Nenápadná obec Slavošovce v okrese Rožňava skrýva v sebe zaujímavosť, ktorá ponúka nevšedný adrenalínový zážitok. Konkrétne ide o tunely ako Koprášsky a Slavošovskýtunel, ktoré sú vlastne nedokončenou železničnou stavbou. S ich výstavbou sa začalo v roku 1941 a pôvodne mali byť súčasťou nedostavanej železničnej trate z Revúcej do Slavošoviec a Magnezitoviec. Slavošovský tunel bol prerazený v roku 1944.
Nevyužité stavebné umenie našich predkov
Trasa mala spájať spomínané časti Československa počas 2. svetovej vojny. Trať však nikdy nebola uvedená do prevádzky, dôvod jej výstavby totiž stratil význam. Realizácia dopravnej stavby bola naplánovaná počas Viedenskej arbitráže, kedy došlo k násilnému odtrhnutiu niekoľkých južných častí Gemera, ktoré boli pričlenené k Maďarsku. Slavošovské papierne tak stratili železničné spojenie s okolitým svetom, keďže počas vojnového Slovenska neboli železnice pre odtrhnuté časti prístupné. Všetko sa zmenilo i zmenou politickej situácie.
Po skončení vojny sa násilne odčlenené časti prinavrátili naspäť Slovensku. Práce na trati boli ukončené v roku 1949 a tunel sa potom využíval ako skratka pre miestnych obyvateľov. Dopravná stavba sa zachovala dodnes.
Trasa Slavošovce – Magnezitovce okrem fascinujúcich tunelov skrýva i ďalšiu zaujímavú stavbu, 120 metrov dlhý viadukt.
Adrenalínový zážitok v tme
Máte radi tmu? Strašidelné priestory, ktoré dýchajú minulosťou? Tak práve pre vás je určený spomínaný viac ako 2,4 kilometra dlhý tunel v tvare písmena S. Stavba vedie popod hrebeň Muránskej planiny, kopec Homôlku (preto ho niektorí poznajú aj pod názvom Tunel pod Homôlkou), a vychádza na druhej strane v Magnezitovciach. Slavošovský tunel pokračuje Koprášskym tunelom, ktorý meria iba 245 metrov a vyúsťuje do viaduktu.
Ak sa nebojíte tmy a hľadáte zážitkovú cyklistiku či turistiku, tak hor sa do toho. Cez Slavošovský tunel vedie cyklotrasa. Na pešo ho prejdete za necelú hodinu, len si nezabudnite so sebou zobrať svetlo a teplejšie sa obliecť. Chlad minulosti môžete totiž pocítiť na vlastnej koži.