Jurzyca odporučil svojmu nástupcovi pretláčať nové myšlienky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Jurzyca
Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Eugen Jurzyca počas TB k výsledku rokovacieho konania bez zverejnenia k digitálnemu vzdelávaciemu obsahu Planéta vedomostí. Bratislava, 4. október 2011. Foto: SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 16. októbra (WEBNOVINY) – Rezort školstva dúfa, že nástupca Eugena Jurzycu (SDKÚ-DS) na ministerskej stoličke bude pokračovať v rozbehnutých projektoch. Pád vlády predstihol viacero projektov, na ktorých ministerstvo školstva pracovalo niekoľko mesiacov.

Napríklad návrh novely vysokoškolského zákona pripravoval Jurzyca od decembra 2010, no vyslovenie nedôvery vláde ho zastihlo v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Jurzyca v reakcii pre agentúru SITA odporučil svojmu nástupcovi pretláčať nové myšlienky.

Jednoduché príkazy sa dajú realizovať formou zákonných a podzákonných aktov, ale väčšinu treba realizovať šírením duše v rezorte. A na to treba relatívne silnú skupinu ľudí, ktorí to dokážu. To je pre zmeny kľúčové,“ odkázal Jurzyca cez svoju hovorkyňu Miriam Žiakovú. Podľa rezortu by mal budúci minister prijať kvalitných ľudí. „Aby dokončil tvorbu analyticko-strategickej jednotky tak, aby ktorýkoľvek minister, ktorý do rezortu neskôr príde, mohol ľahko a rýchlo konfrontovať zámery s výsledkami analýz nášho školstva a najnovšími trendmi vo svete,“ uviedla Žiaková.

Za jeden zo svojich najväčších úspechov považuje Jurzyca aj vypracovanie stratégie Fénix, ktorá stanovuje ciele vo vede a technike do roku 2015. Základným školám po ňom zostane povinná angličtina od tretieho ročníka.

škola - vysvedčenie
Foto: SITA/Dušan Hein

Jurzyca nanovo nastavil systém obstarávania učebníc. Zatiaľ čo za predchodcu Jána Mikolaja (SNS) obstarával rezort autora aj vydavateľa samostatne, Jurzyca obstarávania spojil do jedného. Zaviedol i obstarávanie elektronických verzií učebníc. Ako prvý urobil elektronickú aukciu, prijal opatrenia na zníženie byrokracie na školách aj pri čerpaní eurofondov a upravil metodiku rozpisu dotácií pre verejné vysoké školy. Jurzyca sa snažil postupne zavádzať systém znižovanie informačnej nerovnosti. V spolupráci so Sociálnou poisťovňou rezort školstva po prvý raz zverejnil údaje o nezamestnanosti a príjmoch absolventov jednotlivých vysokých škôl. Taktiež podľa výsledkov Testovania 9 zostavil a publikoval rebríčky najlepších škôl v čitateľskej gramotnosti a v matematike.

Jurzyca však nestihol dotiahnuť novelu vysokoškolského zákona ani stratégiu Fénix. Nepresadil ani avizované zmeny v oblasti regionálneho školstva. Plánoval dať na internet viac učebníc či zmeniť testovanie tak, aby bolo možné merať pridanú hodnotu školy. Chcel presadiť prísnejšie maturity, testovanie piatakov, rozšírenie testovania vzdelávacích oblastí z dvoch predmetov tak, aby otázky obsahovali aj časti z iných predmetov, napríklad v matematike aj z fyziky alebo chémie a podobne. V športe nestihol zaviesť reformu športu a prideľovania dotácií, viac telocviku na školách, pilotné projekty na podporu pohybových aktivít detí a mládeže, tiež nepredložil koncepciu výstavby národného futbalového štadióna.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eugen Jurzyca