BRATISLAVA 5. januára (WEBNOVINY) – Združenie slovenských dopravcov Česmad Slovakia v spolupráci so zahraničnými združeniami dopravcov z Českej republiky, Poľska a Maďarska vyzýva Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) aj spoločnosť SkyToll, prevádzkovateľa mýtneho systému, na okamžité zavedenie platenia mýta prostredníctvom tzv. ticket systému na hlavných tranzitných vstupoch do Slovenskej republiky. Cieľom spustenia tzv. ticket systému je uvoľnenie týchto priechodov a zabránenie kolapsu dopravy cez územie Slovenskej republiky. Uvádza sa to v tlačovej správe združenia Česmad.
„Apelujeme na Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, NDS aj SkyToll, aby na hlavných hraničných tranzitných vstupoch na Slovensko okamžite spustili do prevádzky tzv. ticket systém. Jedine spustenie tohto systému je cestou ako predísť kolapsu dopravy cez územie našej republiky“, uvádza sa ďalej v stanovisku Česmad. Podľa združenia spustenie ticket systému je možné aj z hľadiska legislatívy a zároveň nijako neohrozuje elektronický výber mýta. „Navyše, veľkou výhodou ticket systému je aj skutočnosť, že dopravca sa nemusí registrovať, nie je povinný zaplatiť 50 eur za palubnú jednotku, ani kredit 50 eur. Zaplatí len za skutočne prejazdené kilometre,“ tvrdí generálny tajomník združenia Česmad Slovakia Pavol Reich.
Ako ďalej spresnilo združenie Česmad, systém budú môcť využívať len tranzitní dopravcovia – dopravca príde na hraničný priechod, na kase (v automate) si vyberie trasu a hraničný priechod, ktorým chce zo Slovenska odísť a navolí ho. Nastavená automatická kasa mu vydá doklad s presnou čiastkou za prejazdené kilometre – presne vypočítané mýto. Túto čiastku je dopravca povinný zaplatiť na hraničnom distribučnom mieste pri vstupe, pričom tu dostane doklad o zaplatení. Pri výstupe môže bez problémov opustiť Slovenskú republiku.
Systém elektronického výberu mýta, platný od 1. januára, komplikuje situáciu dopravcov na hraniciach. Napr. na česko-slovenskom hraničnom priechode Mosty u Jablunkova prispôsobili jazdné pruhy, keďže sa tam stále tvorí kolóna kamiónov, ktorých vodiči si vybavujú palubné jednotky slovenského mýtneho systému. Doteraz viedol na Slovensko jeden jazdný pruh a zo Slovenska dva jazdné pruhy. Aby sa hraničný priechod nezablokoval prichádzajúcimi kamiónmi, česká dopravná polícia rozhodla o preznačení pruhov – na Slovensko už povedú dva, zo Slovenska len jeden.
SITA