BRATISLAVA 2. októbra (WBN/PR) – Mobilné telefóny, počítače, tablety, ktoré denne držíme v ruke, by bez potrebných aplikácii a softwarového vybavenia boli iba kusom plastu. Všetci posielame e-maily, používame Skype, Viber, sociálne site, fotíme sa a upravujeme fotografie. Mať čo najlepší a najrýchlejší smartfón alebo tablet dnes považujeme za samozrejmosť. Moderné mobilné zariadenia uľahčujú komunikáciu a pomáhajú rýchlo nájsť potrebné informácie na internete. V snahe zjednodušiť zákazníkovi prístup k službám a ponúknuť mu niečo viac než konkurencia, siahajú firmy po mobilných aplikáciách. Podľa prieskumu spoločnosti Gartner sa odhaduje, že do roku 2016 bude počet predaných aplikácií 22 miliárd. Špecialistov na ich vývoj máme aj na Slovnesku. Ako hovorí Michal Suchoba, šéf spoločnosti iTVSi, ktorá vyvíja mobilné aplikácie nie len pre domáci trh: „Svet informačných technológií ide dopredu neskutočne rýchlo a ľudia sa mu rovnako rýchlo prispôsobujú. Už teraz dokáže aj 10 ročné dieťa nájsť pomocou telefónu a niekoľkých jednoduchých aplikácii najbližšie hračkárstvo, ktoré predáva jeho vytúžený vláčik a nájsť k nemu najrýchlejšiu cestu. Zákazníci si produkty, či značky už vyberajú aj podľa toho, ako flexibilne s nimi firmy dokážu komunikovať.“
Komplexné riešenia mobilných aplikácií využívajú slovenské banky, poisťovne, firmy v energetike a priemysle, ale aj štátna správa a samospráva. Najväčšia slovenská poisťovňa úspešne využíva aplikáciu Mobilný obhliadkár pre nahlasovanie a likvidáciu poistných udalostí. Aplikácia celý proces výrazne urýchľuje a šetrí čas obhliadkárovi aj klientovi. Terénni pracovníci majú svoju mobilnú kanceláriu so sebou vo svojom telefóne, presne vedia kedy a kde majú byť a čo budú riešiť. Všetky údaje a fotografie sú zadávané priamo do mobilu. Dáta sú ihneď odosielané na server, obhliadkár nemusí ísť naspäť na centrálu a nahadzovať informácie do systému, jeho telefón to urobí za neho a on je k dispozícii pre ďalších klientov. Rovnako sa týmto spôsobom minimalizuje strata dát, alebo nepresnosti v nich. Ako hovorí Michal Suchoba: „To, čo firmy a ich klienti očakávajú od mobilných aplikácií je úspora a flexibilita.“ Šéfka konzultačnej spoločnosti Allexis s.r.o Jana Rovčaninová radí spoločnostiam pozorne vyberať z dostupných webových riešení pre manažérov: „Pre prudko sa rozvíjajúce firmy, alebo firmy s veľkým počtom zamestnancov sa veľmi osvedčil Elektronický systém riadenia. Vďaka tomuto systému má manažment firmy prehľad o plnení strategických cieľov a úloh. Priebežne zaznamenáva úspešnosť plnenia čiastkových úloh a ich vplyv na firemnú stratégiu a smerovania spoločnosti. Systém zároveň poskytuje dáta dôležité pre hodnotenie výkonnosti zamestnancov, oddelení alebo inak stanovených organizačných jednotiek. V prípade zistenia problémov, je tak možné jednotlivé procesy upravovať a meniť ešte v priebehu dosahovania cieľa.“ Keďže je možné prepojiť systém aj so smartfónom, manažér môže sledovať plnenie stanovených cieľov kedykoľvek a z ktoréhokoľvek miesta.
Moderné informačné technológie určené na zefektívnenie procesov a zlepšenie komunikácie s občanmi využíva – aj keď v porovnaní so zahraničím stále dosť pomaly – aj slovenská samospráva. Každé mesto či obec chce so svojimi obyvateľmi komunikovať čo najjednoduchšie a zároveň im rýchlo poskytnúť, alebo od nich získať potrebné informácie. Populárnou je aplikácia City Monitor, ktorá umožňuje informovať občanov prostredníctvom ich mobilného telefónu o všetkých dôležitých veciach, ktoré sa v danom meste či regióne dejú. Aplikácia pozostáva z mobilnej a serverovej časti. Mobilná je určená občanom, serverová umožňuje zástupcom samosprávy editovať a pridávať obsah, ktorý sa zobrazí v mobilnej aplikácii. Príkladom fungovania môže byť nahlasovanie výtlkov, alebo obmedzení, ktoré sú dôležité pre občanov, alebo návštevníkov mesta. Teraz môže navyše samospráva posielať bezplatné správy o novinkách, aktuálnom dianí, či o mimoriadnych situáciách v meste prostredníctvom „push notifikácií“. Táto obojstranná komunikácia zlepšuje vzťahy medzi samosprávou a občanmi a občania majú dobrý pocit z toho, že ich problémy a podnety sa riešia „online“. Rovnako praktická je aj aplikácia pre turistov. Prináša návštevníkom konkrétneho mesta prehľad o všetkých podujatiach, zaujímavostiach a akciách priamo v jeho mobile. Súčasťou aplikácie je aj mapa danej lokality.
Svetovým unikátom bude slovenská aplikácia TVBay, ktorá by mala byť na trhu dostupná začiatkom roku 2014. Prostredníctvom nej si bude môcť divák kupovať produkty a služby priamo z televíznej obrazovky. Ak ho počas sledovania televízneho programu či reklamy zaujme akýkoľvek produkt, jednoducho ho označí televíznym ovládačom a kúpi alebo o ňom získa ďalšie informácie. Pre tých, ktorí si nechávajú stavať dom, či byt je zase určená aplikácia Construction Manager, vďaka ktorej môžu vo svojom mobile vidieť ako rastie ich stavba. „Mobilné aplikácie dnes pomáhajú riešiť každodenné situácie. Podporujú biznis a zlepšujú komunikáciu vo firme aj so zákazníkom,“ hovorí Suchoba. Na trhu je dnes množstvo moderných riešení, ktoré zjednodušujú podnikanie, stačí si len vybrať. Ako dodáva Rovčaninová: „Implementácia tradičných tzv. „from the box“ riešení nemá zmysel. Každá firma potrebuje návrhy šité na mieru jej konkrétneho podnikania.“