Potvrdzujú to napríklad také situácie, keď si človek-nekresťan môže oddychovať v nedeľu doma, kým kresťan musí ísť do kostola. Alebo naopak človek-nekresťan môže v nedeľu pracovať – teda v podstate robiť, čo chce, kým kresťan je viazaný istými pravidlami. Kresťan musí dávať pozor na to, aké svedectvo vydáva svojím životom, či sa slušne správa a či robí správne aj tam, kde ho nikto nevidí, kým nekresťan na tieto veci nemusí dávať pozor. Kresťan musí zachovávať v piatok pôst, nekresťana to nemusí zaujímať. Slovom nekresťan si môže oproti kresťanom oveľa viac užiť.
V čítaniach na dnešnú nedeľu to však vyzerá ináč, úplne naopak. Úryvok z Izaiáša a z evanjelia podľa Matúša hovoria o hostine, ktorú vystrojil sám Boh. Pavol v liste Filipanom hovorí doslova, že vie „oplývať“, vie „mať hojnosť“:
„Bratia, viem žiť skromne a viem aj oplývať. Všade a všetko som sa už naučil: byť sýty aj hladovať, mať hojnosť i núdzu trieť. Všetko môžem v tom, ktorý ma posilňuje.“ (Flp 4,12-14)
Poďme sa trochu na to pozrieť. Je dovolené aj nasledovníkom Krista trochu si „vyhodiť z kopýtka“?
Možno je vhodné začať od začiatku, teda od Adama a Evy. V knihe Genezis čítame, že Boh stvoril zem a dal ju, aby slúžila človeku (Gn 1-2). Človek má teda užívať dobrá tejto zeme, má sa z nich tešiť a majú mu slúžiť. Čiže môže si „užívať“. Ako je však bežné pri výrobkoch, ktoré si kupujeme v obchodoch aj s návodom na použitie, aby dobre slúžili a zachovali si čo najdlhšiu životnosť, aj v prípade človeka je dobré všímať si „návod na použitie“. Návod pochádza od výrobcu, v prípade človeka teda od samého Boha. Jeho slovo k človeku je tým návodom. Pozorné čítanie už prvých riadkov knihy Genezis nám to môže objasniť – svet a jeho ponuky majú slúžiť človeku, majú mu pomáhať, uľahčovať mu život. Čiže je to v súlade s pavlovským „viem oplývať“, viem „mať hojnosť“.
Všetkým vám teda prajem hojnosť darov zeme a sveta. Nech sa viete tešiť z radostí, ktoré máme tu na zemi. Ďakujte Bohu za všetko, čo máte. Za jeho štedrosť, aj za také samozrejmosti ako strecha nad hlavou, zamestnanie, vydarená rodina či pár priateľov. Cíťte v tom lásku Boha. A ak práve teraz nemôžete „oplývať“ a povedať „mám hojnosť“, znova povedzte so sv. Pavlom: „Viem aj hladovať aj núdzu trieť.“ V preklade asi toľko: Chválim Boha, či mám hojnosť alebo nie. On mi určite dá práve to, čo potrebujem. Všetko môžem v ňom a s ním, lebo on ma posilňuje.