Niektoré destinácie, ktoré bojujú s nadmerným turizmom, chcú obmedziť vstup výletným lodiam, kvôli toxickým emisiám a znečisteniu, referuje portál Euronews.
Znečisťenie je vysoké
Každý rok sa na plavbu vydá viac ako 20 miliónov cestujúcich. Pred pandémiou bolo toto číslo ešte vyššie a dosahovalo približne 30 miliónov cestujúcich.
Keďže sa zdá, že počet cestujúcich opäť prekročí toto číslo spred pandémie, mnohé európske prístavy, v ktorých tieto lode kotvia, prehodnocujú to či im povoliť vstup.
Podľa organizácie Transport & Environment, 218 výletných lodí prevádzkovaných v Európe v roku 2022 vypúšťalo viac ako štyrikrát viac oxidov síry ako všetky autá na kontinente. Mimovládna organizácia ešte v júni minulého roka zistila, že tieto toxické látky znečisťujúce ovzdušie z lodí sú v súčasnosti vyššie ako pred pandémiou.
Ktoré európske mestá chcú zakazať vstup výletným lodiam?
V roku 2021 Benátky zakázali veľkým výletným lodiam kotviť v historickom centre. Veľké výletné lode spôsobujú znečistenie a narúšajú aj základy mesta, ktoré už aj tak trpí pravidelnými záplavami. Tento zákaz platí pre veľké výletné a kontajnerové lode, ktoré už nemôžu vplávať do benátskeho kanála Giudecca.
Tlak na tento zákaz narástol, keď v roku 2019 do benátskeho prístavu narazila výletná loď a zranila päť ľudí.
Znečistenie a nadmerný turizmus však nie sú problémom len Benátok. Baleárske mesto Palma de Mallorca sa chystá opätovne zaviesť obmedzenia pre výletné lode, ktoré boli prvýkrát zavedené v roku 2022.
Každý deň tak budú môcť do prístavu vstúpiť len tri lode, pričom len jedna z nich bude môcť mať kapacitu viac ako 5 000 cestujúcich.
Politici v Španielsku tiež navrhli prísnejšie pravidlá týkajúce sa zdaňovania a používania znečisťujúcich palív výletnými loďami. Barcelona uzavrela 22. októbra minulého roka svoj severný terminál pre výletné lode. Približne 340 lodí ročne bude musieť teraz kotviť na móle Moll d’Adossat, ktoré je najďalej od obytných oblastí mesta.
Po zatvorení ďalšieho terminálu v Maremagnum a zavedení pravidla jednej lode na terminál môže teraz v Barcelone naraz zakotviť len sedem výletných lodí. Tieto opatrenia nasledujú po dohode s miestnymi orgánmi o premiestnení výletných lodí mimo centra Barcelony v snahe zmierniť vplyv nadmerného turizmu.
Stredozemné more je druhým najväčším trhom pre výletné plavby mimo Karibiku a rastúci počet pasažierov čoraz viac zaťažuje miestne obyvateľstvo.
V roku 2022 podpísalo 50 000 ľudí v Marseille – najväčšom francúzskom prístave na výletné plavby – petíciu proti výletným lodiam, ako uviedla kampaňová skupina Stop Croisières.
Santorini a Dubrovník tiež sprísnili obmedzenia pre výletné spoločnosti.
Kde inde spôsobujú lode problémy?
Výletné lode navštevujúce Škótsko budú musiť platiť novú daň. Tento poplatok by mal vyriešiť dva problémy a tým sú – emisie a nadmerný cestovný ruch.
V Amsterdame mestská rada odhlasovala zatvorenie terminálu výletných lodí v snahe obmedziť znečisťovanie a znížiť počet turistov. Ako najpravdepodobnejšie riešenie sa javí presunutie terminálu mimo centra.
Amsterdam v roku 2019 zaviedol daň pre pasažierov výletných lodí – tento krok spôsobil, že niektoré spoločnosti zrušili zastávky v meste. V holandskom hlavnom meste každoročne zakotví viac ako 100 lodí, ktoré sa stali problémom, ktorý je spojený s nadmerným turizmom.