Dieselové motorové jednotky radu 861 možno označiť za slovenské eurovlaky, keďže sú vyrobené v spoločnosti ŽOS Vrútky, a.s. Spoločnosť, ktorá je orientovaná na vlastný vývoj a výrobu, vyrobila pre ZSSK vozidlo novej generácie. Ide o vlakovú súpravu s dieselhydraulickým prenosom výkonu radu 861, určenú na regionálnu dopravu s požadovanou maximálnou rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu. Súprava odvezie 177 sediacich a 110 stojacich cestujúcich. Keďže tento vlak je určený na regionálnu prepravu, kde je najväčší podiel nechránených priecestí, pevnostné zodpovedá najprísnejším európskym normám, týkajúcim sa havárií železničných vozidiel.
Minister dopravy doplnil, že od platnosti nového železničného grafikonu, od 11. decembra bude na slovenských tratiach jazdiť už jedenásť nových vlakov – šesť elektrických poschodových jednotiek, tri súpravy typu „push-pull“ a spomínané dve dieselové motorové jednotky.
Dodávka celkovo 32 nových vlakov, z toho 12 dieselových motorových jednotiek, je súčasťou projektu obnovy vozového parku Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). V rámci neho sa do dvoch rokov vymení až pätina regionálnych a prímestských vlakov na slovenských železniciach. Projekt je spolufinancovaný z eurofondov prostredníctvom Operačného programu Doprava. Okrem okolia Humenného budú nové dieselové regionálne vlaky postupne nasadzované aj v okolí Nitry, Košíc a Prievidze. Jedna motorová súprava stojí vyše štyri milióny eur.
Železnice na Slovensku majú 160 rokov a väčšinou sa vlaky kupovali z Čiech, poznamenal Figeľ. „Teším sa ako minister aj ako inžinier, že toto vieme robiť doma. Dáva to prácu ľuďom vo Vrútkach. Zároveň to pomáha mobilite po celom Slovenku. Pre nás je to viacnásobná slávnosť, pretože revitalizácia železníc je náročný proces,“ uviedol minister. Ďalej doplnil, že zmeniť stav, ktorý bol o zadlženosti a nevyťaženosti v samých červených číslach do normálu a pozitívnych výsledkov, je náročné, ale možné. A evidentne sa to darí.
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec uviedol, že nové vlaky sú nízkopodlažné, s multifunkčnými priestormi pre imobilných cestujúcich s vozíkmi, pre kočíky a bicykle. Sú vybavené informačným systémom, klimatizáciou, samočinnou tlakovou brzdou, záchrannou brzdou s premostením a zaisťovacou brzdou. Všetky dostali ženské mená.
Vlak Mária sa s hosťami vydal na prezentačnú jazdu na trase Humenné – Snina a späť.