BRATISLAVA 3. septembra (WEBNOVINY) – V utorok uplynie sedem rokov od otvorenia bratislavského Mosta Apollo, ktorý je najnovším mostom v hlavnom meste.
Ide o jediný oblúkový most v Bratislave, zvláštny je tiež spôsobom výstavby, keď jeho hlavnú konštrukciu v roku 2004 otáčali cez Dunaj pomocou plávajúcich pontónov.
Most Apollo je pre dopravu v hlavnom meste veľmi dôležitý. Podľa informácií, ktoré poskytla Martina Halušková z referátu komunikácie hlavného mesta, bez mosta by v súčasnosti bola Bratislava najmä v dopravných špičkách do značnej miery paralyzovaná.
Ostatné mosty totiž nie sú schopné prevziať dopravný výkon Mosta Apollo. V roku 2011 po ňom za 24 hodín v oboch smeroch prešlo približne 49-tisíc vozidiel.
Most dostal názov podľa rafinérie Apollo, ktorá kedysi stála v jeho blízkosti.
Stavali ho v rokoch 2002 až 2005 ako piaty most v hlavnom meste. Počas výstavby ho označovali ako Most Košická, pretože sa nachádza v predĺžení Košickej ulice v Bratislave.
Základný kameň stavby poklepali 17. decembra 2002, stavebné práce sa začali 1. februára 2003. Most slávnostne otvorili 4. septembra 2005, o deň neskôr ho sprístupnili pre mestskú hromadnú dopravu a autá.
Najťažšou časťou výstavby mosta bolo otáčanie jeho hlavnej konštrukcie pomocou plávajúcich pontónov v septembri 2004. Celkové náklady na výstavbu dosiahli sumu približne 142,7 milióna eur.
Stavba bola financovaná aj vďaka úveru od Európskej investičnej banky Luxemburg vo výške 45 miliónov eur.
Most Apollo je dlhý 835 metrov, výška oblúka je 36 metrov. V roku 2006 bol nominovaný odborníkmi Americkej spoločnosti pre technické inžinierstvo spolu s ďalšími štyrmi najlepšími stavbami sveta na prestížnu cenu Opal Awards.
Hlavné ocenenie most síce nezískal, bol však jediným európskym oceneným projektom v danom ročníku. Most, dielo architekta Miroslava Maťaščíka, získal aj cenu Stavba roka 2006 na Slovensku v kategórii mostné objekty stavby
Video: Otáčanie Mosta Apollo