ŽILINA 16. decembra (WEBNOVINY) – Očakávané prepojenie diaľnice ponad Považskú Bystricu sprejazdnia v máji 2010. Na prvom hotovom poli medzi jedenástym a dvanástym pilierom mestskej estakády to dnes potvrdil premiér Robert Fico. Stavba má šesťročné meškanie, za ktoré súčasná vláda podľa Fica nemôže. Momentálne na jej dokončení pracuje v troch zmenách približne štyristo robotníkov. Premiér sa obáva, že po dokončení tohto úseku sa obrovský lievik presunie z Považskej Bystrice do Žiliny. V tejto súvislosti opätovne uistil, že diaľničný úsek Hričovské Podhradie – Dubná skala je pre vládu jedna z prioritných stavieb na diaľniciach, no zároveň pripustil problém s financovaním. „Musíme teraz ešte rozlúsknuť problém tunelov okolo Žiliny. Ja túto stavbu maximálne podporujem. Trochu nám znovu začínajú zlyhávať banky pri financovaní pre svetovú krízu, ale verím, že nájdeme alternatívne riešenie,“ povedal Fico. Akým spôsobom vláda vyrieši výstavbu tunelov v okolí Žiliny bude podľa Fica jasné niekedy v januári.
Takmer desaťkilometrová stavba diaľnice cez Považskú Bystricu je rozdelená na dve časti. Úsek Sverepec – Vrtižer, ktorého súčasťou je zhruba kilometer dlhá estakáda ponad obytnú časť mesta, začali stavať vlani v auguste. Podľa Tomáša Šarlušku zo Združenia Sverepec – Vrtižer estakádu stavajú na Slovensku unikátnym spôsobom, keď budujú všetky štyri pruhy naraz. Druhý úsek diaľnice od centra po Vrtižer sa stavia od januára minulého roku. Investorom celej stavby je Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Jej generálny riaditeľ Igor Choma povedal, že oba úseky otvoria naraz. Cena desaťkilometrovej diaľnice sa pohybuje na úrovni 300 miliónov eur, na výstavbu prispela sumou 263,47 milióna eur aj Európska únia. Stavba podľa Fica prispeje k hospodárskemu rastu na úrovni 0,4 až 0,5 %. Prvé štúdie diaľničného úseku vedúceho cez Považskú Bystricu vznikli ešte v 60. rokoch. Niektorí občania žiadali, aby úsek išiel cez tunel mimo mesto. Protest voči schválenému variantu podali až na Najvyšší súd SR, ale ten ich žalobu zamietol.
SITA