BRATISLAVA 7. mája (WBN/PR) – Na trhu s online bankovníctvom zamiešajú karty banky špecializujúce sa na mobily, tvrdí Oyvind Oanes, generálny riaditeľ online banky Zuno pre Slovensko a Českú republiku, v rozhovore pre BANKY.sk.
Bankovníctvo sa v poslednom čase presúva do mobilov. Kde vidíte mobilné bankovníctvo o päť rokov?
Sledujeme všeobecný trend, keď penetrácia mobilmi medzi populáciou rýchlo rastie a to sa nedá ignorovať. Väčšina bánk jednoducho preklápa svoj internet banking do mobilných telefónov, ale sú aj banky, ktoré vznikajú a špecializujú sa iba na mobilné bankovníctvo – voláme ich Mobile First. Pár takých start-upov už existuje v USA, vo Francúzku a vo Veľkej Británii. Tie vyvinuli bankové koncepty primárne pre mobil, hoci sa dajú použiť aj na internete. O pár rokov predpokladám, že sa tieto koncepty objavia aj na Slovensku.
Jeden z vašich rivalov na slovenskom trhu spustil nedávno zmeny v online bankovníctve, kde predstavil novinky ako osobné finančné plánovanie. Uvažujete o podobných zmenách aj vy?
Myslím si, že každá funkcia, ktorá zlepší užívateľský komfort, je plus. Osobne sa mi páči pokus prepojiť online bankovníctvo s Facebookom a som zvedavý, či to bude fungovať. Záleží asi aj na veku užívateľa. Mladší zákazníci zrejme nebudú mať problém využívať túto službu, starší asi budú mať viac obáv o bezpečnosť platieb. Musíme opatrne balansovať medzi inováciami v bankovníctve a bezpečnosťou. Základom bankovníctva je dôvera, ak sa tá poškodí, je ťažké to naprávať a reputácia banky klesne.
Viem aj o skvelých vyhľadávacích funkciách, ktoré ponúkajú Mobil First banky. Jednoducho napíšete do telefónu „koľko som minul za minulý mesiac“ a systém vám vyselektuje informáciu. Aj my sledujeme možnosti ako zlepšovať funkcionality mobilného bankovníctva, ale chceme počkať, čo sa na trhu osvedčí a vybrať z toho, čo sa hodí pre nás.
Banky sú v poslednom čase pod tlakom regulátorov, ktorí ich tlačia do znižovania poplatkov. Myslíte, že banka môže fungovať aj bez poplatkov?
Pri poplatkoch treba rozlišovať, kedy sú férové a kedy nie. Tak vnímam aj tlak regulátorov, ktorí chcú eliminovať poplatky, ktoré neprinášajú žiadny benefit pre klienta. Ak si banka účtuje poplatok za služby, ktoré klientovi poskytne a sú mu na úžitok, je férové si zato pýtať peniaze. Za služby sa predsa platí všade. Ak stratíte kartu a chcete expresne novú, je férové od banky, že si za túto službu vypýta poplatok. Na druhej strane je na trhu ešte veľa bánk, ktoré si účtujú úplne absurdné poplatky za základné služby, ktoré by mali byť zadarmo. S nami naši klienti môžu ušetriť až 90 eur ročne, a to nie je malá suma.
Online banky sú na Slovensku stále v červených číslach, niektoré dokonca už z trhu odišli. Vidíte stále priestor na úspech na tomto malom trhu?
Iste. Minulý rok sme mali mierne lepší ako predminulý a znížili sme stratu, ale definitívne výsledky budeme vedieť až v máji. Tiež prvý kvartál tohto roku sa vyvíja lepšie ako sme očakávali, nového klienta vítame každých 8 minút. Náš projekt je naplánovaný na dlhšie obdobie a stále doň investujeme. V tomto aj v budúcom roku ešte plánujeme byť v strate, ale v roku 2016 už očakávame zisk.
Počas troch rokov na slovenskom a českom trhu ste získali okolo 230 tisíc zákazníkov. Aký počet je pre vás žiaduci, aby ste začali byť ziskový?
Celkové číslo nie je až tak podstatné, skôr nám ide o kvalitu zákazníckej bázy. Ak máme veľa aktívnych klientov, ktorí u nás majú nielen účet či sporenie, ale aj úvery a kreditku, sú cennejší ako masa neaktívnych zákazníkov. V tomto roku máme plán získať okolo 60 tisíc zákazníkov.
Prečo ste stopli expanziu na poľský a maďarský trh?
V Poľsku naša materská banka kúpila inú banku a chce sa zamerať na integráciu tejto akvizície. Až potom opäť prehodnotíme túto možnosť, pretože je to veľký a zaujímavý trh pre online banku. V Maďarsku je stále neisté podnikateľské prostredie, hoci ekonomika sa tam mierne zlepšila, takže chceme počkať. Nevylučujeme vstup aj na tento trh neskôr, lebo online banka tam chýba.
V tomto roku pokračujete v silnej propagácii úverových produktov. Ako ste zatiaľ s kampaňou spokojní?
Objem poskytnutých úverov nám za prvý kvartál stúpol o 50 % oproti rovnakému štvrťroku v minulom roku. Každý mesiac nám pribúdalo 3 500 žiadostí o úver, takže sme celkom spokojní. Pre viac ako 50 % Slovákov je dôležitá sadzba na pôžičke. Preto sme prišli s online pôžičkou, ktorá je so sadzbou začínajúcou od 6,9 % ročne najvýhodnejšou ponukou na trhu. Rovnako sme zvýhodnili naše refinancovanie, kde sme zaviedli 3 pevné sadzby, vďaka ktorým klienti môžu prenesením svojho nevýhodného úveru k nám ušetriť až 720 eur.
Dočkajú sa zákazníci v tomto roku aj hypoték od vašej banky?
V tomto roku asi nie. Hypotéky sú zložitý produkt, čo odporuje našej filozofii mať jednoduchú banku a produkty. Na druhej strane cítime, že zákazníci si tieto produkty želajú. Ak sa do hypoték pustíme, tak možno s externými partnermi, napríklad našou sesterskou Tatra bankou, ktorí preberú časť administratívy.
Pred pár rokmi ste spomínali, že chcete dosiahnuť to, aby vás mali zákazníci nie ako druhú banku, ale využívali vaše služby ako v prvej hlavnej banke. Ako sa vám darí plniť tento cieľ?
Stále pracujeme na tom, aby to dosiahli. Teraz máme asi 20 % zákazníkov, ktorí nás využívajú ako hlavnú banku a pre zvyšných 80 % sme banka na sporenie, alebo u nás majú iba jeden produkt. Radi by sme tento percentuálny pomer postupne zmenili naopak. Čas je na našej strane. Mladšia generácia, v ktorej vidíme nových zákazníkov, robí už veľa vecí online a bude to robiť aj s bankou. Pri staršej generácii prevažuje ešte opatrnosť v zmene banky a možno aj pohodlnosť. Keď si niekto nájde čas a spočíta si ako často potrebuje navštíviť pobočku tradičnej banky a koľko by ušetril na poplatkoch v online banke, možno k zmene pristúpi. V Čechách prešlo k novým bankám viac ako 1,2 miliónov klientov, trend je podobný aj na Slovensku.
Keďže ste online, aj pri úveroch postupujete takmer online a požičiavate peniaze osobe, ktorú ste ani nevideli. Nie je to nebezpečné?
Nemusíme zákazníka vidieť, ale spoznáme a overíme si jeho dôveryhodnosť inak. Prvá cesta je, že podpisuje zmluvu cez kuriéra, takže ho uvidíme. Druhá možnosť je, že zákazník pošle malú platbu na náš účet zo svojej banky a tým pádom si môžeme overiť jeho totožnosť. Okrem toho máme pri úveroch štandardný proces zisťovania bonity klienta cez Sociálnu poisťovňu či cez úverový register.
Aké dôvody by ste potenciálnemu klientovi predložili, aby si vybral vašu banku?
Sme online banka, ktorá ponúka moderný spôsob bankovníctva. Navyše sme lacná a transparentná banka, čo sa týka poplatkov a služieb a vôbec jediná čisto online banka bez fyzických pobočiek na Slovensku. Aktívny klient, ktorý zaplatí mesačne kartou aspoň 100 eur, má u nás bežný účet s množstvom služieb vrátane všetkých výberov v zahraničí úplne zadarmo. Naša mobilná aplikácia je jednou z najlepších na trhu. Aktívne ju využíva každý siedmy klient. Tento rok ju uvedieme aj na tretej zatiaľ chýbajúcej platforme – Windows Phone. Najdôležitejšie je to, že ponúkame iný zážitok v komunikácii s bankou oproti tradičným bankovým dinosaurom.
Kto je Oyvind Oanes
Narodil sa v Nórsku a vyštudoval marketing na Univerzite v Paisley, v Škótsku. Počas svojej profesionálnej kariéry zastával množstvo manažérskych funkcií v odvetví bankovníctva a finančných služieb. Najdlhšiu časť svojho doterajšieho pracovného života strávil v GE Money Bank a v rakúskej banke BAWAG PSK. Do Zuno bank nastúpil najprv ako marketingový riaditeľ a neskôr sa stal generálnym riaditeľom pre Slovensko aj Česko. Medzi jeho záľuby patrí najmä lyžovanie a trávenie času s rodinou.
Portál BANKY.sk vznikol v roku 1998. Denne prináša aktuálne správy z bankového diania doma i v zahraničí. Okrem správ pravidelne ponúka exkluzívne rozhovory s top manažérmi bánk na Slovensku. Uľahčuje čitateľom orientáciu v bankových produktoch a pomáha im pri správnom výbere. Súčasťou portálu je aj odborné poradenstvo na aktuálne témy, kde sa čitatelia môžu dozvedieť viac o riešení svojich praktických otázok z oblasti bankových služieb. Okrem iného tam nájdete aj aktuálne kurzové lístky a finančné kalkulačky.