Strechy vlakov zaplnené do posledného možného miesta čiernymi pasažiermi sa už dávno zaradili k poznávacím znakom Indonézie. Krajina sa pritom pokúšala o mnohé opatrenia, ktoré by so strešným cestovaním urobili rázny koniec. Najnovšie sa železnice na vysoké stožiare nad koľajnicami rozhodli nainštalovať betónové gule na reťaziach. Železničiari dúfajú, že takéto radikálne riešenie, ktoré by pri náraze do cestujúceho mohlo spôsobiť vážne zranenia a pri vyššej rýchlosti vlaku aj smrť, konečne odradí čiernych pasažierov.
„Vyskúšali sme už skutočne všetko – dokonca sme na strechy vlakov upevnili ostnatý drôt – ale nič nezaberá. Možno toto konečne vyjde,“ uviedla hovorkyňa štátnej železničnej spoločnosti PT Kereta Api Mateta Rizahulhaq.
Vlaky križujú krajinu na starých koľajach, ktoré tu zanechali holandskí kolonizátori pred vyše 60 rokmi a počas najrušnejších hodín sú zaplnené do posledného miesta – vrátane toho strešného. Prvé betónové gule boli nainštalované neďaleko hlavného mesta Jakarta uplynulý utorok. Hovorkyňa železníc uviedla, že predstaveniu najnovšej taktiky predchádzalo mnoho menej razantnejších pokusov. Medzi ne sa zaradili aj muzikanti, ktorí spievali piesne o bezpečnom transporte či polievanie striech vlakov olejom – nič z toho však nezabralo.
V roku 2008 podľa údajov BBC prišlo pri pokusoch o nastúpenie na strechy vlaku o život 53 cestujúcich. Najviac nehôd sa odohráva pri rozbiehaní a brzdení vlaku, prípadne pri zachytení o rôzne káble. Cestovanie na strechách si volia chudobní ľudia, ktorí si nemôžu dovoliť kúpiť lístky. K novej taktike sú však skeptickí. „Znie to skutočne nebezpečne, ale nemyslím si, že to dlho vydrží. Už vyskúšali všetko, aby nás odradili od cestovania, nakoniec však vždy vyhráme my,“ uviedol jeden z čiernych pasažierov, ktorý pravidelne cestuje medzi Jakartou a svojím rodným mestom Bogor.
www.dailymail.co.uk