BRATISLAVA 9. decembra (WEBNOVINY) – V rokoch 2011 až 2014 má do výstavby a modernizácie ciest prvej triedy smerovať vyše 700 mil. eur. „Je to bezprecedentný objem, veľmi potrebný, už roky predtým veľmi zanedbávaný,“ uviedol na piatkovej tlačovej besede minister dopravy Ján Figeľ.
Od roku 2005 do roku 2010 sa podľa neho na Slovensku zrekonštruovalo necelých 400 kilometrov ciest prvej triedy. „Teraz za rok a pol chceme urobiť a do veľkej miery sme už rozbehli realizáciu zhruba 670 kilometrov,“ uviedol k programu prípravy a výstavby ciest prvej triedy na roky 2011 až 2014, ktorý v stredu schválila vláda.
Vynaloženie vyše 100 mil. eur, ktoré majú ísť do vyše 100 úsekov ciest prvej triedy, sa podľa ministra dopravy už pripravuje. „Trnavský a Nitriansky kraj majú dokonca vysúťaženého víťaza, kde rozdiel oproti odhadovanej cene 40 miliónov je zhruba o tretinu menej, 28 miliónov eur,“ povedal Figeľ. V týchto krajoch má ísť spolu o 146 kilometrov ciest prvej triedy.
V Košickom a Prešovskom kraji sú na modernizáciu 189 kilometrov ciest prvej triedy schválené súťažné podklady a súťaž má byť podľa Figeľa vyhlásená ešte do konca tohto roka. V BanskoBystrickom kraji má ísť o 100 kilometrov ciest prvej triedy od jari budúceho roka a v Žilinskom a Trenčianskom kraji sa plánuje rekonštrukcia 127 kilometrov ciest prvej triedy. „Všetko toto si môžeme dovoliť kvôli tomu, že v novembri monitorovací výbor Operačného programu Doprava definitívne schválil vnútornú realokáciu financií v hodnote 200 miliónov euz z rýchlostných ciest na cesty prvej triedy,“ upozornil šéf rezortu dopravy.
Program prípravy a výstavby ciest prvej triedy na roky 2011 až 2014, ktorý v stredu schválila vláda, počíta s rekonštrukciou 203 kilometrov komunikácií a odstránením zosuvov a havárií na 15 kilometroch ciest. Vybudovaných má byť pritom 16,1 kilometra nových obchvatov, šesť kilometrov privádzačov a 13 kilometrov preložiek ciest.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že v prípade plného financovania programu bude zároveň opravených 82 mostov a zrekonštruovaných alebo upravených 16 križovatiek. Počíta sa tiež so zvýšením bezpečnosti a zjazdnosti ciest prvej triedy odstránením bezpečnostných rizík na 550 kilometroch a zlepšením technických parametrov na 102 kilometroch ciest.