Podpisovanie zmlúv výstavby D1
NDS plánuje onedlho podpísať zmluvu s Doprastavom, a.s. a so Strabagom, s.r.o. na výstavbu vyše 11-kilometrového úseku D1 Fričovce – Svinia pri Prešove. K záveru sa blíži vyhodnotenie ponúk v tendri na výstavbu východnej časti D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke 9,5 kilometra. V tomto mesiaci už začal tender na stavbu vyše 15-kilometrového úseku D1 Hubová – Ivachnová. Na budúci mesiac by mala byť vyhlásená aj súťaž na stavbu D1 Višňové – Dubná Skala v dĺžke viac ako 8 kilometrov, súčasťou tohto úseku bude najdlhší cestný tunel dlhý 7,5 kilometra.
Váhostav predložil vo verejnej súťaži najnižšiu cenu spomedzi šiestich ponúk. Výstavba diaľnice bude financovaná na 85 % z Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu zo zvyšných 15 % sumy v rámci Operačného programu Doprava. Práce mali pôvodne začať v auguste tohto roka, začnú však pravdepodobne v novembri a dokončené majú byť o tri roky na jeseň 2014.
Najpotrebnejší úsek diaľnic
Stavba diaľnice Dubná Skala – Turany je najpotrebnejšia zo všetkých chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku. „Doprava okolo Martina je výrazne preťažená. Odhad hovorí o 22 až 27 tis. vozidlách na ceste prvej triedy č. 18, z toho 6 až 8 tis. nákladných,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po podpise zmluvy. V čase ekonomickej neistoty je podľa neho veľmi dôležité rozbiehať veľké verejné investície, ale udržateľne a zodpovedne voči daňovým poplatníkom. Výstavba diaľnice pri Martine podľa odhadov umožní zamestnať spolu okolo 2,5 tis. ľudí. Vo výstavbe tak bude 33 kilometrov na diaľnici D1 vrátane druhého profilu Jablonov – Studenec a západnej časti úseku Jánovce – Jablonov.
Cena je konečná
Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato ubezpečil, že spoločnosť od základov prehodnotila projekt výstavby diaľnice Dubná Skala – Turany. Váhostav bol členom konzorcia, ktoré malo postaviť tento úsek spolu s ďalšími štyrmi v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Spoločnosť chce využiť najmä vlastné kapacity a zmluvnú cenu považuje za reálnu. „Cena je konečná, zmeny sú možné len v odôvodnených prípadoch,“ uviedol Kato s tým, že nepredpokladá vznik mimoriadnych okolností. Súčasťou dohodnutej ceny aj 10-percentná rezerva.
Výstavba štyroch vysúťažených úsekov D1 pri Levoči, Prešove a Martine má podľa ministerstva dopravy stáť o takmer 700 mil. eur menej ako plánovala vláda Roberta Fica cez prvý balík PPP. Figeľ zdôraznil, že len za ušetrené peniaze na stavbu diaľnice Dubná Skala – Turany možno postaviť ďalší úsek diaľnice či obnoviť cesty prvej triedy na stovkách kilometrov.
„Dajú sa za to napríklad tri roky realizovať vianočné dôchodky. Po trištvrte roka všetky deti môžu za takýto objem peňazí dostávať rodinné prídavky,“ uviedol Figeľ s tým, že bude veľmi ťažké zostaviť štátny rozpočet, znižovať deficit verejných financií a nastavovať novú rovnováhu. „Preto potrebujeme dobré výsledky aj v týchto súťažiach, lebo to má vplyv na samotnú výstavbu, cenovú úroveň a na rozpočty, počnúc štátom, celej verejnej správy,“ dodal Figeľ. Pripomenul, že prvý balík PPP by nebol dodnes realizovaný, keďže jeden z piatich úsekov Turany – Hubová doteraz nezískal povolenie na finacovanie zo zdrojov Európskej komisie pre ekologické výhrady.
Na diaľnici bude 27 mostov
Diaľnica Dubná Skala – Turany začne na území Vrútok, kde nadviaže na ďalší pripravovaný úsek Višňové – Dubná Skala. Koniec úseku bude v križovatke s cestou prvej triedy, odkiaľ má pokračovať úsek diaľnice Turany – Hubová. Súčasťou stavby bude diaľničný privádzač Martin v dĺžke 1,8 kilometra a štyri mimoúrovňové križovatky. Na diaľnici bude 27 mostov, štyri mimoúrovňové križovatky, dve odpočívadlá a vyše 13 kilometrov protihlukových stien.
Prijímajú späť prepustených pracovníkov
Váhostav po zastavení prvého balíka PPP uvoľnil od vlaňajšieho leta do tohtoročného leta okolo 700 z 1 600 zamestnancov. Po získaní dvoch diaľničných zákaziek bude firma pracovníkov naspäť prijímať. Podľa generálneho riaditeľa firmy budú na stavbe diaľnice Dubná Skala – Turany pracovať nielen jej vlastní ľudia, ale aj subdodávatelia a živnostníci. „Naše technologické kapacity využijeme na 100 percent. Všetky naše mostárenske a špeciálne technológie budú naše, subdodávatelia budú skôr na bežné práce,“ povedal Kato pre agentúru SITA s tým, že asi 60 až 80 % prác bude firma vykonávať sama.
„Prepustili sme pracovníkov, ktorých sme dali na zoznam v rámci hromadného prepúšťania. Nemohli sme predpokladať, aký bude vývoj,“ dodal Kato. Váhostav medzitým už získal späť necelých sto pracovníkov a ďalších plánuje prijať. Pôjde najmä o odborníkov podľa potreby. V súčasnosti firma zamestnáva okolo tisíc zamestnancov. „Teraz berieme len ľudí odborne zdatných na akýchkoľvek úrovniach. Aj na robotníckych úrovniach to musí byť schopný remeselník, strojník alebo vodič, a nie nekvalifikovaný. Takých momentálne vôbec neprijímame,“ dodal Kato. Pomocných robotníkov na stavbu diaľnice plánuje spoločnosť získať bez trvalého vzťahu cez pracovné agentúry. Celkový počet pracovníkov na stavbe tak bude podstatne vyšší.
Váhostav spolu s firmou Bögl a Krýsl, k.s. už získal v júni zákazku na výstavbu prvej časti diaľnice Jánovce – Jablonov za necelých 60 mil. eur. Predpokladaná cena za výstavbu západnej, 9-kilometrovej časti diaľnice pri Levoči bola takmer 95 mil. eur.