BRATISLAVA 3. februára (WEBNOVINY) – Najcennejším zistením trojčlenného tímu Hant Logomotion Slovakia, s ktorým sa skupina okolo úspešného motocyklového jazdca Štefana Svitka vrátila z Južnej Ameriky domov z najprestížnejšej a najťažšej motoristickej súťaže Rely Dakar je fakt, že v osobe 27-ročného rodáka z Oravy vyrástol na Slovensku mimoriadne kvalitný jazdec. Na stredajšom stretnutí s novinármi v Bratislave to uviedol Svitkov manažér Ivan Figura. Podľa jeho slov Štefan Svitko pri premiére na tohtoročnej juhoamerickej edícii Dakaru najviac prekvapil svojou fyzickou a psychickou odolnosťou a pripravenosťou.
„Videl som Dakar jazdiť Jara Katriňáka, aj Ivana Jakeša, preto môžem smelo povedať, že Štefan Svitko je pretekár, ktorý má v sebe potenciál tieto náročné preteky niekedy v budúcnosti vyhrať. Pravda, musel by sa rely súťažiam systematicky a naplno venovať. Jeho konečné 13. miesto v súťaži motocyklistov sa v Južnej Amerike stretlo s veľkým ohlasom,“ zdôraznil Ivan Figura, ktorý v minulosti niekoľkokrát nesúťažne absolvoval na motorke aj klasický africký Dakar, aj jeho juhoamerickú náhradu. Jeho slová napokon potvrdili aj tri ceny, ktoré si Svitko z Dakaru 2010 priniesol. Organizátori ho vyhlásili za najlepšieho nováčika, medzi amatérmi skončil druhý a 2. miesto obsadil aj v triede nad 450 ccm.
„Štefan ma veľmi prekvapil spôsobom, ktorým Dakar absolvoval. Celú súťaž išiel s chladnou hlavou. Nepúšťal sa do žiadnych dobrodružstiev. Nepokúšal sa naháňať za najlepšími, ktorí mu unikali najmä na rýchlych úsekoch. Obdivoval som ho ako šetril motorku a bol jeden z mála motocyklistov, ktorý prešiel celú takmer deväťtisícovú trať s jedným motorom. To veľa pretekárov nedokázalo. Aj preto šťastne ako prvý Slovák v histórii Dakaru došiel do cieľa hneď pri svojom debute,“ pokračoval Ivan Figura.
Mechanik František Hostinský sa zapojil do diskusie najmä vo chvíli, keď sa hovorilo o šetrení motora na Svitkovom stroji KTM 690. „Aj keď sme mali so sebou nový rezervný motor, rozhodli sme sa ísť do rizika a jazdiť s vyskúšaným motorom až dovtedy, kým to pôjde,“ vysvetlil František Hostinský a pokračoval: „Mám skúsenosti, že nový motor môže mať nejakú skrytú chybu, ktorú nie sme schopní včas odhaliť. Pri väčšej záťaži sa môže pokaziť, zadrieť, môže byť menej odolný. Preto sme celý Dakar išli so starým motorom. Potešilo ma, že Štefan dôsledne dodržiaval naše pokyny a rady, na ktorých sme sa pred každou etapou dohodli. Je síce pravda, že mi chcel pomáhať pri údržbe motorky, ale ja som mu veľmi rýchlo vysvetlil, že jeho úlohou je starať sa o navigáciu a o itinerár každej etapy. A tiež sme ho presviedčali, aby si pred etapou večer a v noci dobre oddýchol a na štart prišiel úplne v poriadku.“ Mechanik Hostinský bol tiež rád, že Jóbove zvesti o viac ako dvojtýždňovom bdení a ponocovaní sa nepotvrdili – a Slováci vďaka spoľahlivým výkonom Štefana Svitka chodili spať medzi prvými.
Najväčším zážitkom Štefana Svitka, ktorý v Čile a Argentíne za 14 januárových dní zažil, boli jazdy v čílskej púšti Atacama. „Keďže pod slovom púšť som si automaticky predstavoval hory sypkého piesku, viackrát som sa v Čile pýtal, kedy už konečne budeme v tej povestnej púšti. A pritom sme už tri – štyri dni v nej jazdili. Nevedel som, že púšť môže byť aj spleť vyschnutých širokánskych korýt riek, množstvo kamenia a skál a štyristo metrov vysoké duny. Bol to zážitok na celý život. Aj keď budem päť hodín púšť Atacama opisovať, kto v nej nebol, nepochopí, o čom hovorím. Tam ani muchy nelietali. Nevidel som tam žiadneho živého tvora. Bola to úplne iná krajina ako u nás. Ale aj tak to bolo krásne, hoci po niekoľkých dňoch na motorke som si neraz sám sebe nadával, prečo som sa na takú divočinu vlastne dal. Keď som však v poriadku prišiel do cieľa, v bivaku som sa už tešil na ďalší deň. Bol som schopný opäť ísť na trať. Dakar si ma krásou a náročnosťou podmanil,“ dodal Štefan Svitko.
SITA