BRATISLAVA 21. novembra (WEBNOVINY) – Autobusovú dopravu považuje za prioritnú vo svojej obci takmer 91 percent a vlakovú dopravu vyše 9 percent z necelých 12-tisíc účastníkov prieskumu Zväzu autobusovej dopravy (ZAD).
Z výsledkov ankety o preferovaní dopravy v regiónoch, ktoré v piatok zverejnil autobusový zväz, tiež vyplýva, že 51,5 percenta ľudí nemá možnosť cestovať iným dopravným prostriedkom ako autobusom, 15 percent môže používať vlak, takmer 32 percent auto a 1,5 percenta iný spôsob dopravy.
Za rovnakú úroveň cestovného vo vlakoch aj v autobusoch je 93 percent a proti je 7 percent osôb. Zhruba tretina ľudí, keby nemala možnosť cestovať iným dopravným prostriedkom, ako bola doteraz zvyknutá, by začala využívať osobné autá.
V doprave robí Slovensko nepremyslené kroky
Prieskum sa uskutočnil formou dotazníkov s 11 otázkami, ktoré obyvateľom distribuovali vybrané obce zo všetkých regiónov Slovenska.
„Autobusová doprava v regiónoch je nenahraditeľná. Cestujúci ju považujú za kľúčovú a len veľmi malá časť má možnosť fyzicky chodiť vlakom,“ povedal k výsledkom prieskumu viceprezident ZAD a generálny riaditeľ Slovak Lines, a.s. Peter Sádovský.
Za zarážajúce označil, že 32 percent obyvateľov by prestúpilo do áut. „Opatrenia, ktoré sú v akejkoľvek oblasti dopravy, sa míňajú účinkom. Výsledkom rôznych nepremyslených krokov v doprave bude presne to, čoho sa obávame, že ľudia ešte viac sadnú do áut,“ upozornil.
Autobusová doprava očakáva pokles cestujúcich
Podľa viceprezidenta ZAD je potrebné veľmi opatrne pristupovať k možnému rušeniu niektorých autobusových spojov. „Treba sa veľmi zamyslieť nad tým ako dať aj autobusovým cestujúcim nejaké zľavy. Je evidentné, že ich nielen chcú, ale aj potrebujú pri vlakoch zadarmo,“ uviedol Sádovský.
Česi zarobia na Ficových vlakoch zadarmo cez 7000 eur denne
Autobusári považujú vlaky zadarmo za nesystémový krok
Po zavedení bezplatnej prepravy vo vlakoch pre vybrané skupiny ľudí od 17. novembra autobusové spoločnosti zatiaľ nezaznamenali odchod cestujúcich. ZAD však stále očakáva, že v prímestskej autobusovej doprave sa počet cestujúcich môže znížiť o 8 percent a tržby takmer o 16 miliónov eur.
Pre cestujúcich je dôležitá aj dostupnosť
„Na základe prieskumu sa potvrdilo, že autobusová doprava je mimoriadne dôležitým partnerom pre všetky obce na Slovensku,“ poznamenal tajomník ZAD Marek Modranský. Pre cestujúcich je podľa neho dôležitá aj dostupnosť, nielen cena.
„Ak chceme, aby cestujúci jazdili obchádzkou, ale s pocitom, že idú zadarmo, tak možno si to vyskúšajú raz. Predpokladáme, že cestujúci si cenia dochádzkový čas do práce a školy, ktorý potrebujú, aby bol čo najkratší a necestovať s prestupmi,“ dodal Modranský.
Cestujúci by mali mať v každej doprave rovnaké podmienky
ZAD naďalej požaduje, aby cestujúci autobusmi mali rovnaké zľavy aké sú vo vlakoch a mal by ich dofinancovať štát. Podporu len vlakovej doprave považuje za nesystematický a nekoncepčný postup.
Podmienky cestovania pre autobusy sú podľa tajomníka zväzu nespravodlivé, pretože vo verejnej doprave by mali byť rovnaké.
„Nemôžeme deliť cestujúcich na tých, čo majú prístup k vlakom a tých, čo jazdia autobusom. Autobusová doprava by mala tvoriť jeden zo základných pilierov verejnej dopravy, keďže má dominantné zastúpenie na úrovni 85 až 87 percent z celkových výkonov,“ zdôraznil Modranský.
Verejnou dopravou cestuje 80 percent ľudí
Prieskum ukázal aj to, že po zavedení bezplatnej prepravy vo vlakoch chce tento spôsob dopravy používať 22 percent obyvateľov. Vo verejnej doprave používa autobus 88 percent a vlak 12 percent ľudí. Do práce pritom cestuje polovica, do školy 18 percent, na nákupy 10 percent a na návštevu 8 percent cestujúcich.
Viackrát týždenne využíva verejnú dopravu 80 percent osôb. Autobus uprednostňuje pred vlakom 49 percent opýtaných preto, lebo v ich obci je to jediný druh verejnej dopravy. Prípadné zrušenie niektorých autobusových spojov by podľa 92 percent účastníkov ankety obmedzilo, resp. narušilo ich cestovanie.