BRATISLAVA 6. júna (WBN/PR) – Preč sú časy, kedy ste kupovali fotku na billboard alebo web v rádovo stovkách eur. Microstock je trh s lacnými fotkami pre reklamu, ktoré je možné si zaobstarať už od 1 €. Licencie fotiek sú najčastejšie „royalty free“, teda k voľnému použitiu na web, leták, plagát, billboard, do novín i časopisov.
Pred 3 rokmi vstúpila na trh microstocku aj fotobanka Pixmac pôvodom z Českej republiky. V súčasnosti ponúka vyše 11 miliónov profesionálnych fotografií prakticky na akúkoľvek tému. Redakcia, grafici, web dizajnéri aj blogeri môžu prostredníctvom fotobanky Pixmac zakúpiť legálne fotografie vo vysokom rozlíšení. Fotografie je možné prehľadávať podľa kľúčových slov alebo kategórií. Jednoduchý je aj proces kúpy bankovým prevodom alebo platobnou kartou.
„Aby sa nám podarilo preraziť, museli sme premýšľať nad vylepšeniami. On celý tento model lacnej fotobanky je podobný modelu rýchleho občerstvenia. Je to o množstve a procesoch. Takže keď znižujete náklady na platobné brány, optimalizujete AdWords a vypínate neefektívne reklamné plochy v prospech tých efektívnych, tak to jednoducho časom funguje. Najväčší trhák v našich začiatkoch bol jednorazový nákup fotky. Zatiaľ čo všetci konkurenti nútili používateľovi vypĺňať registračné formuláre a učili ich svoje kreditové systémy, my sme ich nechali platiť za fotku ihneď a bez rečí. Marža na fotke je lepšia a klient nemusí ťahať tak veľkú sumu z vrecka,“ popisuje šéf služby Vítězslav Válka. Ďalšou vecou, ktorá sa osvedčila, je lokalizácia webu pre jednotlivé trhy. Preto aj nová slovenská pobočka fotobanky Pixmac disponuje bankovým prevodom na účet v Tatra Banke, platbu v EUR, vyhľadávaním a užívateľskou podporou v slovenčine.
Pozíciu na rebríčku lacných fotobánk odhaduje Pixmac na desiate miesto celosvetovo, čo za dva roky existencie rozhodne nie je malý úspech. V Česku sa považuje za jednotku na trhu a v databáze má milióny fotiek. Mesačne službu využívajú tisíce zákazníkov, každý mesiac sa zaregistruje cez 5000 nových používateľov. O web v 19 jazykoch sa aktívne stará celkom 30 ľudí.
„V roku 2009 sme si povedali, že by bolo dobré byť v TOP10 Microstock. Od prelome 2010 a 2011 sme tam. V záujme motivácie máme plán vždy ľahko nereálny, ale myslím si, že za rast obratu 409 percent v roku 2010 sa nemusíme hanbiť. Máme tiež veľa kritérií pre neúspech, ale zatiaľ sa nám vždy podarilo tieto kolky míňať z tej správnej strany. Každému odporúčam si takéto ciele definovať, niekedy je totiž lepšie povedať: „Tak a dosť!“, ako predlžovať agóniu,“ dopĺňa Válka.
Medzi zákazníkov fotobanky už dnes patria tisíce českých firiem ako Datart, Sanoma Magazines, Asko Nábytok, FG Forrest, Cisco, Sodexo alebo Zlaté stránky. V Amerike ide napríklad o John Deere, Pepsi, Macy’s, New York Times, Accenture, Shell a desať tisíce ďalších.