BRATISLAVA 12. januára (WEBNOVINY) – Ženské legendy prvej polovice 20. storočia, nemecká diva Marlene Dietrich a francúzska šansoniérka Edith Piaf, ožijú na doskách divadla. Už v piatok 15. januára odpremiérujú v réžii Ivana Holuba komorný muzikál Edith a Marlene v bratislavskom Divadle Nová scéna. Jeho pôvodnou autorkou bola maďarská dramaturgička Éva Pataki, ktorá osobne navštívi aj piatkovú premiéru. Úlohu „parížskeho Vrabčiaka“ stvárni herečka Kristína Turjanová a „miliónové dievča“ Karin Olasová sa predstaví ako chladná a vypočítavá nemecká hviezda koncertných pódií i filmového plátna Marlene Dietrich.
Herečka z nitrianskeho Divadla Andreja Bagara Kristína Turjanová podľa vlastných slov pred úlohou jednej z najobdivovanejších speváčok 20. storočia rešpekt nemala. „Pre mňa rešpekt znie, ako keby som mala strach. Ale ja som sa strašne tešila, hneď som tú úlohu prijala a snažila som sa do toho pustiť s veľkou energiou,“ prezradila herečka, ktorá si naštudovala veľa materiálov zo života šansoniérky. Naopak, „slovenská Dietrich“ Olasová vzhliada k svojej javiskovej úlohe s veľkým rešpektom. „Mala som rešpekt a ešte ho stále aj mám. Mám obavu a strach, stále v sebe hľadám tú jej vypočítavosť a chladnosť a dúfam, že ju do premiéry nájdem,“ povedala herečka.
Počas hry zaznejú viaceré slávne piesne z dielne Piaf aj Dietrich, o ich preklad do slovenčiny sa postaral básnik Daniel Hevier a slovenský žurnalista a prekladateľ Ľudovít Petraško. Choreografkou inscenácie je Elena Zahoráková, v hre sa predstavia tanečníci Mia Majeríková, Lucia Mankovecká, Zuzana Náprstková a Adriána Pinková. O autentickosť kostýmov sa postarala výtvarníčka Simona Vachálková. Hru bude „doprevádzať“ tiež živý orchester. Jeho dirigentom bude Ľubomír Dolný. „Som rád, že môžeme divákom ponúknuť oveľa viac autenticity, a to aj napriek finančným ťažkostiam,“ zdôraznil režisér Holub, ktorý je externým spolupracovníkom Novej scény. Celkovú pôsobivosť scény mal na starosti Peter Janků. Okrem hlavných protagonistiek si v komornom muzikáli zahrajú aj Andrea Kiráľová, Dušan Kaprálik, Ľubomír Dolný, Róbert Halák, Ján Gallovič, Přemysl Boublík, Pavol Plevčík aj Lucia Vráblicová.
Inscenácia nie je životopisnou hrou v pravom zmysle slova, je predovšetkým obrazom rôznych životných princípov a postojov. Jeden je oslavou spontánnej, úprimnej túžby žiť život v každom okamihu naplno, druhý je obrazom racionálnych životných rozhodnutí. „Éva Pataki vytvorila svoju vlastnú verziu, nie životopisnú hru. Ono to nie je len o Edith Piaf, ale o tom, čo a ako žijeme. Veľmi intenzívne sa to prelína s témami jednotlivých piesní,“ uzavrel dramaturg Oleg Dlouhý.
SITA