Wellington sa na tri týždne premenuje na Stred Stredozeme. Dôvodom je premiéra filmu nakrúteného podľa Tolkienovho románu „Hobit“.
Kto bude v priebehu novembra na mape Nového Zélandu hľadať Wellington, bude hľadať márne. Hlavné mesto ostrovnej krajiny sa mení na Stred Stredozeme (The Middle of Middle-earth). Dôvodom je svetová premiéra prvej časti trojdielnej adaptácie knihy Hobit (1937) novozélandského režiséra Petera Jacksona.
Zmena mena hlavného mesta je síce považovaná za „neoficiálnu“, avšak mesto plánuje do príprav okolo premiéry investovať vyše 900-tisíc dolárov. Hoci sa táto suma zdá byť astronomická, je údajne len vďakou za podstatne zvýšený počet turistov, ktorý rozpútala Jacksonova filmová trilógia Pán prsteňov na motívy knižnej predlohy anglického spisovateľa J.R.R.Tolkiena.
Prílev turistov
Hoci po skočení nakrúcania Pána prsteňov vláda pochybovala, že z polovice zničené mestečko Hobbiton na farme neďaleko Matamaty niekto navštívi, dočkala sa prekvapenia. Od premiéry prvého filmu sem prišlo 266-tisíc turistov. Podľa prieskumov národnej agentúry pre cestovný ruch Tourism New Zealand si až 6% ľudí kupovalo letenku na zelený ostrov hlavne kvôli návšteve filmových kulís – 11 200 cestovateľov potvrdilo, že to bol ich jediný dôvod pre návštevu Nového Zélandu.
Hobitie remeslá i mince
Miestne noviny, pošta a mnoho ďalších inštitúcií majú neoficiálnu prezývku Stred Stredozeme používať tri týždne pred oficiálnou premiérou filmu Hobit: Neočakávaná cesta, ktorá je naplánovaná na 28. novembra vo wellingtonskom filmovom divadle Embassy Theatre. Mesto na počesť filmového spravovania príbehu o Bilbovi Bublíkovi a jeho priateľoch i nepriateľoch vo vymyslenej ríši menom Stredozem pripravuje aj festival hobitích umeleckých prác a remesiel.
Okrem toho Nový Zéland vydá pamätné „hobitie“ mince, ktoré sa v krajine stanú zákonným platidlom. Na minciach budú vyrazené podobizne postáv z filmu vrátane hobita Bilba, čarodejníka Gandalfa či strašidelného Gluma. Mince sa dostanú do predaja 1. novembra a novozélandská pošta očakáva veľký medzinárodný záujem krátko pred premiérou prvého dielu trilógie.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=64qx95Ckrwc
www.businessinsider.com, http://travel.nytimes.com