BRATISLAVA 12. novembra (WEBNOVINY) – Európska investičná banka (EIB), ktorá bola súčasťou príprav na prvý balík PPP projektov na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, plne rozumie rozhodnutiu Slovenska zastaviť tento projekt. Podľa viceprezidenta banky Antona Ropa je toto rozhodnutie v poriadku. „Vítame rozdelenie veľkého balíka a ísť cestou transparentných súťaží na kratšie úseky,“ uviedol na štvrtkovom stretnutí s ministrom dopravy Jánom Figeľom viceprezident EIB Anton Rop.
Prvý podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ prijal delegáciu EIB vedenú viceprezidentom banky Antonom Ropom vo štvrtok vo večerných hodinách. Na stretnutí obidve strany podľa hovorcu ministra Martina Krajčoviča zhodnotili doterajšiu vzájomnú spoluprácu a jej ďalšie možnosti v budúcnosti vrátane verejno-súkromných partnerstiev. Priestor na ďalšiu spoluprácu je podľa jeho slov v oblasti budovania cestnej, ale aj železničnej infraštruktúry či výmeny poznatkov na odbornej úrovni. „Naším záujmom je zodpovednosť a transparentnosť v budovaní infraštruktúrnych projektov. PPP projekty majú na Slovensku šancu, ale sú podmienené výhodnosťou aj pre štát,“ povedal Figeľ.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) začiatkom septembra rozhodol ďalej nepredlžovať termín finančného uzatvorenia 1. balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Zdôvodnil to tým, že koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. ktorá mala diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov postaviť a 30 rokov prevádzkovať, nezabezpečila finančné uzavretie projektu ani do 30. augusta. Termín pre finančné uzavretie projektu bol šesťkrát odložený a koncesná zmluva, podpísaná vlani v apríli, tak nenadobudla platnosť. Rezort dopravy už v súvislosti s nezabezpečením financovania projektu PPP na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 udelil spoločnosti Slovenské diaľnice, a.s. pokutu vo výške 10 mil. eur.