BRATISLAVA 30. januára (WEBNOVINY) – Zatiaľ čo prvá generácia modelu Outlander bola takým extravagantným výkrikom do tmy, jej nástupca sa japonskej automobilke s tromi diamantmi v logu naozaj vydaril. To auto bolo tak dobré, že francúzsky koncern PSA požiadal Mitsubishi o spoluprácu. Výsledkom bol Peugeot 4007 a Citroën C-Crosser, autá postavené na základoch Mitsubishi Outlander druhej generácie.
S treťou generáciou modelu Outlander je to však trochu inak. Spolupráca japonskej automobilky Mitsubishi s francúzskym koncernom PSA sa presunula o triedu nižšie (na základoch Mitsubishi ASX vznikol Peugeot 4008 a Citroën C4 Aircross) a Outlander ostal exkluzívnou záležitosťou automobilky Mitsubishi.
Ako vznikal nový Outlander? Mitsubishi vedelo, že ten starý je výborný, no čas pokročil a nezostávalo jej nič iné, iba ho ešte viac vylepšiť a prispôsobiť novým nezmyselným pravidlám Európskej únie. Výsledok je tak trochu rozpačitý.
Interiér
Nový Outlander pôsobí sviežejším a modernejším dojmom nie len zvonku, ale aj vo vnútri. Ale tak, ako môže niekomu chýbať pre Mitsubishi doteraz charakteristická predná časť v tvare lichobežníka, nemusí sa niekto stotožniť s novým dizajnom interiéru. Podľa mňa vyzerá interiér nového modelu lepšie, no palubná doska predošlého modelu bola jednoduchšie tvarovaná, čo niekedy nie je na škodu. Zvonku ma zaujali najmä zadné svetlá. Nová predná maska je tiež pekná, ale tá predošlá mi pripomínala Lancer EVO, čo by mohlo byť silným predajným argumentom.
Poloha za volantom je celkom dobrá. Iba stehná by si možno zaslúžil lepšiu oporu, no to je zanedbateľný detail. Radenie je presné a má ten správny mechanický odpor, no mal som pocit, ako keby bola radiaca páka posunutá trochu viac dozadu. Pri radení „dolných stupňov“, teda rýchlostí 2,4 a 6, je potrebné potiahnuť ruku trochu viac dozadu, ako je to bežné. Toto je ale iba vec zvyku.
Neviem čo si mám myslieť o multimediálnom navigačnom systéme, ktorým je nový Outlander vybavený. Ten v Mitsubishi ASX je hrozný a ten v Outlanderi vyzerá byť od toho istého výrobcu. Vo viacerých smeroch je lepší, no navigácia sa stále ozýva iba niekde spod vodičových kolien. Keď som to zažil prvýkrát v Citroëne C4-Aircross, čo je vlastne prezlečené Mitsubishi ASX, pozeral som sa, či pod volantom niekoho nenájdem. V Outlanderi som už ale vedel, ktorá bije – „stará dobrá“ navigácia Mitsubishi.
Ďalšia vec, ktorá mi na tomto multimediálnom systéme vadila, bol parkovací asistent. Cúvacia kamera krásne a vo vysokom rozlíšení zobrazuje, čo na vás číha za autom. Bohužiaľ, klasické pípanie v prípade približovaniu sa k prekážke tento systém nemá. Preto sa aj stalo, čo sa stalo – na novom Outlanderi som oškrel bočnú časť zadného nárazníka. Chcel som si nacúvať do parkovacieho miesta iba s pomocou kamery (že aká je to super vec), no aj keď som auto nasmeroval správne, trafil som stĺpik, ktorý bol na boku – mimo zorného uhla kamery. Viem, stačilo by pre istotu skontrolovať si spätné zrkadlo, no ten obraz z kamery je tak dobrý, že máte pocit, ako keby ste sedeli na zadnom nárazníku. Keby to však aj zapípalo, určite by som nebol narazil.
Každopádne, ten najväčší tromf Outlanderu má v rukáve aj jeho tretia generácia. Áno, na mysli mám obrovský interiér s tromi radami sedadiel. Nový Outladner bez problémov odvezie sedem ľudí, aj keď zadné dve sedadlá v treťom rade sú vhodnejšie skôr pre deti. Pokiaľ nie je tretí rad sedadiel potrebný, jednoducho sa dá schovať do podlahy. Vtedy si môžu cestujúci v prostrednom rade sedadiel užívať maximálny komfort vyplývajúci z plne nastaviteľných sedadiel a prebytku priestoru.
Ani batožinový priestor sa nenechá zahanbiť. V sedemmiestnej konfigurácii síce veľa miesta na batožinu neostane (128 l), ale aj vtedy si vie Outlander pomôcť druhým dnom batožinového priestoru. Pokiaľ cestujete iba piati, k dispozícii máte veľmi slušných 591 litrov. Aj variabilita interiéru je na vysokej úrovni – sedadlá sa sklápajú do roviny spodlhaou batožinového priestoru, čo uľahčuje prevoz objemnejších predmetov. Sklopením sedadiel získate úložný priestor s objemom 1022 litrov.
Motor
Na celom aute je najlepší asi jeho skvelý 2,2-litrový turbodiesel. Je kultivovaný, dobre odhlučnený a má nulovú turbodieru. Ťahá prakticky od voľnobežných otáčok ako atmosférický motor. Áno, v porovnaní s motorom v minulej generácii tohto modelu má síce nižší výkon o 20 kW (27) k, no po dynamickej stránke ten výkon nechýba, keďže auto je až o 155 kg ľahšie ako predchodca. Zníženie hmotnosti mu teda prospelo. Čo však konštruktérov viedlo k znižovaniu výkonu? No predsa ekológia. Našťastie, aj to má pre zákazníka merateľný prínos v podobe nižšej spotreby.
Radi by sme vám sprostredkovali aj presnejšie, za koľko sme s Outlanderom jazdili my, ale palubný počítač sa pri každom dlhšom zastavení vynuluje. Znamená to, že minimálne každé ráno začínate nanovo. Niekoľkodňovú priemernú spotrebu vám teda neprezradím, ale môžem povedať, že s Outlanderom sa dá v meste jazdiť približne za 7,5 až osem litrov nafty na 100 km.
Mimo mesta bola spotreba paliva zhruba o liter nižšia, teda 6,5 až 7 l/100 km. Na diaľnici však treba rátať so spotrebou 8,5 až 9,3 litra nafty na 100 km. Vďaka dlhým prevodovom šesťstupňovej manuálnej prevodovky sa však motor pri rýchlosti 130 km/h iba prevaľuje niekde tesne nad 2000 ot./min.
Jazda
Prvá generácia modelu Outlander možno vyzerala najzvláštnejšie, no jazdila asi najlepšie. Druhá generácia už nebola tak športovo orientovaná, no a v tej tretej komfort jasne prevláda nad športovými génmi. Z SUV je už iba sUV. Iste, v tomto segmente je predsa len komfort dôležitejší, no keď SUV aj dobre jazdí, človeka to poteší. Bohužiaľ, dnes sú prvoradé emisie a aj preto musel klasický hydraulický posilňovač uvoľniť miesto elektronickému, ktorý nemá tak dobrú spätnú väzbu v riadení. V stredovej polohe si navyše vyžaduje neustále korekcie, podobne ako napríklad Hyundai i40.
Outlander sa teda na ceste veľmi nezlepšil, no výrazné zlepšenie sme zaznamenali mimo nej. Už aj predošlý Outlander bol na nespevnenom povrchu veľmi bojaschopný, no nový model sa správa v teréne ešte lepšie. Ako funguje jeho nový inteligentný pohon 4×4 sme už vysvetľovali pri príležitosti uvedenia nového modelu na trh, no nie je to podstatné. Podstatné je, že tá zmena je viditeľná v praxi.
Resumé
Aj keď to tak možno na prvý pohľad nevyzerá, pri prechode z druhej generácie modelu Outlander na tretiu generáciu došlo k viacerým pomerne výrazným konštrukčným zmenám. Či to boli zmeny dobré alebo nie, to v konečnom dôsledku môže objektívne posúdiť asi iba majiteľ predošlej generácie Mitsubishi Outlander. Čo som ale počas týždňa stráveného s týmto autom zistil ja?
Mitsubishi Outlander je mimoriadne priestranné rodinné auto a ako jedno z mála v tomto segmente sa môže pochváliť siedmimi sedadlami. Jeho veľmi silnou stránkou je tiež motor, ktorý má skvelý prejav, dostatočný výkon a prijateľnú spotrebu. Najviac sa mi ale páči to, že ani nový Outlander sa naozaj nebojí terénu. Aj keď jeho karoséria má relatívne veľké previsy, v teréne je ešte lepší ako jeho predchodca. A to už je čo povedať.
Základná cena modelu – Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC Intense: 23 900 €
Základná cena testovanej verzie – Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle 6MT: 37 900 €
Registračná daň na testované auto: 397 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 2199 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 3500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 380 / 1750-2500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,2 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6,5 / 4,7 / 5,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 128 / 591 / 1022 |
Objem nádrže (l): | – |
Prevádzková hmotnosť: | 1665 |
Rozmer pneumatík: | 225/55 R18 |
Dĺžka (mm): | 4655 |
Šírka (mm): | 1800 |
Výška (mm): | 1680 |
Rázvor (mm): | 2670 |