BRATISLAVA 20. apríla (WEBNOVINY) – Raz za čas sa na hudobnej scéne objaví interpret, ktorý je veľkou mediálnou hviezdou ešte skôr, než vydá debutový album. Kroniky sú plné spevákov, speváčok a skupín, ktoré sa zrazu zjavili, zaujali jedným alebo dvoma hitmi, možno prvým albumom, a potom navždy zhasli. Kariéra postavená na jednej výraznej skladbe nezriedka smeruje k rýchlemu koncu, lebo len málo interpretov si na začiatku vysoko postavenú latku dokáže dlhodobo udržať.
Úplne iným prípadom je americká speváčka a skladateľka Lana Del Rey. Taktiež zaujala predovšetkým jednou skladbou (Video Games), ktorú jej zhltli kritici aj fanúšikovia, no to, čo po nej nasledovalo, je prinajmenšom neštandardné. Lana totiž dokázala vytvoriť zdanie, že je okamžite pevnou súčasťou scény a že každá jej novinka, nielen druhý, tretí, ale aj šiesty singel, je „must have“ produktom. Hovorí sa tomu aj hype a v súčasnosti v hudobnom svete azda nie je interpret, ktorý by tento pojem vystihoval lepšie ako ona.
Po debutovom albume a EP Paradise prvé veľké európske turné
Lana Del Rey vydala v januári 2012 prvý skutočný debutový album Born to Die a vlani v novembri naň nadviazala EP nahrávkou Paradise. Speváčka už stihla získať Q Award, Ivor Novello Award, Brit Award a nominovali ju na tri NME Awards. Začala sa objavovať na obálkach prestížnych magazínov, stala sa tvárou veľkej odevnej značky a na soundtrack k svojmu veľkému filmu si ju vybral sám Baz Luhrmann. Okrem Video Games vydala single Born to Die, Blue Jeans, National Anthem, Summertime Sadness, Ride a množstvo iných skladieb, ku ktorým vznikli videoklipy.
Pri takejto mediálnej pozornosti je samozrejmé, že bude na speváčku zvedavých desaťtisíce ľudí a jej vystúpenia budú ostro sledované a podrobené kritike. Prvé miniturné po Európe Lana absolvovala už v novembri 2011. V lete 2012 bola na tomto kontinente opäť, pričom sa ukázala najmä na festivaloch. Prvé veľké európske turné odštartovala 3. apríla vo Francúzsku a v piatok 19. apríla sa v rámci šnúry zastavila najbližšie pri slovenských hraniciach – vo Viedni. Dejiskom jej beznádejne vypredaného koncertu bol obľúbený Gasometer s kapacitou približne 3-tisíc ľudí.
Geji, transvestiti aj 12-ročné dievčatká
Už tri hodiny pred začiatkom jej koncertu pred halou „kempovalo“ množstvo ľudí. Slováci, Česi, domáci Rakúšania, 12-ročné dievčatká, transvestiti, gejovia, mladé, ale i staršie páry po päťdesiatke. Mnohé dievčatá sa snažili podobať na Lanu, mali na sebe košieľky, americké vlajky, čelenky vo vlasoch a mnohé stískali peňaženku pri pohľade na obraz speváčky v merchandise kútiku, ktorý stal 90 eur. „Ako bude oblečená? Uspieva to? Zaspieva aj tú novú z Veľkého Gatsbyho?“ hovorili si ľudia medzi sebou.
Ako predkapela v piatok večer vystúpila zaujímavá škótska folk-rocková formácia Kassidy, ktorá je akousi variáciou na Mumford and Sons. Tvoria ju štyria hudobníci so štyrmi gitarami a trochu ľutujem, že som z jej koncertu stihol len jedinú pesničku. A ako ide vlastne dokopy škótsky folk-rock s tvorbou Lany Del Rey? Jednoducho – člen tejto kapely Barrie-James O’Neill v súčasnosti randí s 26-ročnou speváčkou. Snáď to pomôže obom i skupine Kassidy…
Hlavná hviezda večera sa na pódium dostala okolo 20:35. Po strhnutí veľkej bielej plachty sa pred divákmi objavila scéna tvorená akýmisi veľkými rámami obrazov s palmami a sochami levov po oboch stranách. Na pódiu bola aj americká zástava, veľký svietnik a nad ním luster. Najprv prišli pred publikum sprievodní hudobníci a za ohlušujúceho piskotu napokon aj Lana v krátkej modrej sukni, tmavom tope a ružou vo vlasoch. Do konca vystúpenia sa už neprezliekla. Koncert odštartovala piesňou Cola, v úvode ktorej spieva o tom, že jej vagína chutí ako pepsi-cola. Toľko na margo jej verejného súkromia.
Rodáčka z New Yorku pôsobila počas celého vystúpenia veľmi vystrašene, placho, no paradoxne napriek tomu už pri prvej piesni zamierila medzi divákov, od ktorých vyzbierala kvety a iné darčeky. „Som nadšená, že tu som. Teraz si zahráme ďalšiu vec z Paradise,“ povedala nevinne spôsobom jej vlastným a spustila Body Electric. Aj keď mala neskôr ešte jednu dlhšiu reč, s fanúšikmi komunikovala najmä prostredníctvom pesničiek a nesmelých gest pred nimi či po nich.
Lana a jej spev
Pri Lane a jej koncertoch je samostatnou kapitolou spev a úvod jej vystúpenia v Gasometri ukázal, že na tom v tomto smere nie je najlepšie. Speváčka často neintonovala, bola neistá a miestami takmer šepkala, takže jej spev vo veľkom klube nebolo dobre počuť. Jeden zo slovenských návštevníkov koncertu dokonca v istom momente zakričal, aby spievala hlasnejšie, lebo ju nie je počuť. Smiešne, iní by možno povedali, že rozkošne, boli jej pokusy o tanečné pohyby.
Už ako štvrtá a piata pesnička zazneli hity Blue Jeans a Born to Die. Pri oboch ale chýbali emócie, boli sterilné a k zimomriavkam na rukách to malo ďaleko ako má Lana ďaleko k Marilyn Monroe, o ktorej spieva v úvode pesničky Body Electric. No a keď sme už pri ikonách, Lana je nimi doslova posadnutá. Boh, Ježiš Kristus, Elvis, James Dean, Carmen i Monroe sú pevnou súčasťou jej textov a nechýbali ani v projekciách. Zrejme aj pre túto obsesiu zaradila Lana na setlist skladbu od kultovej Nirvany. Skladba Heart-Shaped Box v jej podaní bola pritom jednou z najvydarenejších v rámci celého piatkového vystúpenia.
Prídavky lepšie ako dovtedajší prejav
Odhliadnuc od všetkých spomenutých nedostatkov, v publiku príliš nebolo badať, že by ľuďom vadil nedokonalý spev, minimálna komunikácia alebo gýčové projekcie, v ktorých sa speváčka neraz narcisticky stavala do úlohy akejsi žijúcej ikony. V druhej polovici vystúpenia Lana predstavila aj skladby Carmen, Million Dollar Man, Blue Velvet a American. Po necelej hodine sa potom s kapelou odobrala do zákulisia. V tej chvíli odštartovala projekcia klipu Ride, ktorá bola de facto introm k prídavkovej časti koncertu.
Prídavkovú časť teda Lana otvorila singlom Ride, ktorý patril k vrcholom večera. Speváčke prestávka rozhodne pomohla, pretože po návrate na scénu pôsobila istejšie, lepšie spievala, a bola celkovo suverénnejšia. Podobne silná bola nasledujúca Summertime Sadness. „Ani v mojich najdivokejších snoch sa mi nezdalo, že budem na toľkých krásnych miestach, pred takým publikom. Ani neviete, čo to pre mňa znamená,“ povedala po tom, čo ju publikum piskotom asi dve minúty nechcelo pustiť k slovu.
Po skladbe Burning Desire si Gasometer mohol vychutnať a s chuti zaspievať očakávaný hit
Video Games. Definitívne poslednou skladbou večera bol singel National Anthem, pri ktorom sa speváčka opäť vybrala medzi ľudí vyzbierať dary, ktoré jej priniesli. Inštrumentálne outro trvalo bezmála 10 minút. Po ňom Lana publiku naposledy zakývala a po hodine a pol trvajúcom koncerte sa odobrala do zákulisia. Bez slov, s úsmevom a dojatím.
Svet, v ktorom je aj najväčší gýč braný všetkými desiatimi, často nenávidená Amerika sa stáva milovanou a akékoľvek chybičky na vystúpeniach sú považované za dôkaz plachosti a neskúsenosti. Takýto svet vytvorila hudobníčka, ktorá je zásluhou svojej krásy, zaujímavej farby hlasu a silných melancholických pesničiek novým idolom súčasnej generácie. Taký je svet Lany Del Rey, ktorá si aj vo Viedni prežila svoj americký sen.
Fotogaléria z koncertu:
http://www.volume.at/fotos/galerie/m16/3473
Setlist koncertu Lany Del Rey vo Viedni (19. apríla, Gasometer):
1. Cola
2. Body Electric
3. Gods and Monsters
4. Blue Jeans
5. Born to Die
6. Heart-Shaped Box (Nirvana cover)
7. Carmen
8. Million Dollar Man
9. Blue Velvet
10. American
Prídavky:
11. Ride
12. Summertime Sadness
13. Burning Desire
14. Video Games
15. National Anthem