BRATISLAVA 14. júna (WEBNOVINY) – Protimonopolný úrad SR (PMÚ) sa stále domáha uhradenia pokuty za účasť na kartelovej dohode spred desiatich rokov od troch zo šiestich stavebných firiem. A to napriek tomu, že rozsudok Najvyššieho súdu SR, ktorý potvrdil rozhodnutie PMÚ, je právoplatný viac ako rok. Pokutu doteraz nezaplatili spoločnosti Strabag, a.s. Praha (12,21 mil. eur), portugalská Mota Engil (13,88 mil. eur) ani Doprastav, a.s. Bratislava (6,57 mil. eur).
Protimonopolný úrad pre kartel pokutoval tri stavebné firmy
„V prípade vymáhania pohľadávok od spoločností Strabag a Mota Engil prebieha stále exekučné konanie,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa PMÚ Andrea Wilhelmová. Doprastav koncom vlaňajška skončil reštrukturalizáciu, keďže súd schválil plán firmy na odpísanie väčšiny dlhov. V reštrukturalizácii správca poprel pohľadávku úradu a ten sa voči tomu bráni súdnou cestou.
Doprastav dostáva mnoho stavebných zákaziek
„Súdne konanie stále prebieha a v rámci neho úrad vykonáva úkony s cieľom dosiahnuť určenie popretej pohľadávky. V prípade úspechu v súdnom konaní úrad dosiahne splnenie pohľadávky vo výške predpokladanej reštrukturalizačným plánom,“ uviedla Wilhelmová. Znamená to, že Doprastav by v takom prípade uhradil len časť pokuty za kartel.
Napriek nezaplateniu pokuty za potvrdený kartel štát prideľuje Doprastavu mnoho stavebných zákaziek. Platí to najmä v prípade rezortu dopravy, kde Doprastav uspel sám alebo spolu s partnermi v združeniach vo viacerých súťažiach Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. a Slovenskej správy ciest.
Ministerstvo nemá priamy vzťah so stavebnými spoločnosťami
Ministerstvo dopravy na čele s Jánom Počiatkom tvrdí, že nemá priamy obchodný vzťah so stavebnými spoločnosťami a že vždy robil všetko pre to, aby boli dodržiavané zákony. „Organizácie v rámci rezortu dopravy nemôžu pri verejnom
obstarávaní postupovať nad rámec platnej legislatívy a nemôžu svojvoľne bez zákonných dôvodov rozhodovať o tom, ktorého záujemcu zo súťaže vylúčia,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Pripomenul, že zmenami zákona o verejnom obstarávaní boli už v roku 2013 presnejšie definované niektoré postupy, aby bolo možné vylučovať zo súťaží firmy, ktoré predkladajú nereálne ceny. „To bolo podľa nášho názoru hlavným dôvodom problémov v stavebníctve,“ odvetil Kóňa. Odvetil tak na otázku, či sa ministerstvo neobáva zopakovania problémov s neuhrádzaním faktúr dodávateľov po tom, čo Doprastav a Váhostav prešli reštrukturalizáciou.