BRATISLAVA 24. augusta (WEBNOVINY) – Minister obrany Ľubomír Galko (SaS) a jeho predchodca Jaroslav Baška (Smer-SD) majú opačný názor na včasnosť pripravovaných zmien v rezorte obrany.
Galko považuje východiská Strategického hodnotenia obrany SR, ktoré dnes prerokoval kabinet, za základný dokument, ktorý umožní jeho ľuďom do konca roka pripraviť model budúcej armády.
„My sme týmto materiálom reagovali na kritickú situáciu, v akej sa ocitli ozbrojené sily a na to, že táto situácia vyžaduje prijatie včasných a dlhodobých riešení,“ vyhlásil Galko po rokovaní vlády. Baška však tvrdí, že Galko už rok stratil. „Pán minister si robí srandu nielen z vojakov, ale aj občanov, pretože už mohol robiť opatrenia, stačilo pokračovať v transformácii, ktorú sme my začali,“ myslí si Baška.
Podľa strategického hodnotenia by sa obmena vojenskej techniky a hlavných zbraňových systémov mala v budúcnosti platiť prostredníctvom osobitne sledovaných štátnych projektov, takže peniaze na ňu by nešli len z rezortu obrany.
Viac o problémoch v slovenskej armáde sa dočítate v:
SLOTA: Galko vyzerá, že má nie jednu, ale tri modré knižky
RADIČOVÁ: Armáda sa zmenšila na veľkosť divízie
„Veľké modernizačné projekty samozrejme nie je možné realizovať z rozpočtu rezortu obrany a ani sa to v žiadnej krajine tak nerobí, lebo sú to veľmi veľké finančné prostriedky na niekoľko rokov,“ konštatoval Galko. Exminister Baška však túto navrhovanú zmenu nepovažuje za podstatnú. „Podľa mňa je to jedno, či budú v kapitole rezortu obrany, alebo v rezerve vlády, či niekde inde. Dôležité je, aby na tie projekty peniaze boli,“ uviedol Baška.
Do strategického materiálu sa dostala pripomienka ministra financií, s ktorou podľa Galkových slov obrana nemala problém, že tieto veľké projekty sa budú realizovať v závislosti od stavu verejných financií. „Zbavil sa týmto spôsobom ministra Galka,“ myslí si Baška o zapracovanej pripomienke ministra financií.Jedným z prvých veľkých projektov, ktoré by sa mohli spustiť podľa nového modelu financovania, je nákup taktických dopravných lietadiel. Na tie už za predchádzajúcej vlády vybrali v súťaži aj dodávateľa, ktorým má byť taliansky výrobca lietadiel C-27J Spartan.
V súčasnosti používanému lietadlu An-26 sa končí životnosť v roku 2014. Minister Galko v tomto prípade pripúšťa, že možno až polovicu nákladov na nové lietadlá by mohli zabezpečiť z plánovaných rezortných úspor, ktoré prinesú opatrenia naplánované od začiatku budúceho roka a ich efekt by sa mohol prejaviť v roku 2013.
„V prvom rade musím argumentačne presvedčiť ministra vnútra aj celú vládu o tom, že je racionálne a ekonomické spojiť dve letky, ktoré máme, do jednej a dať ju pod rezort obrany,“ uviedol minister obrany. Týmto by však jeho predchodca nákup nových dopravných lietadiel nepodmieňoval. „Tie Spartany budú najviac používané pre rezort obrany na dopravu vojakov a ich zabezpečenia,“ hovorí Baška.
Exminister má výhrady aj k plánovaným zmenám sociálneho zabezpečenia vojakov a policajtov. Podľa vládou odobrenej analýzy sa majú dotýkať až tých príslušníkov ozbrojených zborov, ktorí do nich nastúpia po účinnosti zmien, ako je výrazné predĺženie nároku na odchodné či získanie výsluhového dôchodku. Baška je presvedčený, že to skomplikuje regrutáciu vojakov aj prijímanie nových policajtov.