BRATISLAVA 29. januára (WBN/PR) – Slovenskí dopravcovia môžu tankovaním v Čechách ušetriť až 15 centov na litri nafty. Kým priemerná cena, za ktorú dopravcovia tankujú na Slovensku, predstavuje podľa štatistík DKV Euro Service, popredného európskeho poskytovateľa služieb pre dopravcov 1,12 eura, v Čechách dosahujú najnižšie stojanové ceny iba 0,97 eura. Vzhľadom na dlhodobo nízku maržu, s ktorou podnikajú dopravcovia na Slovensku, im výrazne lacnejšie tankovanie pohonných hmôt prináša významné úspory. Tie môžu dopravcom pomôcť, keďže neustále rastúce náklady na mýto v uplynulých rokoch významne znížili ich ziskovosť.
Štatistiky ukazujú, že ceny pohonných hmôt neklesajú v Európe rovnomerne. „Menší pokles vidíme v krajinách s vyššou mierou zdanenia ako v Českej republike, teda napríklad aj na Slovensku. V niektorých krajinách je nafta zaťažená nielen percentuálnymi, ale aj statickými daňami, ako je napríklad spotrebná daň. Tam sa ceny pohonných hmôt držia vysoko aj napriek nízkej cene ropy. Typickým príkladom, je Turecko,“ vysvetľuje Ondřej Pavlík, výkonný riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service.
Aj keď presný vývoj cien ropy je dnes vzhľadom na rôzne politické faktory ťažko predpokladať, DKV očakáva, že ceny pohonných hmôt do konca roka 2015 neporastú a pravdepodobne nedosiahnu predchádzajúce vysoké úrovne z leta minulého roka. „Odhadujeme, že cena ropy sa bude pohybovať v pásme 50 – 60 dolárov za barel.“ Pre dopravcov síce znamenajú nízke ceny úspory v nákladoch, avšak už dnes musia čeliť požiadavkám zákazníkov na zníženie cien za prepravu. „Od januára sme svedkami toho, že zákazníci tlačia na dopravcov, aby znížili ceny prepravy. Takisto veľké špedičné firmy, ktoré využívajú menších subdodávateľov, od nich žiadajú cenové zľavy. Preto je pre dopravcov dôležité správne si nastaviť zmluvné podmienky vrátane naftových doložiek,“ dodáva O. Pavlík. DKV očakáva, že cenová výhoda z nízkych cien nafty dlho nevydrží. „V čase klesajúcich cien ropy si nikto nevšimol, že napríklad mýto zdražilo od januára 2015 v Čechách až o 10 percent a jeho cena rastie aj v ďalších európskych štátoch. Očakávam, že cenová výhoda vydrží len niekoľko týždňov, kým zákazníci zatlačia na prepravcov natoľko, že sa vrátia k pôvodnej, veľmi nízkej ziskovosti,“ hovorí O. Pavlík.
Priemerná cena nafty v strednej Európe je vzácne vyrovnaná a zostáva pod úrovňou slovenských cien. V susedných Čechách predstavuje 1,07 eur, avšak diskontné reťazce stlačili cenu pod euro na liter (napr. sieť Tank ONO 0,97 eur/l). Rakúsko má priemernú cenu 1,082 eur a Maďarsko 1,1 eur. Jedine Poľsko má priemerné ceny nižšie ako susedia (1,04 eur).
DKV Euro Service
DKV EURO SERVICE GmbH + Co. KG je jednou z vedúcich servisných spoločností v oblastiach logistiky a cestnej prepravy, ktorá už od roku 1934 ponúka profesionálom v doprave nespočetné množstvo služieb zameraných na optimalizáciu nákladov a efektívne riadenie vozových parkov na európskych cestách. Medzi ne patria napríklad bezhotovostné platby za produkty a služby u 54 000 obchodníkov so širokým portfóliom ponúkaných značiek, a tiež služby jednorazovej úhrady mýta alebo vrátenie dane z pridanej hodnoty a spotrebnej dane. DKV Euro Service je súčasťou DKV MOBILITY SERVICES Group. Skupina je zastúpená v 42 krajinách, zamestnáva vyše 700 pracovníkov po celej Európe a v roku 2013 dosiahla obrat 5,5 miliárd eur. V minulom roku bolo v obehu približne 2,5 miliónov servisných kariet DKV a palubných jednotiek u viac ako 120 000 zákazníkov. V rovnakom roku bola karta DKV už po desiatykrát za sebou vyhlásená „Najlepšou značkou“ v kategórii palivových a servisných kariet.