BRATISLAVA 28. septembra (WN/PR) – Uplynulý víkend patril autobusárom. Podnik Československá autobusová doprava vznikol pred šesťdesiatimi rokmi. Autobusy vtedy začali jazdiť do takmer každej obce v Československu. V tom čase to bol jedinečný projekt, ktorý v Európe nemal obdobu. Následne model verejnej dopravy skopírovali mnohé krajiny. Po šesťdesiatich rokoch sa zmenilo veľa. Dnes sú autobusové spoločnosti v rukách súkromných majiteľov. Cestujúci sa vozia v moderných a často v klimatizovaných autobusoch. „Dnes je na Slovenských cestách viac ako 60 percent autobusov klimatizovaných,“ hovorí prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie. Vyzdvihnúť však treba aj prácu vodičov dodáva Trabelssie: „Málokto vie, aká je to zodpovedná práca. Vodiči musia každé ráno vstávať veľmi skoro a každý deň sú zodpovední za plný autobus ľudí. “
17 podnikov SAD na Slovensku si pripomenulo významné jubileum naozaj netradične. Na Pezinskej Babe zorganizovali preteky autobusov. Na štarte si to spolu „rozdalo“ 13 moderných a historických vozidiel. Nechýbali vozidlá Škoda 706 RTO (od roku výr. 1958), Karosa ŠL 11 (od roku 1967), či Karosa 700 (od roku 1982), ale aj moderné značky ako Scania, Mercedes či čínsky Yutong. Vodiči súťažili v dvoch disciplínach: jazde zručnosti a šprinte. Najlepším v oboch kategóriách bol vodič SAD Nové Zámky Tibor Solár na Karose 734.
Vodičov autobusov, ale aj ich kolegov z kancelárií čakali aj ocenenia zväzu. Najviac rokov za volantom strávil Miroslav Paulen, vodič bratislavskej Slovak Lines, ktorý zvieral volant autobusu neuveriteľných 48 rokov. Medzi chlapmi vodičmi sa nestratila ani žena. Helena Fľaková zo žilinskej SAD, bola vôbec prvou vodičkou na Slovensku a v autobuse mestskej hromadnej dopravy pracuje už vyše 24 rokov. Dušan Kapusta – vodič SAD Zvolen odjazdil za 39 rokov neuveriteľných 4 milióny kilometrov, a to bez nehody. Jeho kolega Ján Hámorník zo SAD Lučenec sa za svoj výkon tiež nemusí hanbiť. Na svojom konte má 3 milióny kilometrov a za volant posadil aj svojich dvoch synov. Autobusy sa stali celoživotnou láskou aj riadiacim pracovníkom. Napríklad Emil Binda, bývalý prezident Zväzu autobusovej dopravy a generálny riaditeľ SAD Bratislava (neskôr Slovak Lines), odpracoval pri nich až 41 rokov.
Autobusových deduškov si mohli pozrieť aj Bratislavčania na Hviezdoslavovom námestí. Vystavené boli tri najrozšírenejšie modely minulosti, Škoda RTO, Karosa ŠL 11 a Ikarus 280 – takzvaná harmonika.