Lodná doprava produkuje veľkú časť svetových skleníkových plynov, nové technológie však ponúkajú riešenia na zníženie spotreby paliva v lodnom priemysle. V súčasnosti sa stále častejšie stretávame s poukazmi na skutočnosť, že osobné automobily, nákladné autá a lietadlá sú označované za vinníkov napomáhajúcich vzniku a zhoršovaniu klimatickej krízy.
Mierne do úzadia sa pritom dostala lodná doprava, ktorá však patrí medzi producentov veľkej časti skleníkových plynov, oxidov dusíka a znečistenia sírou, pretože lode pri svojich plavbách vo veľkej miere využívajú lacný a ťažký vykurovací olej.
Riešenie nie je jednoduché, ale existuje
Vyčistenie lodného priemyslu nie je jednoduchou záležitosťou, ale jedným z riešení by mohli byť lode využívajúce veterný pohon. Niektorým možno pritom vyčarí úsmev na tvári s myšlienkou, že táto alternatíva je návratom do Kolumbových čias. Pravdou však je, že nové hi-tech veterné pohony predstavujú reálnu možnosť znižovania spotreby paliva pre existujúce aj nové plavidlá.
Vietor by pritom mohol vyrábať od 10 % až do 90 % energie, ktorú lode potrebujú na svoj pohon v závislosti od toho, na akom mieste a v ktorom oceáne sa nachádzajú, ako aj s ohľadom na vývoj počasia počas plavby.
Vietor je prírodným elementom, ktorý máme k dispozícii zdarma. Zároveň pritom platí, že na otvorenom mori fúka oveľa viac a silnejšie, ako na pevnine. V súčasnosti už tiež existujú a využívajú sa vysoko moderné technológie so špecializovaným softvérom na sledovanie vývoja počasia, ktorý využíva sofistikované algoritmy na plánovanie čo najrýchlejšej a najúspornejšej plavby.
Palivo označované ako „priateľské ku klíme“ predstavuje obrovské riziko vzniku rakoviny
Od Krištofa Kolumba až do súčasnosti
História nám neraz ukazuje to, z čoho je potrebné sa poučiť, ako aj mnohé z toho, čo bolo dobré. Pri myšlienke pohonu lodí vetrom sa však nemusíme vracať k riešeniam využívaným v časoch talianskych či portugalských moreplavcov, ktorí sa snažili na svojich výpravných expedíciách dokázať, že svet nie je plochý či kolonizovať novo objavené územia.
V súčasnosti je už navrhnutá široká škála rôznych technologických zariadení poháňaných vetrom, ktoré sú vhodné aj pre existujúce lode. Tieto zariadenia majú využívať plachty alebo rotory, ktoré vyzerajú ako vertikálne valce. Pri novo vyrábaných lodiach sú tieto zariadenia namontované priamo na lodiach a mnohé z nich možno dodatočne nainštalovať aj na existujúce plavidlá.
Pestovanie morských rias ako jedno z potenciálnych riešení udržateľnosti
V súčasnosti už viac ako 20 komerčných nákladných lodí využíva veternú energiu na zníženie spotreby paliva a ďalší o tom aktívne uvažujú. Veterné energia v lodnom priemysle tak prichádza do úvahy ako existujúce a pomerne dostupné riešenie, odborníci sa však aj napriek tomu obávajú skutočnosti, že ešte dlho potrvá, kým sa veterný pohon v tomto segmente stane všeobecne prijímanou alternatívou.