Elektrické autá sú často ospevované ako kľúč k zelenšej budúcnosti dopravy. Sú však tieto vozidlá skutočne ekologické? V tomto článku sa pozrieme na rôzne aspekty, ktoré ovplyvňujú ich environmentálny dopad, od výroby batérií až po zdroje energie na ich nabíjanie.
Výroba a likvidácia
Výroba akéhokoľvek auta má svoje uhlíkové náklady. V prípade elektrických áut k nej veľkou mierou prispieva batéria. Výroba trakčných batérií, ktoré poháňajú elektrické motory je nesmierne náročná na emisie. Pri výrobe elektrického automobilu sa uvoľní v priemere 8,8 ton CO2, pričom v prípade benzínového auta je to 5,6 ton.
Tento proces vyžaduje ťažbu vzácnych zemín a iných materiálov. Táto ťažba môže mať významný dopad na životné prostredie, vrátane erozie pôdy a znečistenia vodných zdrojov.
Koľko emisií skutočne produkujú?
Odhady emisií, ktoré sú spôsobené elektrickými autami sa rôznia a závisia od mnohých faktorov. Jedna štúdia hovorí, že emisie elektrického auta v priebehu jeho celého životného cyklu predstavujú tretinu emisí benzínového alebo dieslového auta.
Plne elektrické auto pri jazdení síce priamo neprodukuje žiadne uhlíkové emisie, no produkuje častice brzdového a pneumatikového prachu, ktoré znečistujú ovzdušie. Taktiež treba brať do úvahy na koľko je ekologická elektrina, ktorá je použitá pri nabíjaní.
Každé elektrické auto je iné
Elektrické auto – batéria sa nabíja zo siete. Ak sa na to použije obnoviteľná energia, nevznikajú pri jazdení žiadne emisie.
Predlžovač dojazdu – má malý záložný motor, ktorý dobíja batériu, keď je už takmer vybitá a tým umožňuje jazdiť ďalej pred opätovným nabitím. Batérie v týchto autách sú o čosi menšie, čo môže znamenať menší ekologický dopad pri ich výrobe. Zväčša sú však aj tak používané spaľovacie motory poháňané fosílnymi palivami.
Hybrid – má spaľovací motor aj trakčnú batériu, ktorá zachytáva energiu z brzdenia a zo samotného motora pri vyšších rýchlostiach. Batérie niektorých hybridov sa nabíjajú zastrčením do externej siete. Spravidla vyššia hmotnosť znižuje efektivitu automobilu, takže pri vyšších rýchlostiach sa batéria vybíja pomerne rýchlo.