BANSKÁ ŠTIAVNICA 22. októbra (WEBNOVINY) – Vlakové spojenie Banskej Štiavnice zo svetom zostane nateraz, minimálne na rok zachované.
Hoci pripravovaný nový grafikon štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ŽSSK), ktorý má začať platiť v decembri, už s prevádzkou osobnej železničnej dopravy na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica nepočítal, ministerstvo dopravy rozhodlo o jej zachovaní, aj keď v zredukovanej podobe.
Namiesto súčasných šiestich párov vlakov denne majú jazdiť štyri. Informoval o tom na brífingu po pondelkovom rokovaní s banskoštiavnickou primátorkou Nadeždou Babiakovou minister dopravy Ján Počiatek.
„Optimalizácia vlakových spojení podlieha revízií, aby sme maximálne vhodne využili to množstvo vlakových kilometrov, ktoré má štát zazmluvnených. Ale aj štatistiky treba vidieť v reálnom kontexte. Nejaká množina vlakových spojení má význam, takže nebudú zrušené všetky. Súčasne však platí, že budeme naďalej veľmi pozorne sledovať vývoj využívania týchto vlakov,“ povedal Počiatek s tým, že monitoring bude prebiehať minimálne rok a k ďalšiemu prehodnoteniu príde určite vtedy, keď sa opraví cesta I. triedy do Banskej Štiavnice.
Pomôcť chce aj primátorka
Jedným z hlavných argumentov za zachovanie prevádzky osobných vlakov bolo totiž to, že nahradiť ich autobusovým spojením nie je pre zlý stav cestného spojenia, najmä v zime, reálne.
Ďalšími argumentmi, ktorými ministerstvo prinútili prehodnotiť úplné zrušenie osobnej vlakovej dopravy do Banskej Štiavnice, bolo skutočné využívanie niektorých vlakových spojov a rozvoj cestovného ruchu v meste, ktoré je zapísané do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
Banskoštiavnická primátorka Babiaková sa za mestskú samosprávu zaviazala k podpore zvyšovania počtu cestujúcich v „štiavnickej Anči“, ako motorový vlak jazdiaci do Banskej Štiavnice prezývajú.
Okrem marketingových aktivít by to malo byť aj zabezpečenie autobusového spojenia na železničnú stanicu, ktorá je dosť vzdialená od historického centra mesta i od sídliska Drieňová, kde žije väčšina Banskoštiavničanov.
Rovnako ako minister považuje aj primátorka za jeden z hlavných argumentov za zachovanie trate zlé cestné spojenie, keďže cesta I/51 z Hronskej Dúbravy nemá parametre cesty I. triedy, čo spôsobuje najmä v zime problémy. Vyriešiť to má aj plánované vybudovanie obchvatu Banskej Belej a Banskej Štiavnice z východnej strany – čo je takmer 4,5 kilometra novej cesty. Podľa zámeru, ktorý v lete predložila Slovenská správa ciest na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) by sa tento obchvat mal postaviť v rokoch 2014 až 2017.
Zachovanie štiavnickej Anče si ľudia vybojovali petíciou
Ako ďalšiu možnosť na zvýšenie počtu cestujúcich vo vlakoch do Banskej Štiavnice a späť primátorka pre agentúru SITA ešte na jar uviedla predĺženie spojenia do Zvolena alebo až do Banskej Bystrice, aby cestujúci neboli nútení prestupovať, často aj s dlhým čakaním, v Hronskej Dúbrave.
Podľa generálneho riaditeľa sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva dopravy Jiřího Kubáčka však táto možnosť neprichádza do úvahy.
„Rozhodne nie, na to nemáme vlakové kilometre. My dnes musíme pracovať s veľmi striktným limitom 30,3 milióna vlakových kilometrov, ktoré musíme použiť na Slovensku tam, kde je ich použitie oprávnené. Tieto vlaky nie sú dostatočne využité. Jeden motorový vozeň má výkon ako jeden autobus, aj keby bol plný,“ povedal pre agentúru SITA Kubáček a dodal, že ministerstvo zabezpečí, aby boli v stanici Hronská Dúbrava prestupy s krátkym čakaním.
Za zachovanie osobnej vlakovej dopravy bojovali Banskoštiavničania aj formou petície, ktorú ministerstvu dopravy doručili v septembri a podpísalo ju 14 762 občanov. Jana Kuzmová z petičného výboru rozhodnutie ministerstva privítala. „Teraz sa ako nová priorita ukazuje, aby došlo ku skutočnému zefektívneniu dopravy na tejto trati, aby ju občania a cestujúci začali viac využívať. Aby sme o rok neboli v rovnakej situácii, ako sme boli teraz,“ dodala Kuzmová.