BRATISLAVA 2. októbra (WEBNOVINY) – Unikátny názov s apostrofom nemá tento hatchback nižšej strednej triedy len tak pre nič za nič. Cee’d sa totiž číta rovnako ako anglické slovo „seed“. Podľa použitia sa význam slova „seed“ prekladá napríklad ako semeno, alebo ako sloveso „zasiať“. Práve na tieto významy naráža foneticky identické pomenovanie známeho modelu juhokórejskej automobilky.
Prvá generácia Kie cee’d bola prvou Kiou, ktorá bola špeciálne vyvíjaná pre potreby európskeho trhu a zároveň vyrábaná v Európe, presnejšie u nás na Slovensku. Keď v roku 2007 predseda predstavenstva koncernu Hyundai-Kia, pán Mong-Koo Chung, slávnostne prestrihol pásku na novootvorenom výrobnom závode v Tepličke nad Váhom, vyjadril sa na margo modelu cee’d, že ho v Kii berú ako také semienko, ktoré zasiali do stredu Európy a dúfajú, že čoskoro prinesie veľkú úrodu.
Myslím si, že prvá generácia modelu cee’d sa nedá označiť inak ako veľký úspech. Semienko cee’d padlo na úrodnú pôdu a očakávania vedenia automobilky Kia sa naplnili. Predaje rástli ako z vody no po piatich rokoch prichádza na scénu nový cee’d. Po nesmelej prvej generácii získala Kia sebavedomie a do boja v nižšej strednej triede tentoraz vyráža plnou parou. Z Kie cee’d druhej generácie sme padali na zadok.
Interiér
Nechcem hodnotiť dizajn, keďže je subjektívnou záležitosťou, ale tak markantne, ako sa podľa mňa cee’d zlepšil zvonku, o toľko lepšie pôsobí aj interiér. Nie len samotným dizajnom, ale aj použitými materiálmi a celkovým vypracovaním pôsobí interiér nového cee’du v porovnaní s predchodcom neporovnateľne lepšie.
Riskujem vyhlásenie za blázna, no miestami som mal z novej Kie cee’d dojem prémiového auta. Keď ju v noci odomknete, zažne sa svetlo v okolí kľučiek dverí, aby ste ich nemuseli hľadať. Po otvorení dverí zasvieti malá lampička, ktorá osvetľuje priestor pod autom a mierne tak uľahčuje nastupovanie. Nehovorím, že Kia týmto vynašla teplú vodu. Sú to ale príjemné detaily, ktoré nečakáte od auta nižšej strednej triedy a už vôbec nie od juhokórejského výrobcu „ľudových“ vozidiel.
Nový cee’d však neprestáva prekvapovať. Po zasadnutí za volant dotykom vnímate nečakane kvalitné materiály. Po naštartovaní zistíte, že motor je výborne odhlučnený. Jazdu spríjemňuje kvalitný audiosystém, ktorý sa ovláda veľkým dotykovým displejom na stredovej konzole s veľmi peknou grafikou. Pochváliť musím aj navigáciu, ktorá sa obsluhuje veľmi intuitívne a naviguje jasne a prehľadne.
O tom, či je v novom cee’de dostatok miesta aj na zadných sedadlách nebudeme zbytočne polemizovať. Slušný priestor vzadu ponúkala už aj prvá generácia tohto modelu a Kia vie, že bez tohto atribútu by nemala šancu na úspech. Druhá generácia však nechce iba uspieť. Tá totiž útočí na najlepších v segmente.
Motor
Za jedinú slabú stránku novej Kie cee’d považujem motory. Druhá generácia cee’du nemá s tou prvou nič spoločné. Pri vývoji neostal kameň na kameni, no napriek tomu používa aj nová generácia motory zo starého modelu. Tie nie len že nie sú najmodernejšie (1.4 CVVT), ale výkonovo sú vhodné tak akurát do Kie Rio (s výnimkou motora 1.6 CRDi).
Zároveň doplním, že toto je iba môj názor, ktorý vznikol pri pohľade na paletu motorov Volkswagenu Golf, Oplu Astra, či Fordu Focus. Pokiaľ viem, prvá generácia Kie cee’d bola istý čas v ponuke aj s dvojlitrovým benzínovým motorom a dvojlitrovým turbodieselom. Benzínový motor zrejme stiahli z ponuky kvôli emisným normám, ale aj tak sa o tento motor ľudia nebili, no a motor 2.0 CRDi bol z ponuky vyradený pre nedostatočný záujem.
Je teda dosť možné, že klientela Kie nemá o silnejšie motory záujem, a tak jednoducho nie sú v ponuke. Ja si však myslím, že je len otázkou času, kedy sa paleta motorov rozšíri o nový turbodúchadlom prepĺňaný benzínový motor a o silnejší turbodiesel. Predsa len je nový cee’d už trochu iné auto, ako ten predošlý, a keby mala Kia aj silnejšie motory, zrejme by s ním dokázala osloviť ešte širšiu klientelu.
A čo nami testovaný motor? Základný turbodiesel, ktorý z objemu 1,4 litra produkuje 66 kW (90 k) a 220 Nm je pre pokojné povahy. S týmto motorom na ceste veľa vody nenamútite, no aspoň spotreba paliva je veľmi príjemná.
Mimo mesta sa malý naftový štvorvalec uskromní aj so štyrmi litrami paliva na 100 km. V mestskom cykle počítajte so šiestimi litrami. Okolo šiestich litrov sa spotreba pohybuje aj na diaľnici, kedy pri 130 km/h motor točí zhruba 2600 ot./min.
Jazda
Prvá generácia Kie cee’d bola v hraničných situáciách značne nedotáčavá. V prípade druhej generácie tohto modelu sa konštruktérom podarilo celkom výrazne vylepšiť jazdné vlastnosti. Zmizla aj nadmerná nedotáčavosť, ktorá je teraz v takých normálnych a očakávaných medziach.
Celkovo sa mi však zdá, že nový cee’d pôsobí o dosť komfortnejšie. Oproti predchodcovi narástol iba minimálne, no za volantom máte pocit, že riadite ako keby väčšie, no hlavne dospelejšie auto.
Resumé
Druhá generácia Kie cee’d ma veľmi príjemne prekvapila. Prvú generáciu tohto modelu sme vnímali tak, že to chce ešte tu a tam trochu vylepšiť, aby mohol cee’d plne konkurovať zavedeným modelom nižšej strednej triedy. V prípade druhej generácie sú oblasti, v ktorých nový cee’d dokonca prevyšuje svojich konkurentov. Už len doladiť tú ponuku motorov a európska špička bude mať o „zábavu“ postarané.
Základná cena modelu – Kia cee’d 1.4 CVVT LX: 13 290 €
Základná cena testovanej verzie – Kia cee’d 1.4 CRDi EX: 17 390 €
Registračná daň na testované auto : 0 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1396 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 66 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 220 / 1500-2750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 13,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,3 / 3,5 / 4,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 380/1318 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1365 – 1489 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4310 |
Šírka (mm): | 1780 |
Výška (mm): | 1470 |
Rázvor (mm): | 2650 |