BRATISLAVA 8. decembra (WBN/PR) – Svetový výrobca pneumatík, spoločnosť Goodyear Dunlop Tires, realizovala na Slovensku prieskum v rámci bezpečnosti na cestách zameraný na opotrebovanosť a vhodnosť používaných pneumatík. V polovičke novembra malo zimné pneumatiky na slovenských cestách len 65 % automobilov.
Anonymný prieskum realizovala spoločnosť Goodyear Dunlop Tires na vzorke 691 vozidiel (2 764 pneumatikách) v Bratislave, Košiciach a v Banskej Bystrici. Meranie sa uskutočnilo 15. a 16. novembra. V prieskume sa sledoval typ pneumatiky (letná, zimná a celoročná), výška dezénu, resp. hĺbka drážky pneumatiky.
Podľa výsledkov prieskumu, ak by sa na cestách vytvorila súvislá vrstva snehu alebo námrazy, každé tretie auto (34,44 %) by vzhľadom na nízky dezén alebo letné pneumatiky nespĺňalo zákonom požadovaný typ pneumatík. „V prepočte na meranej vzorke by boli blokové pokuty vo výške 11 950 € a 238 odobraných technických preukazov od vozidla. V súčasnosti je pokuta vo výške 50 €,“ povedal dopravný analytik Maroš Palesch a dodal: „Na bezpečnú jazdu odporúčam nielen vhodný typ pneumatiky, ale aj výšku dezénu, ktorý bude nad 4 mm a správny tlak v pneumatike. Celoročné pneumatiky, vzhľadom na naše klimatické podmienky, neodporúčam vôbec.“ Podľa prieskumu len 64,69 % (N = 447) všetkých Slovákov má prezuté zimné pneumatiky, pričom na 23 autách so zimnými a na 3 s celoročnými pneumatikami bol nájdený nízky dezén pod 3 mm.
„Výsledky prieskumu sú zaujímavé. Ak sa zamyslíme nad tým, že pneumatika je jediným kontaktným bodom auta s vozovkou, tak by sme jej mali venovať dostatočnú pozornosť a dbať na jej správne vlastnosti. Zimné pneumatiky sa vyvíjajú aj niekoľko rokov, aby splnili náročné požiadavky. Pri výrobe zohľadňujeme niekoľko desiatok kritérií tak, aby bola bezpečnosť čo najväčšia. Správna priľnavosť k povrchu vozovky, zvládanie akýchkoľvek zákrut, minimalizácia brzdnej dráhy, opotrebovanie pneumatiky, vlastnosti na každé počasie (sneh, ľad, brečka, dážď…), znižovanie spotreby paliva, zabezpečenie pohodlnejšej jazdy sú len niektoré očakávané vlastnosti správnej zimnej pneumatiky,“ povedal Róbert Tubler zo spoločnosti Goodyear Dunlop Tires.
Z prieskumu okrem iného vyplýva, že v Bratislave sú autá lepšie pripravené na zimu ako v iných mestách. Až 67,7 % zo všetkých áut v Bratislave jazdí na zimných pneumatikách. V Košiciach je to len 61,2 %, pričom z toho takmer 10 % jazdí na nízkom dezéne pod 3 mm. Na hĺbke drážky zimných pneumatík si dajú záležať v Banskej Bystrici (6,5 mm). Najmenej je to v Košiciach, kde je priemerná hĺbka 5,94 mm.
OBRAZOM: Meranie hĺbky dezénu zimných pneumatík
Na Slovensku je zákonná povinnosť zimných pneumatík v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. Najnižší zákonom povolený dezén zimnej pneumatiky je 3 mm. Tieto parametre však nie sú z hľadiska bezpečnosti na cestách vhodné. Skúsení vodiči a analytici hovoria o minimálnom dezéne 4 mm a o použití zimných pneumatík, ak používate vozidlo v dňoch, keď teplota klesá pod 7°C.
V posledných rokoch je na Slovensku veľmi suchá zima. Niektorí vodiči používajú letné pneumatiky aj počas zimného obdobia, čo je však veľmi nebezpečné. Vlastnosti letnej pneumatiky nie sú prispôsobené na zimné podmienky, ktoré sprevádza chladné počasie, sneženie, mráz. Možnosť jazdy na letnej pneumatike v zime je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku. Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 mm. V Českej republike sú od 1.novembra do 31. marca tak isto povinné zimné pneumatiky s minimálnym dezénom 4 mm, ak je súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať. Takže v Čechách nepomôže výhovorka, že štart cesty bol v peknom suchom počasí. V ďalších okolitých krajinách, napríklad v Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. Ale v Maďarsku, ak nemáte snehové reťaze, vám môžu vstup do krajiny zamietnuť.
Vyjadrenie poisťovne Allianz – Slovenská poisťovňa k problematike hĺbky dezénu pneumatík pri vzniku poistnej udalosti
Technici pri obhliadkach (pri PZP aj pri havarijnom poistení) poškodených motorových vozidiel merajú hĺbku dezénu, rozmer, značku a druh zimné/letné, aby sa dala vypočítať technická hodnota pneumatiky v prípade poškodenia. Zároveň, uvedený údaj je potrebný aj pri výpočte všeobecnej ceny vozidla v prípade totálnej škody alebo krádeže celého vozidla (pneumatiky tvoria 3 % z celého vozidla).
Uvedený údaj nám zároveň slúži aj pri následných poistných udalostiach (aby bola zachytená história stavu pneumatiky). Technický stav pneumatiky je však zachytený len na vykonanej obhliadke, nevieme poskytnúť štatistiky.
V havarijnom poistení je Allianz – Slovenská poisťovňa oprávnená primerane znížiť poistné plnenie, ak došlo k poškodeniu alebo zničeniu poistenej veci z dôvodu, že nebola udržiavaná v riadnom technickom a výrobcom predpísanom stave (napr. slabý účinok bŕzd, deformácia náprav, pneumatiky s ojazdeným dezénom, poškodenie pruženia a tlmičov, zjavné unikanie paliva a oleja, poruchy v osvetlení, zjavné poruchy podvozku alebo karosérie a podobne).
V povinnom zmluvnom poistení má Allianz – Slovenská poisťovňa proti poistníkovi nárok na náhradu poistného plnenia alebo jeho časti, ktoré za neho vyplatila z dôvodu škody spôsobenej prevádzkou motorového vozidla, ak spôsobil škodu motorovým vozidlom, o ktorom vedel, že jeho technická spôsobilosť nezodpovedá podmienkam na používanie v premávke na pozemných komunikáciách podľa osobitého predpisu. V oboch prípadoch musí tento stav byť v príčinnej súvislosti so spôsobenou škodou – iba vtedy Allianz – SP môže pristúpiť k zníženiu alebo postihu.