Route du Rhum je transatlantická sólo regata, ktorá sa organizuje každé 4 roky v novembri a predstavuje 3600 míľ zo Saint Malo vo Francúzsku do Pointe-á-Pitre v Guadalupe. Prvá regata so konala v roku 1978. Hneď sa ukázalo, že ide o veľmi náročné preteky. V regate totiž prišiel o život Alain Colas. Jediní dvaja Taliani, ktorí regatu dokončili, boli Paolo Martinoni na lodi Blueamnesya v roku 1978 a Simone Bianchetti na lodi Italia Telecom TNT. Menej úspešný bol Giovanni Soldini, ktorý v roku 2002 musel odstúpiť.
Tento rok budú mať preteky troch účastníkov: Davide Consorte bude plávať na lodi Adriatech, Marco Nannini na lodi UniCredit v triede 40 a Gaetano Mura s loďou Vento di Sardegna v triede Rhum pre motorové člny do 50 stôp.
Marcova cesta k oceánu
Marco sa zúčastnil na prvej sólo regate, niekoľko míľ od ostrova Wright, až v roku 2006. Aj vďaka podpore jeho skúsenejších priateľov sa tu zrodila myšlienka zúčastniť sa mýtickej OSTAR. Ostar je sólo regata z anglického Plymouthu na Rhode Islad v USA. Po tom, ako Marco v roku 2009 zvíťazil vo svojej triede, sa rozhodol vložiť všetky životné úspory do lode Class 40. To mu dnes umožňuje zúčastniť sa v regatách profesionálov.
V júni 2010 sa Marco umiestnil na druhom mieste v Shetland Round Britain and Ireland. Regata Route du Rhum bude jeho prvá sólo regata na novej lodi, ktorá bude pre túto príležitosť pokrstená menom „UniCredit“. Marco je totiž zamestnancom UniCreditu, ktorý sponzoruje plachty Marcovej regaty a zároveň Marca podporuje aj po ľudskej stránke. Marco plánuje účasť na regate Global Ocean Race 2011-2012, okružná cesta okolo sveta v triede 40.
Prečítajte si rozhovor s „krotiteľom vĺn“:
Ako sa v tebe zrodila láska k moru?
V detstve som plachtil s mojím otcom. Počas letných prázdnin som bol viackrát v l´Ecole Nationale de Voile v Quiberone. Ale až potom, čo som sa presťahoval do Anglicka, som spoznal mnohých plachtárov, ktorí ma inšpirovali a aj vďaka nim sa vo mne prebúdzala vášeň pre jachting na otvorenom mori.
Čo pre teba znamená more, aké pocity v tebe vyvoláva, keď naviguješ na oceáne?
Počas regaty je more ako šachovnica na ktorej sa hrá šach, máme pred sebou nesmierne množstvo ťahov. Mám rád aj pretekanie s ostatnými účastníkmi a vždy sa snažím aby som bol v harmónii s morom, jeho veľkú silu treba vždy rešpektovať.
Naviguješ v sólo regatách, avšak loď je predovšetkým skupinová práca. Kto sú účastníci tvojho tímu?
Predovšetkým sú to moji priatelia – plachtári ako ja. Technické znalosti pre prípravu akejkoľvek lode sa získavajú len skúsenosťami. V sólo regate sa nič nesmie nechať na náhodu, treba sa vyhnúť akejkoľvek improvizácii. Je nevyhnutné realizovať otestované situácie a riešiť problémy spoľahlivo, s istotou a bezpečne. Nie náhodou vyhrávajú veteráni, zatiaľ čo mladší často všetko dolámu.
Ako aplikuješ svoje skúsenosti, ktoré si nadobudol aj počas výkonu svojej bankovej profesii?
Pripraviť sa na regatu v otvorenom mori vyžaduje venovať pozornosť detailom, ale zároveň je potrebné mať pred sebou stále jasnú víziu celku. Správne voľby a dobré výsledky sa musia zabezpečovať počas celej cesty, dlhodobo, takže je jasné, že krátkodobo orientované ciele sú neproduktívne. Myslím, že paralela medzitým je jasná a zrozumiteľná.
Ako vznikol tvoj projekt vyzvať oceány v sólo jazdách?
V Anglicku v Solo Offshore Racing Club-e som spoznal mnoho sólo plachtárov. Odtiaľto pochádza aj moja idea jachtingu na otvorenom mori a sen zúčastniť sa v roku 2009 súťaže OSTAR. Po trojročnej príprave, od 2006 do 2009, som sa napokon stal víťazom v mojej triede. Bol to nečakaný úspech a odvtedy môj “hlad” po oceáne neustále narastá a je nezastaviteľný.
Neustály kontakt s ľuďmi, ktorí prepadli tým istým vášňam, ale sú zároveň aj profesionálmi, ti určite pomohlo v tvojom raste. Mohol by si nám to priblížiť?
Ozajstný šok bude pricestovať do St. Malo a dostať sa medzi všetkých veľkých učiteľov francúzskeho plachtenia. Poslednýkrát som ich stretol na štarte Artemis Transat 2008, kde bol aj Soldini. Tentokrát budem jeden z nich. Pre mňa to znamená ako ísť hrať futbal na Maracaná.
Kedy začína dobrodružstvo?
Včera! Pripraviť sa na účasť na takejto regate vyžaduje mesiace a mesiace práce, treba vykonať nesmierne množstvo rozhodnutí. Byť na štarte 31. októbra s pripravenou loďou, rýchlou a spoľahlivou, je jedna z najväčších výziev môjho života.
Najťažšie momenty, ktorým budeš musieť čeliť?
Z viacerých dôvodov je prvý týždeň plavby najťažší. Štart je vždy komplikovaný, rizikom je kolízia s niektorým z účastníkov alebo s loďou na ktorej sa vezú diváci. Tiež výjazd z kanálu, kde je tak veľká doprava, je dosť komplikovaný, takže si nebudem môcť pospať min. 36 hodín. Plavba v Biskalskom zálive v novembri môže byť veľmi náročná a to najmä kvôli jesenným búrkam, ktoré často poškodia plavidlá. Až na štvrtý- piaty deň začneme nachádzať správny rytmus oceánu ale únava a fyzická námaha nás neopustia až do cieľa.
Konečný cieľ?
Ruote du Rhum bude naozaj ťažká regata, medzi účastníkmi v mojej triede sú mnohí významní plachtári, na to aby som udržal ich rytmus nemám ešte v triede 40 dostatočnú skúsenosť. Táto regata bude mojim ozajstným osobným testom a zároveň vynikajúcou príležitosťou nazbierať skúsenosti, ktoré budem potrebovať na účasť na Global Ocean Race. Je to plavba okolo sveta a je mojím cieľom pre roky 2011-2012. Čo sa týka výsledkov na regate Route du Rhum, veľkým úspechom je už len to, že sa plachtár doplaví do cieľa. Keby som sa dostal medzi prvých 10-tich alebo 15-tich, bol by som naozaj šťastný. V hre je však príliš veľa faktorov a mnoho vecí sa nedá vôbec predvídať.
Akú radu by si dal tomu, kto chce začať s plachtárskym dobrodružstvom?
Vyhrnúť si rukávy a byť ochotný sa obetovať, pýtať rady od skúsenejších a rásť postupne podľa vlastných zdrojov.
Zdroj: UniCredit