BRATISLAVA 16. marca (WEBNOVINY) – Strategický partner by mal získať koncesiu na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska do 30. júna 2012 a ministerstvo dopravy vyberie investora pre letisko. Vyplýva to z návrhu zámerov rozvoja letiska v Bratislave, ktorý vláda schválila na stredajšom zasadnutí s pripomienkami. Z porovnania troch možností ďalšieho rozvoja najväčšieho slovenského letiska je podľa rezortu dopravy najvýhodnejšie práve udelenie koncesie na obdobie 30 rokov. Ministerstvo zvažovalo aj možnosti priameho predaja letiska a uzatvorenia partnerstva s viedenským letiskom. Rezort dopravy má do mája posúdiť spôsob výberu strategického partnera pre bratislavské letisko.
Rezort dopravy pôvodne uvažoval o prenájme letiska formou koncesie na 20 až 30 rokov a neskôr na návrh ministerstva financií chcel túto dobu predĺžiť na 30 až 50 rokov, čo by malo zvýšiť motiváciu investorov vložiť peniaze do rozvoja letiska. Tým, že vláda napokon odsúhlasila 30-ročnú dĺžku koncesie na prevádzku bratislavského letiska, nebude potrebné zmeniť zákon o letiskových spoločnostiach a zákon o civilnom letectve. „Mojou úlohou je do konca apríla vláde predložiť súhrn podmienok a metodických krokov, ktoré použijeme pre proces strategického partnerstva. Vláde boli predložené tri alternatívy, počnúc predajom, koncesiou a majetkovým prepojením alebo prepojením medzi Bratislavou a Viedňou. Z mnohých analýz aj medzinárodných skúseností podľa nás vychádza najvýhodnejšie koncesia, samozrejme, rozumná a efektívna pre dlhodobé zámery a rozvoj Letiska Bratislava,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) po stredajšom zasadnutí vlády. Táto forma je podľa neho aktuálna a perspektívna a vláda by mala zároveň zaujať stanovisko k rozvoju leteckej dopravy na Slovensku.
Figeľ sa neobáva nižšieho záujmu investorov o bratislavské letisko kvôli kratšiemu obdobiu koncesie, k očakávaným výnosom z prenájmu letiska sa však zatiaľ nevyjadril. O letisko v slovenskej metropole podľa neho záujem je už teraz a nielen na európskych letiskách. „Očakávam, že aj o bratislavské letisko záujem bude a nielen z Európy. V Európe je 404 letísk, z nich je v intervale 20 až 50 rokov prenajatých 41 letísk. Koncesia, ak je dobre definovaná, prináša výhody obidvom stranám a, samozrejme, mala by znamenať aj rozvoj,“ informoval ďalej Figeľ. Pripomenul, že o získanie koncesie na prevádzku záhrebského letiska majú záujem viaceré veľké letiská, napríklad v Zürichu, Paríži či Houstone. Ak bude podporený aj investičný zámer rozvoja bratislavského letiska, nielen využívanie jeho kapacít, podľa ministra dopravy to pomôže jeho modernizácii.
Začiatkom budúceho roka má byť na letisku v Bratislave napríklad dokončená druhá časť výstavby nového terminálu pre cestujúcich. Nevýhodou bratislavského letiska je výrazná závislosť od írskej nízkonákladovej leteckej spoločnosti Ryanair, ktorá na ňom vlani z celkových 1,67 mil. cestujúcich prepravila 1,1 mil. pasažierov, čo je 66 %. „Bolo by potrebné zvýšiť diverzitu,“ dodal Figeľ.
Na rozvoj bratislavského letiska v najbližších desiatich rokoch treba minimálne 350 mil. eur, najmä na kompletnú rekonštrukciu a predĺženie hlavnej vzletovej a pristávacej dráhy, dobudovanie a skvalitnenie rolovacích dráh, či vybudovanie odmrazovacieho stojiska pre lietadlá a rozšírenie počtu parkovacích stojísk lietadiel pred terminálom. Minister dopravy najprv navrhoval, aby bol celý proces výberu konzultanta a tender na výber koncesionára letiska ukončený do konca roka 2012. Rezort financií žiadal tento termín skrátiť najneskôr do marca budúceho roka, nakoniec sa dohodli na kompromisnej lehote do leta nasledujúceho roka. Ministerstvo financií zdôvodnilo navrhované predĺženie času prenájmu bratislavského letiska tým, že kratšia doba by znižovala motiváciu investorov vložiť peniaze do jeho rozvoja.
Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Letisko malo ku koncu júna 604 zamestnancov v pracovnom pomere. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 50,30 % akcií a ministerstvo dopravy 49,70 % akcií.