BRATISLAVA 16. augusta (WEBNOVINY) – Fiat Grande Punto bol predstavený v roku 2005. Už je to teda 5 rokov. Aby ostalo Punto aj naďalej konkurencieschopné, prešlo dosť výrazným faceliftom. Facelift takýchto rozmerov tu nebol hádam už od čias poslednej generácie Fordu Escort. Automobilka dokonca udelila novému modelu aj prívlastok Evo, aby zvýraznila rozsiahlosť zmien.
Exteriérové zmeny sú evidentné hneď na prvý pohľad. Auto dostalo nové nárazníky s pomerne výraznými stredovými časťami ako vpredu, tak aj vzadu. Svetlá dostali novú grafiku. Výsledok je každopádne zaujímavý. Keď som uvidel prvýkrát fotografie nového Punta, mal som pocit, že uhladenejší dizajn pôvodnej verzie, ktorý je dielom Giugiara, autu svedčal viac. Pri osobnom stretnutí s Puntom Evo som však pochopil, že cieľom faceliftu bolo v prvom rade auto viac oživiť. Dizajnérom sa to podarilo. Auto pôsobí modernejšie a viac odviazanejšie. Ako by malo byť teraz viac určené mladším generáciám.
Interiér
Ak má niekto výhrady ku kontroverzne tvarovaným novým nárazníkom, nový interiér ho určite umlčí. Vyzerá totiž skvelo. Škoda len, že nami testované auto naplno nepredviedlo potenciál jeho personalizácie. Rôzne farebné kombinácie palubnej dosky a poťahov sedadiel nájdete v katalógu. Vo Fiate sa dokonca pohrali aj so svetlom. Podsvietené sú kľučky dverí aj časť palubnej dosky pred spolujazdcom.
Nový interiér sa teda s tým starým na pohľad ani nedá porovnávať. Nezostal tu kameň na kameni. Alebo žeby predsa? Musím podotknúť, že aj keď to vo vnútri vyzerá úplne ináč, niektoré ovládacie prvky ostali nezmenené. Ak sa však nad tým zamyslím, nie tu čo vyčítať. Stále zabúdam, že ide naozaj iba o facelift a nie o novú generáciu auta. Znamená to tiež, že priestorové pomery v interiéri sa nijako nemenili.
Motor
Facelit priniesol novinky dokonca aj pod kapotu. Fiat začal do Punta montovať nový rad benzínových motorov MultiAir, ktorých sacie ventily nemajú mechanické prepojenie s vačkovým hriadeľom, ale sú riadené piezoelektrickým aktuátorom. Okrem toho, že tieto motory sú konštrukčne jednoduchšie, umožňujú dokonalejšiu variabilitu časovania ventilov. Vďaka tomu zase zvyšujú výkon a znižujú spotrebu.
Atmosférický motor s technológiou MultiAir sme si už mali možnosť vyskúšať v Alfe MiTo. Pod kapotou Punta však pracoval agregát preplňovaný turbodúchadlom. O tom, že autu rozmerov Punta dokáže motor s výkonom 135 koní sprostredkovať poriadnu dávku dynamiky vás asi presviedčať nemusím. Čo sa týka spotreby, počas testu sa v meste pohybovala okolo 8,5 litra na 100 km. Mimo mesta by malo Puntu vystačiť 6 litrov benzínu na 100 km. Na diaľnici rátajte so spotrebou okolo 7 litrov na 100 km.
Jazda
Ak sa pozriete na fotografie, konkrétne nami testované Punto Evo vyzerá dosť „nabrúsene“. Auto malo zaujímavý odtieň laku karosérie. Na prvý pohľad to vyzerá ako obyčajná biela farba, no ono je to skôr sivá farba s perleťovým efektom. V kombinácii s talianskou „trikolórou“ vyzerá auto naozaj športovo. Dojem odhodlanosti ešte podčiarkujú 17-palcové kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami a spoza nich vykúkajúce červené brzdové strmene.
Taliani vždy vedeli postaviť dizajnovo príťažlivé auto, ktoré vyzerá, že uháňa kozmickou rýchlosťou, aj keď práve stojí na parkovisku. Toto Punto Evo je jedným z nich. Veľmi potešujúcim zistením však je, že toto Punto dokáže jazdiť rovnako dobre, ako vyzerá. Motoru sila naozaj nechýba a keď potrebujete, stačí to naznačiť pravou nohou a auto proste ide. Potešia aj adekvátne účinné brzdy. Podvozok je tvrdý. Na športové jazdenie ideálny, no vašej svokre by sa zrejme nepáčil. Menšie kolesá to ale hádam spravia. Pochvala patrí aj riadeniu, ktoré nie je zbytočne preposilňované, ako vo väčšine konkurenčných modelov. Riadenie by však mohlo byť „zhovorčivejšie“ a lepšie vás informovať o tom, čo robia kolesá. Na radení sa nič nezmenilo. Kulisa päťstupňovej prevodovky je stále trochu gumová, no dráhy radenia sú relatívne krátke a presné.
Resumé
Nové Punto Evo vyzerá najmä živšie. Predovšetkým však poteší jeho kompletne prepracovaný interiér, ktorého kvalitatívne aj dizajnové prevedenie je na oveľa vyššej úrovni. Ak uvažujete konkrétne o nami testovanej verzii Sport s preplňovaným motorom MultiAir, je dosť možné, že športovejšie auto s podobne silným motorom a talentovaným podvozkom ani nenájdete. Rozhodne nie za takú cenu.
Základná cena modelu – Fiat Punto Evo 1.4 Active: 8 630 €
Základná cena testovanej verzie – Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir 135 k Sport: 14 890 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1368 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 99 / 5000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 206 / 1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,3 / 4,6 / 5,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 275 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Prevádzková hmotnosť: | 1170 |
Rozmer pneumatík: | 205/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 4065 |
Šírka (mm): | 1687 |
Výška (mm): | 1490 |
Rázvor (mm): | 2510 |
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk