BRATISLAVA 27. mája (WEBNOVINY) – Slovenská správa ciest (SSC) nevie, ako má v súčasných a budúcich tendroch na vykonanie prác postupovať voči stavebným firmám, ktoré sa podieľali na kartelovej dohode. Doteraz totiž nedostala vyjadrenie od svojho nadriadeného orgánu, teda ministerstva dopravy, ani od Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).
O stanovisko, alebo usmernenie pri ďalšom postupe vo verejnom obstarávaní v prípade kartelu ich cestári požiadali 24. apríla, resp. 22. mája. „Ako budeme postupovať, záleží od usmernenia nášho nadriadeného orgánu, alebo od usmernenia Úradu pre verejné obstarávanie,“ informovala v pondelok agentúru SITA hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.
V štyroch súťažiach predloží ponuku aj Doprastav
Generálne riaditeľstvo Slovenskej správy ciest v súčasnosti organizuje päť nadlimitných užších súťaží na uskutočnenie prác. Ide o verejné obstarávania na stavbu juhozápadného obchvatu Bardejova na ceste I/77, prvú etapu stavby obchvatu Brezna, obnovu cesty I/66 pri Polomke, ako aj stavebné a bezpečnostné opatrenia na zníženie nehodovosti na ceste I/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce a na rekonštrukciu cesty I/50 Ružová osada.
V prvých štyroch súťažiach predložila ponuku aj spoločnosť Doprastav, a. s. Bratislava a v prvej súťaži Inžinierske stavby, a. s. Košice. Sú to dve zo šiestich stavebných firiem s potvrdenou účasťou na cenovej dohode v tendri na stavbu časti diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce v roku 2005.
Cestári nedávno začali aj užšiu súťaž na rekonštrukciu cesty I/77 Smilno – Svidník. Súčasťou kartelu podľa Protimonopolného úradu SR boli aj firmy Mota – Engil, Strabag, a. s. Praha, Skanska, a. s. Praha (nástupca Skanska DS, a.s.) a Betamont, s. r. o. Zvolen.
Rezort dopravy nemôže vstupovať do verejných obstarávaní
Ministerstvo dopravy tvrdí, že podľa zákona nemôže vstupovať do verejných obstarávaní, ktoré vyhlasujú jednotlivé podriadené organizácie ako samostatné právnické subjekty. „Ako verejní obstarávatelia musia oni žiadať o usmernenie z ÚVO, ako majú postupovať v prípade kartelu a v súlade s platnou legislatívou,“ uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.
Dodal, že garantom verejného obstarávania je ÚVO. Minister dopravy Ján Počiatek napriek tomu pred mesiacom nariadil Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. zopakovať obstarávanie na protipožiarnu ochranu v jej areáli v Čiernej nad Tisou.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. bez ohľadu na to, že ÚVO vo veci kartelu ešte nerozhodol, už vylúčila zo štyroch tendrov na práce uchádzačov, ktorých členovia sa zúčastnili na karteli. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) tvrdia, že vo svojich súťažiach budú postupovať zásadne v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.
ÚVO chce rozhodnúť do polovice júna
„Obstarávateľský subjekt má povinnosť vylúčiť každého uchádzača, ak nespĺňa podmienky účasti, prípadne nespĺňa požiadavky na predmet zákazky. Verejného obstarávania sa okrem iného nesmie zúčastniť ani uchádzač, ktorý má právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní,“ uviedli ŽSR s tým, že zákaz činnosti udeľuje ÚVO.
ÚVO stále nerozhodol o tom, či stavebné firmy pre účasť na kartelovej dohode pred deviatimi rokmi budú mať zakázanú účasť vo verejnom obstarávaní. Úrad začal konanie v tomto prípade ešte v polovici apríla, pričom rozhodnúť mal pôvodne do mesiaca. Najnovšie chce rozhodnúť do dvoch mesiacov od začiatku konania, teda približne do polovice júna.
„Vo veci kartelu vedie úrad správne konanie o vyčiarknutí subjektov zo zoznamu podnikateľov. Predmetné správne konanie nie je toho času ukončené,“ informoval už skôr agentúru SITA hovorca úradu Ján Mažgút. „Nakoľko ide o zvlášť zložitý prípad, úrad v zmysle správneho poriadku rozhodne najneskôr do 60 dní od začatia konania,“ dodal.