Ktoré udalosti Vás zaujali v roku 2012?
Nedá sa vypichnúť len jedna udalosť. Bolo ich veľmi veľa. Hlavne negatívne. Ľudia dostávali tento rok veľmi veľa negatívnych impulzov, čo je veľmi zle. Zrušiť rovnú daň, zdvihnúť daň pre právnické osoby, zvýšiť odvody, niektoré poplatky, sťažiť možnosť pracovať na dohodu, na živnosť a tak ďalej. To sú veľmi negatívne informácie pre väčšinu ľudí, nehovoriac o tom, ako sa riešili niektoré problémy. Všade inde vo svete, ak vzniká problém, tak sa hľadá riešenie. Nemôžem povedať o Ficovej vláde, že by to tak fungovalo.
Keď nehľadá riešenie, potom čo? Skôr ututláva a odsúva na neskôr?
Navrhne niečo, čo riešením možnože v tom momente vyzerá ako riešenie, ale každý vie, že to nie je tak. Keď zdvihnem právnickým osobám daň, ak platili doteraz devätnásť percent, neboli síce podmienky až také ružové, ale dalo sa žiť. Zrazu niekto vystrelí daň hore o štyri percentá, tak podnikateľ bude hľadať iné možnosti, aby aspoň viac neplatil. Ale možno bude platiť menej. Teda vláda vytvorí riešením jedného problému – nedostatku financií ďalší problém, keď bude ešte menej financií. Daňový výber bude podľa mňa menší. Život je stále ťažší a ťažší. Ľudia chodia do obchodov menej.
Vaša vláda by nezvyšovala dane? Nebolo by to nevyhnutné?
Dá sa to robiť inak. Každá konsolidácia je úspešná, ak sa hlavne šetrí na výdavkovej strane. Na čo Smer, keď máme krízu, keď vieme, že už ani hospodárstvo nebude tak fungovať ako predtým, spomaľuje sa hospodársky rast, dáva na verejnú správu o 500 miliónov eur viac? Dáva pár miliónov na rybolov, dáva dvojnásobok na ministerstvo životného prostredia na administratívnu časť, dáva vyše 100 miliónov eur na výpočtovú techniku na ministerstvo financií. Keď to spočítate, zrazu by sme našli 800 miliónov eur. Keď sme robili konsolidáciu, nemali sme takú možnosť, že by sme rozdelili 120 miliónov desiatim firmám a z toho niektorým blízkym firmám, ktoré potom chvália zvyšovanie daní. My by sme hlavne šetrili na výdavkovej strane. Fico zatracoval zvyšovanie DPH, že sa dotkne najchudobnejších rodín. To je klamstvo. Najchudobnejších rodín sa dotkne to, keď ešte viac ľudí sa dostane na ich úroveň skrz tieto zákony. Lebo čím viac ľudí berie zo sociálneho balíka, tým menej zostane na iné účely. Nehovoriac o tom, že kúpna sila občanov Slovenskej republiky bude slabšia a slabšia. To je začarovaný kruh. Sú iné možnosti. Niektoré veci by sme dnes určite nerobili. Keď treba šetriť, rozmýšľať o tom, že sa zdravotné poisťovne „vykúpia“? Na to máme? Prijímajú sa zákony, ktoré pomáhajú finančnej skupine. Toto všetko vyťahuje peniaze z vreciek občanov. Robia veci akokeby sa blížil koniec sveta a rýchlo teraz musia niečo urobiť, aby „naši“ boli spokojní.
Myslíte si, že v roku 2013 padneme na dno?
Či to bude najhlbšie dno, neviem. Nedá sa konsolidovať tak, že tí ktorí platia dane, odvádzajú odvody, živia štát, tých najviac ošklbem, lebo majú viac. No ale keď nebudú mať oni viac, tak proces sa urýchli a stále bude viac chudobnejších ľudí. Jedno je isté, že rozpočet nie je reálny. Je neudržateľný, nedosiahne tie čísla, ktoré si myslí, že vyberú na daniach, ale potom budú musieť rozmýšľať, čo ďalej. Zoberú ďalších 400 miliónov z druhého dôchodkového piliera? Čo potom keď aj toto minú? Oni neprijímajú také opatrenia, ktoré by z dlhodobého hľadiska pomohli.
Vy ste dlhé roky v parlamente, boli ste vo vedení parlamentu. Napĺňa dnes národná rada pri tom počte vládnych poslancov jednej strany základné zásady parlamentarizmu?
Prvýkrát od roku 1989 vládna väčšina zablokovala možnosť rokovať o odvolaní člena vlády. To sa ešte doteraz nestalo. Ústava Slovenskej republiky nepozná spôsoby, že vládna strana dodá toľko poslancov, aby bolo presne 76. Ústava hovorí o tom, že 30 poslancov podpíše návrh na odvolanie a musí sa konať. Ale nedá sa dať podmienka, že všetci z opozície musia byť za jedno. To znamená, že oni pomaličky odbúravajú demokratické princípy, keď už skrivili chrbticu ústavy. Som dlhodobo poslancom národnej rady, ale toto čo sa robí teraz, to sa nikdy predtým nerobilo. My sme mali dlhé koaličné rady, rokovania s poslancami, vždy pred schôdzou bolo rokovanie s poslancami a poslanci sa mohli pýtať prečo tento zákon ide tak a nie onak. Nikdy sme systém neznásilňovali, nikdy u nás nebolo, že by niekto povedal, že desiati poslanci sa môžu zúčastniť na hlasovaní a ostatní nejdú. Tak potom vykonávajú slobodne svoj mandát alebo nie?
Ján Baránek z Polisu vraví, keďže nemáme generálneho prokurátora, nemáme šéfa NKÚ,že to už nie je útok na demokraciu, ale na základy štátu. Dá sa súhlasiť s takým názorom?
Ak chceme budovať demokratický štát, tak potom je to útok na základy demokracie v danom štáte.
Budete naďalej podporovať kandidátov zo SaS na post šéfa NKÚ?
Taká je dohoda. Prečo by sme to zmenili?
Pretože v kuloároch sa hovorí, že opozícia musí prísť na to, že SaSkár sa tam nedostane, ale iného by Smeráci zvolili.
Môže to byť hra Smeru, aby sme dali iného kandidáta, pohádali by sme sa so SaS, dali by sme iného kandidáta a možnože by ani jeho neschválili, ale opozícia by bola ešte viac rozbitejšia. U Smeru musíte so všetkým počítať.
Dokedy plánujete byť predsedom strany?
Kým nebudem mať takého zástupcu, ktorý bez problémov môže utiahnuť stranu a bude mať zároveň podporu voličov.
A máte takého, hľadáte takého?
To nie je jednoduché. Robíme na tom a budujeme ľudí, všímame si kto ako vystupuje v parlamente, na tlačovke alebo v reláciách. To je veľmi dôležité. Zároveň je veľmi dôležité, aby chodili často medzi občanov.
Čiže budúci líder Most-Híd dnes sedí v parlamente?
Môže byť, ale samozrejme nie je pravidlo, že musí byť.
Strana ukáže svoju opodstatnenosť vtedy, ak nezanikne so svojim zakladateľom. Súhlasíte? Prežije Most Bélu Bugára?
Dúfam. Robíme na tom.
Ako sa darí strane v slovenských regiónoch?
Som trošku optimistickejší. Potom čo sme sa dostali do opozície, tak sme si začali všímať, že niektorí členovia od nás odišli. Nielen zo severu, ale hlavne ľudia zo severu. V niektorých prípadoch za tým bol aj Smer. Dokonca jeden sa nám ozval a povedal, že nemá zamestnanie a ponúkli mu, keď vystúpi z Mostu, tak ho bude mať . Povedal som mu, aby to urobil, pretože my mu nevieme zabezpečiť živobytie. Iní zas očakávali z toho, že sme boli vo vláde, nejaké benefity. Teraz už neočakávajú. Ten, kto vstupuje teraz do strany, verí jej myšlienkam a cieľom. Vznikajú nové kluby strany. Na južnom Slovensku, ale aj na severe. Začína budovanie straníckych štruktúr aj na severe aj na juhu Slovenska.
Na juhu stále súperíte s SMK?
Aj dlhodobo budeme. Pred tromi mesiacmi sa prvýkrát naši krajskí predsedovia obrátili na krajských predsedov SMK kvoli voľbám do VÚC. Niektorí chcú rokovať. Sú takí, ktorí by veľmi radi rokovali, ale majú pod sebou 6 okresov a z toho dvaja nie sú ochotní. Dôvodom je chyba predsedu SMK Józsefa Berényiho. On stále hovorí, že toto nie je ústredná záležitosť, musia rozhodnúť regionálne štruktúry. Ale zhora neposlali signál. My sme signál poslali, aby sme skúsili spolupracovať s podmienkou, že prestane vykrikovanie, že sme zradcovia.
Ešte stále kričia?
Na nižších úrovniach áno.
Vy sa budete snažiť s Berényim rozprávať o tom, aby taký signál vydali?
On o tom vie. Aj teraz potom čo bol zvolený, tak povedal, že toto je vec regiónov, že oni sa do toho nejak starať nebudú. Tak čo s ním mám?
Čiže tá spolupráca nevyzerá nádejne pre regionálnymi voľbami?
V okresoch kde SMK zostalo silné, ako Dunajská Streda, alebo Komárno, štruktúry hovoria, že nechcú spoluprácu. Otázne je, či sa nedohodnúť aspoň na tom, že nepostavíme plnú kandidátku, ale potom ani oni. Jedno je isté, že ak tu nebude spolupráca, tak to znemožní spoluprácu pri iných voľbách.
Prezidentské voľby. Ako ste ďaleko?
Pokiaľ vyjednávame, rokujeme a pokiaľ nemáme výsledok, nebudeme informovať. To by bolo zle, keby som začal hovoriť, že momentálne ešte musíme vyriešiť toto. Keď bude výsledok, oznámime. Do tej doby nič. Aspoň teda ja nie.
Vidíte šancu, že sa dokážete dohodnúť?
Šanca vždy je. Otázne je, či je aj dostatočná politická vôľa. Ale nemám na mysli len predsedov strán. Otázne je, či v stranách je dostatočná politická vôľa, to je veľmi dôležité. Lebo predsedovia strán alebo predsedníctva strán ako vedenia, môžu povedať áno. Ale to musia cítiť takisto aj okresné štruktúry, lebo nie predsedovia vyhrávajú, ale členovia vyhrávajú voľby a kampaň.
Myslíte, že ešte máte dosť času na to, aby ste sa dohodli?
Času je ešte samozrejme dosť. Najprv budú VÚC-kárske voľby a potom budú prezidentské. To znamená, že máme rok aj niečo. Ale tento rok, ja by som bol najradšej keby to bolo v januári, ale to je len moja predstava, uvidíme, či budeme môcť aspoň teda prvý štvrťrok už vyjsť s tým, že máme kandidáta takého onakého, alebo sme sa dohodli ináč.
Vaša predstava? Aký by mal byť nový prezident?
Ak podporíme kandidáta, ktorý nie je v žiadnej strane, bude apolitický? Nie.
Mal by byť nekomunista?
Už je dávno čas, aby nebol komunista. Však vidíte, že tie väzby, nie sú ochotní pretrhnúť.
Myslíte si, že na Slovensku môže byť prezidentom Maďar?
Momentálne ešte nie.
Vyvíja sa v tomto slovenská spoločnosť?
Áno. Keď sme sa v ´98 prvýkrát dostali do vlády, boli dokonca vyhrážky, že cestou domov nám neviem čo urobia. V roku 2002 dokonca boli otázky, čo keby bol Maďar predsedom národnej rady? Takže pomaličky sa to vyvíja, veľmi pomaly. Politici sú takí, akí sú.
Máte splnomocnenca vlády, ste spokojný so stavom práv maďarskej menšiny?
On má možnosť rokovať o tom, ak vnikne problém. Napríklad teraz nápisy železničných staníc. Tak samozrejme rokuje, no ale vždy treba z druhej strany pochopenie. Ak to pochopenie nebude dostatočné, tak samozrejme my podáme návrh zákona, ktorý síce neprejde, ale bude to veľké upozornenie, aj pre zahraničných partnerov Fica.
Zatiaľ ste žiadny menšinový návrh zákona nepodali. To by mohlo znamenať, že ste spokojný ako táto vláda postupuje.
Nie, práveže čakáme. Pre mňa je dôležité, že pokiaľ sa rokuje a neťahá sa čas, tak vidím možnosť sa dohodnúť. Keď sa začne ťahať čas, alebo nebude politická vôľa, budeme konať.
Maďarov na Slovensku ubudlo. Myslíte, že ten trend bude pokračovať?
Áno, nemôžme zastaviť, len spomaliť ubúdanie Maďarov.
Prečo ubúda a zrýchľuje sa ubúdanie Maďarov na Slovensku?
Teraz o 60 000 Maďarov menej, pred desiatimi rokmi bolo o 40 000 menej, pretože veľmi veľa mladých ľudí, ktorí sa rozhodujú kam dajú dieťa do školy, malo problém so slovenčinou. Sú preto presvedčení, že v školách s vyučovacím jazykom maďarským sa nedá naučiť dostatočne dobre po slovensky. Preto je jediná cesta, aby v školách s vyučovacím jazykom maďarským sa slovenský jazyk vyučoval ako druhý jazyk, alebo ako cudzí jazyk. Tak sa deti naučia jazyk rýchlejšie, nie skloňovať, ale hlavne rozprávať sa, diskutovať. Teda škola je najväčším dôvodom zrýchlenia asimilácie. Lebo ten, ktorý chodí do školy s vyučovacím jazykom slovenským, už také maďarské korene nebude mať a jeho dieťa už ani nebude vedieť po maďarsky, už sa bude automaticky hlásiť k slovenskej národnosti. Je to každého rozhodnutie, len je škoda, keď menšina, ktorá obohacuje štát svojim jazykom, kultúrou, sa zmenšuje. Nechcem povedať, že zmizne, ale zmenšuje sa.
V čom Maďari obohacujú?
Jazyk, tým pádom, že rozumieme a hovoríme po maďarsky, máme absolútne iné možnosti bez zábran sa napojiť na rôzne maďarské organizácie. V tomto môžme byť a boli sme nápomocní napríklad aj v Radičovej vláde, alebo v druhej Dzurindovej vláde. Hovoril som o kultúre. Minimálne, keď tieto oblasti spomeniem, svedčí to o tom, že máme niečo plus. Kto má najsilnejšie loby napríklad v Amerike? V americkom Senáte? Maďari. To znamená, že ešte aj tam máme možnosti a nehovoriac o ďalších veciach. Veľmi málo Slovákov chápe, že ten kto žije v menšinovej spoločnosti, má stredné školy, vysokú školu, tak vie sa najlepšie vžiť do situácie iných menšín. Ak v jednej dedine žije 80 percent Maďarov a 20 percent Slovákov. My vieme ako sa môžu cítiť Slováci, ktorí by sa vo vlastnom materinskom jazyku nedostali k informáciám.
Slovensko-maďarské vzťahy sú zatiaľ pokojné.
Kríza a problémy odčerpávajú energiu od vyburcovania menšinových tém a menšinového napätia. Orbánova vláda však na budúci rok už bude mať len rok svojho pôsobenia. To znamená o rok budú mať voľby. Keď idú voľby v Maďarsku, o chvíľočku môžme zažiť to, že oveľa hlasnejšie budú prezentované niektoré témy z maďarskej strany. Na to bude treba reagovať, otázne je, ako na to bude reagovať premiér Fico.
Vy odporúčate taký pokoj a vnímať to z toho pohľadu, že je to kampaň pred voľbami?
Odporúčam rokovať. Napríklad aj o dvojakom štátnom občianstve. Aj premiér Orbán, aj premiér Fico súhlasili s tým, že teraz o tom nebudeme rokovať a pritom ten problém tu je. Tristo občanov stratilo slovenské občianstvo. Najväčšia skupina z toho nie sú Maďari. Občania strácajú svoje občianstvo len preto, že prvá Ficova vláda prijala veľmi zlý zákon a Radičovej vláda to nevedela zmeniť kvôli takým ľuďom ako Procházka, ako poslanci z OĽaNO, alebo vo vláde napríklad kvôli Lipšicovi. Na to netreba zabúdať. Namiesto toho, aby rokovali o týchto problémoch, tak to presunuli na nejakú skupinu a tá neviem či vôbec raz zasadala. Keď sa na budúci rok táto téma začne zle politicky hlasnejšie diskutovať, tak to bude na škodu možnej dohody.
Čiže časovaná bomba.
Myslím, že áno.
Má Ľudová platforma ambíciu poraziť o tri a pol roka Fica vo voľbách?
Áno. K tomu treba, aby každá súčasť tejto platformy urobila maximum. V niektorých stranách ešte stále prebiehajú vnútorné práce, to znamená, že ešte treba počkať, ale v porovnaní s tým, ako sme začali, je to pokrok. Nielen preto, že sme prijali základný dokument Ľudovej platformy. Ale aj preto, lebo niektoré témy dávame spoločne na stôl, spoločne komunikujeme, je tu snaha oveľa intenzívnejšie spolupracovať ako predtým. Na začiatku sme dokonca nepodporili jeden druhému ani návrhy zákonov.
Ak chcete poraziť Fica, znamená to, alebo už ste hovorili o tom, že možno to spojenectvo by malo byť aj vo voľbách bližšie?
O tom by som teraz nehovoril. Sme na začiatku. Pozrite ako sa v roku´97 vytvorila vtedajšia Modrá koalícia a ako sme rokovali, ako dlho, koľko mesiacov, ako rokovali oni s maďarskou koalíciou, s tromi stranami maďarskej koalície. V decembri ´97 sme podpísali dokument, kde boli jednotlivé oblasti, či hospodárske, sociálne, kultúrne, menšinové, napísané, všetci sme to podpísali, že takto budeme spolu postupovať. Takže každý vedel, že to nie je mačka vo vreci. Každý, ktorý volil či vtedajšiu maďarskú koalíciu, alebo SDK, čo môže očakávať. Toto musíme urobiť. Účelové spojenectvo len preto, aby sme boli silní, to je málo, to sa hneď môže rozbiť. Ale k tomu potrebujeme dostatočný časový priestor.
Tam ste sa museli Vy zaviazať k tomu, že nebudete otvárať Benešove dekréty. Ako ich vnímate?
Ak niekto nerozmýšľa hlavou, ale emocionálne, tak urobí to, čo urobil Csáky. Csáky v Maďarsku začal hovoriť o Benešových dekrétoch. SNS to otvorila v parlamente, prijalo sa uznesenie, že Benešove dekréty sú nemenné. To je absolútna blbosť. Väčšina Benešovych dekrétov fakticky založila štát, zabezpečila fungovanie štátu. Ale je tam ani nie tucent Benešovych dekrétov, ktoré len na základe toho, že niekto bol nemeckej alebo maďarskej národnosti, skonfiškovali všetko. Takže ak niekto hovorí, že tieto Benešove dekréty sú nemenné, tak ale musí vedieť, že aj dopady sú nemenné. To znamená, že trestáme ľudí len na základe toho, že sú takej alebo onakej národnosti. Ešte podaktorí vidia, že toto je môj dom, ešte žijú a nemôžu to kvôli tomu dostať naspäť, lebo je Maďar, alebo Maďarka, alebo Nemka.
Čiže Váš návrh je …
Otvorenie Benešovych dekrétov znamená otváranie Pandorinej skrinky. Krásne sa to dá riešiť ako v prípade židovskej obce. Bolo by veľmi dobré, keby dve inštitúcie, dva parlamenty, maďarský a slovenský, sa vedeli dohodnúť na niečom takom, čo sme začali ešte vtedy, keď v Maďarsku bola predsedníčkou parlamentu Katalin Szili a tu Pavol Hrušovský. Začali sme robiť na tom, že by bolo možné prijať spoločne v ten istý deň dokument, ktorý by hovoril o tom, že ak sme vám niečo v minulosti urobili zlé prepáčte, lebo aj z jednej aj z druhej strany boli takéto momenty v našej spoločnej histórii. Bola by tam výzva k budovaniu oveľa silnejšieho nášho regiónu. Možno by sa dalo urobiť to, že by došlo k symbolickému odškodneniu, tak ako v prípade židovskej obce. Teda vytvoril sa taký balík peňazí, ktorý mohol byť použitý na kultúrne účely. Maďarov najviac hnevá to, že na Benešove dekréty sa väčšina slovenskej časti pozerá ako na niečo sväté, čo bolo absolútne v poriadku. Nebolo to ani vtedy v poriadku a teraz keď sa pozriete naspäť, tak nikto nemôže povedať, že na základe kolektívnej viny niekomu zobrali majetok, občianstvo, dokonca niektorých aj presídlili. To sa predsa nikde nenosí.
Vraveli ste pred chvíľou, že Maďari majú dobré kontakty. Teraz taká iniciatíva medzi slovenským a maďarským parlamentom z Vašej strany by nemohla vyjsť?
Teraz asi ťažko. Nie sme vo vláde, ale ani u Orbána to nevieme zabezpečiť, keď s nami ani nerokuje. Ale my máme voličov tu, takže to je rozhodujúce.
Takže Vás to nevytáča?
Nie. On nevyžíva určité možnosti, ktoré by mohol. Toto nie je kanál len jedným smerom. To je aj naopak. Aj kanál druhým smerom. Keby niečo chcel, môžme mu predpripraviť niektoré veci. Aale on sa takto rozhodol, tak v poriadku.