Aké sú hlavné motívy cestovania Slovákov?
Spoločnosť Kiwi.com, popredná európska spoločnosť v oblasti cestovných technológií a vyhľadávania leteniek, realizovala prieskum v spolupráci s agentúrou Stem/Mark. V prieskume sa Slováci vyjadrovali o svojich cestovateľských plánoch na rok 2024. Skúmali sa účely, za ktorými Slováci cestujú do zahraničia, a rozdiely v cestovateľských preferenciách medzi ženami a mužmi.
Prieskum ukázal, že hlavným motívom Slovákov vycestovať v roku 2024 do zahraničia je oddych a relax (75,9 %). Spoznávanie nových miest a kultúr je dôležitým faktorom pre 48,4 % opýtaných. Iba 13 % z opýtaných cestuje za prácou a návšteva rodiny či známych je menej častým dôvodom (14 %).
Ženy cestujú viac za oddychom ako muži
Prieskum odhalil rozdiely v cestovateľských preferenciách medzi mužmi a ženami. Za oddychom a relaxom cestuje až 81,6 % žien, zatiaľ čo u mužov je to len 70 %
. „Dáva zmysel, že pre ženy je dôležitý fyzický aj mentálny oddych, ktorý prichádza s dovolenkou. Ženy a matky si potrebujú oddýchnuť od každodenných starostí v práci, od domáceho upratovania, varenia či starostlivosti o deti. Mentálna záťaž žien je v našich podmienkach často väčšia ako u mužov, preto viac pociťujú potrebu cestovať za oddychom,“ vysvetľuje psychologička Jana Zemandl, PhD, autorka publikácie „Psychológia pre milujúcich rodičov“.
Naopak, na pracovné cesty chodia častejšie muži – až 20,7 % opýtaných mužov, zatiaľ čo Sloveniek cestujúcich zaSlovensko prácou je len 4,9 %. Muži sú tiež rozcestovanejší v prípade koncertov, festivalov a umenia.
„Vidíme čoraz rovnocennejšie delenie povinností v rodinách, no stále sú to častejšie ženy, kto má na starosti chod rodiny a deti. Muži môžu častejšie, prakticky ľahšie, odísť od každodennej rutiny za prácou či štúdiom. Vo väčšine prípadov zaťaží odchod otca rodinu menej ako odchod matky, ktorý často sprevádzajú rozsiahle návody a ‚manuály na prežitie‘ v jej neprítomnosti,“ dodáva Jana Zemandl.
Bezdetné páry preferujú akčnejšie dovolenky
Z pohľadu rodinného stavu badať trend, že oddych na dovolenke najviac potrebujú páry s deťmi – až 84,4 % z nich chce cestovať za pohodou. Väčšina rodín s deťmi si na cestách užíva oddych a relax, len 2,6 % z nich cestuje za kultúrnymi zážitkami. Bezdetné páry preferujú skôr spoznávanie nových miest a kultúr, umenie, festivaly či športové aktivity (10,9 %).
„Život bez detí je v mnohých ohľadoch slobodnejší a bezstarostnejší. Bezdetné páry nemusia riešiť obedné spánky, špeciálnu stravu či ‚nudu‘ na dovolenke. Preto akčné dovolenky s návštevami pamiatok či letné festivaly viac vyhovujú partnerom bez detí,“ konštatuje Jana Zemandl.
Prieskum agentúry STEM/MARK sa realizoval na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Poľsku, Rumunsku a Španielsku v máji 2024 na vzorke 500 respondentov z každej krajiny vo veku 18 až 37 rokov.