BRATISLAVA 4. marca (WEBNOVINY) – Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) v utorok oznámila, že pristupuje na ostrý štrajk pre obavy z nenaplnenia dohodnutých podmienok v mýtnom systéme s ministerstvom dopravy.
Cieľom štrajku je podľa UNAS-u urgentné dosiahnutie štandardných podmienok podnikania nielen v autodoprave. Únia autodopravcov v stanovisku neuviedla, kedy by sa mal štrajk začať a akú formu či rozsah by mal mať.
„Po opakovaných urgenciách s riešením a garantovaním dohodnutých podmienok autodopravcovia usúdili, že sú vodení za nos. Ministerstvo dopravcom podsúva iné verzie dohody a nie je schopné dodať ani len zápisnicu. Tento postup hodnotia autodopravcovia ako snahu vlády prečkať blížiace sa voľby (prezidenta),“ oznámil UNAS.
UNAS pripomenul, že po sérii rokovaní jeho predsedníctva s rezortom dopravy sa 20. februára zrodila dohoda o fungovaní mýta.
Dohoda sa podľa autodopravcov týkala nespoplatnenia intravilánov od 15. marca, nespoplatnenia ciest II. a III. triedy a ostatných ciest I. triedy, ako aj úpravy pokút na európsky priemer. Zároveň sa mal prehodnotiť zákaz prejazdov na cestách II. a III. triedy vozidlám nad 12 ton, prekategorizovať súbehy ciest I. triedy zaradených do skupiny s diaľnicami a rýchlostnými cestami či upraviť mýtne zľavy.
Taktiež sa mali odstrániť iné problémy v prevádzke mýta, napríklad možnosť autodopravcov ísť do debetu, rokovať o znížení dane z motorových vozidiel a spotrebných daní ovplyvňujúcich cenu nafty na štandardné úrovne krajín EÚ.
Za vyhlásením štrajku môže byť voľby
Štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček vyzval Úniu autodopravcov Slovenska (UNAS), aby sa v vrátila k rokovaniam.
Pokiaľ podľa Stromčeka únia nepríde na rokovania ministerstva dopravy, ČESMAD-u, Národnej diaľničnej spoločnosti a firmy SkyToll, ktoré sama navrhla, je viac ako zrejmé, že za vyhlásením o ostrom štrajku je politika úzkej záujmovej skupiny, ktorá autodopravcov zneužíva na vlastné politické ciele. „Dnes je už takmer isté, že takáto situácia by nenastala vtedy, keby sme neboli necelé dva týždne do prezidentských volieb,“ doplnil Stromček.
Ako ďalej uviedol štátny tajomník, v spoločnom vyhlásení ministerstva a únie autodopravcov UNAS jasne deklarovala, že pominuli dôvody na to, aby vstúpili do ostrého štrajku. „Pripomeniem, že to bol štvrtok vyše týždňa naspäť. Od tohto momentu sme nemali so združením UNAS žiadny kontakt, pričom nevzniesli žiadne nové požiadavky,“ uviedol Stromček.
Ministerstvo vždy o požiadavkách rokovalo
Podľa štátneho tajomníka si s autodopravcami ministerstvo dopravy stanovilo jasné kroky, ktoré sa mali realizovať. Dohodli sa spoločne na novej vyhláške, ktorá by mala byť platná od 15. marca. Ministerstvo dopravy na vyhláške začalo pracovať, pričom v utorok sa už ukončilo medzirezortné pripomienkové konanie.
„Ďalší z tých záverov, na ktorom sme sa dohodli je práve rokovanie o takzvaných detských chorobách, ktoré treba dolaďovať v rámci systému. A to aby mohli ísť autodopravcovia do debetu v rámci OBU jednotiek,“ povedal tajomník ministerstva dopravy. Na základe týchto záverov ministerstvo čakalo na návrh na rokovanie zo strany UNAS, ktoré bolo stanovené práve na utorok 4. marca o trinástej hodine.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Stromček uviedol, že takáto komunikácia by nikdy nenastala, pokiaľ by niektorí členovia z vedenia UNAS mali aspoň nejaké skúsenosti s autodopravou. „Všetky požiadavky, ktoré UNAS predniesol, vždy sme o nich rokovali a dovoľujem si tvrdiť aj napĺňali,“ uviedol Stromček.
Už pred rokom tu bol podľa ministerstva plošný zákaz jázd automobilovej dopravy na cestách druhej a tretej triedy. Zo strany VÚC a samospráv to bola legitímna požiadavka. Viktor Stromček v tejto súvislosti uviedol, že vždy sa všetky veci vyrokovali, pričom sa dospelo ku kompromisom. „Preto my odmietame takúto formu komunikácie,“ povedal Viktor Stromček.