2011 neposkytne dary v sume zodpovedajúcej pol percentu jej zaplatenej dane, bude môcť budúci rok asignovať už len vo výške 1,5 percenta. Pre fyzické osoby zostáva možnosť asignácie nezmenená.
Angažovanú filantropiu predstavili prostredníctvom videa Marek Roháček z občianskeho združenia Návrat a Marcel Imrišek z firmy ProRate. V tomto projekte ide o dlhodobú podporu a vyššiu mieru zapojenia donora – firmy ProRate do rozvoja združenia Návrat. Cieľom darcu je v dohodnutom čase pomôcť postaviť na nohy neziskovú organizáciu, nastaviť jej správne procesy a schopnosť dlhodobo samostatne fungovať. ProRate teda prijímateľovi dáva nielen jednorazový grant, ale zaviazal sa k dlhodobejšej nefinančnej podpore.
Program darovania skúseností firemných dobrovoľníkov Hlavy pomáhajú účastníkom fóra predstavila Miroslava Gúčiková z Nadácie Pontis. Program sa snaží identifikovať potreby mimovládnych organizácií a nájsť vhodných expertov na jednotlivé činnosti z firiem, ktorí by formou dobrovoľníctva vedeli pomôcť neziskovke.
Záver podujatia bol venovaný Filantropickej Pecha Kucha – najobľúbenejšej časti podujatia. Šesť firiem v krátkych osemminútových prezentáciách predstavilo vlastné riešenia, nástroje a inšpiratívne príklady firemnej filantropie. Spoločnosť Kinstellar predstavila partnerstvo s organizáciou Kaspian, ktorá sa venuje práci s neorganizovanou mládežou v bratislavskej Petržalke. Vďaka podpore od Kinstellar sa Kaspianu podarilo prekonať krízové roky a pokračovať v aktivitách pre mládež na najväčšom sídlisku na Slovensku. O zapojení firemných dobrovoľníkov do obnovy a výstavby bývania pre sociálne slabšie rodiny bola prezentácia spoločnosti Whirlpool a organizácie Habitat for Humanity. VÚB banka prezentovala projekt podpory Kalvárskeho fondu. V projekte sa banka zaviazala k desaťročnej podpore obnovy Kalvárie v Banskej Štiavnici. Ďalší prezentovaný projekt podpory, tentoraz od Microsoft Slovakia v partnerstve s Nadáciou Pontis, je zameraný na rozvoj informačných a komunikačných zručností vo vyučovacom procese v Keni. Spoločnosť Hewlett Packard sa v tomto roku rozhodla pre partnerstvo s programom DobraKrajina.sk. Firma ponúkla zamestnancom možnosť vzdať sa jedného zo zamestnaneckých benefitov v prospech podpory projektov neziskových organizácií v programe Dobrá krajina Za sedem mesiacov sa jej podarilo vyzbierať medzi zamestnancami viac ako 2 500 eur. Partner podujatia Slovak Telekom prezentoval dlhodobú podporu súčasného umenia v spolupráci s Nadáciou Intenda. Počas dvoch rokov fungovania programu Slovak Telekom venovala na podporu 46 projektov súčasného umenia spolu 153-tisíc eur.