BRATISLAVA 29. marca (WEBNOVINY) – Nálada v slovenskej ekonomike sa zlepšila aj v marci. Podľa údajov Štatistického úradu SR totiž indikátor ekonomického sentimentu medzimesačne vzrástol o 1,9 bodu na 89 bodov. Na vývoj podľa úradu vplývala zvýšená dôvera všetkých komponentov vstupujúcich do výpočtu okrem stavebníctva. Medziročne sa indikátor ekonomického sentimentu zvýšil o 15,8 bodu, oproti dlhodobému priemeru je však stále nižší o 9,4 bodu.
Indikátor dôvery v priemysle sa po 23 mesiacoch, teda od apríla 2008, dostal podľa úradu nad úroveň dlhodobého priemeru, keď jeho hodnota sa oproti februáru zvýšila o 9,3 na 4 body. Vývoj bol ovplyvnený najmä očakávaním rastu priemyselnej produkcie na nasledujúce tri mesiace a rastom dopytu po priemyselných výrobkoch.
Indikátor dôvery v stavebníctve sa v marci oproti minulému mesiacu znížil o 0,5 na mínus 42,5 bodu a je 20,5 bodu pod úrovňou dlhodobého priemeru. Jeho vývoj ovplyvnilo mierne zníženie súčasného dopytu po stavebnej produkcii.
Indikátor dôvery v maloobchode sa v marci výraznejšie nezmenil. Jeho hodnota sa zlepšila o 0,3 bodu a dosiahla úroveň mínus 9,7 bodu. Indikátor dôvery priaznivo ovplyvnili optimistickejšie hodnotenia súčasnej a očakávanej podnikateľskej situácie, nepriaznivo zvýšená úroveň zásob.
Ako pokračoval Štatistický úrad SR, tendencie rastu indikátora dôvery v službách nepretržite pokračovali už ôsmy mesiac. Jeho hodnota 18 bodov oproti ostatnému prieskumu vzrástla o 2,7 bodu, za úrovňou dlhodobého priemeru však naďalej zaostáva. Rast indikátora ovplyvnil priaznivý vývoj podnikateľskej situácie a súčasného dopytu, pričom vo vývoji dopytu po službách na nasledujúce tri mesiace sa očakáva pokles.
Aj na začiatku marca 2010 indikátor spotrebiteľskej dôvery na úrovni mínus 17,8 bodu pokračoval v raste v dôsledku zníženia obáv obyvateľov oproti februáru pri hodnotení troch zložiek, a to perspektívy úspor domácnosti, predpokladaný vývoj nezamestnanosti, očakávaná finančná situácia v domácnosti. Súhrnný index spotrebiteľskej dôvery sa tým v porovnaní s minulým mesiacom zvýšil celkovo o 2,2 bodu. Obavy spotrebiteľov boli výrazne nižšie ako pred rokom, o 28,4 bodu.
SITA