BRATISLAVA 29. decembra januára (WEBNOVINY) – Situácia s technikou dopravného armádneho letectva nie je dobrá, v súčasnosti využívanému lietadlu An-26 sa končí technický život v roku 2014.
Potom sa mala taktická vzdušná mobilita armády riešiť obstaraním dvoch až štyroch nových stredných taktických dopravných lietadiel na úrovni C-27 Spartan, ktoré rezort obrany vysúťažil ešte v roku 2008. V najbližšom období sa však jeho obstaranie neplánuje.
„Toho Spartana asi aj z hľadiska možnej kúpy a obstarania treba vidieť v nejakom širšom kontexte a budeme sa o tom baviť, keď by sme na to vedeli nájsť nejaký iný model financovania formou investície výrobcu do nášho závodu a podobne,“ povedal pre agentúru SITA minister obrany Martin Glváč.
Okrem toho mali majú vzdušnú mobilitu rezortu zabezpečovať malé dopravné lietadlá typu L-410.
V súčasnosti sa vedú rokovania s našimi západnými susedmi o možnej výmene dvoch motorov pre lietadlá L-410 T zo Slovenska za dve motory pre lietadlá AN-26 L-410 E-20 od českej armády výroby.
„My im dáme staré L-410, to by sme vyriešili, na to sme našli finančné prostriedky,“ dodal Glváč. A tiež s českou stranou (AČR) rokujeme o tom, že za naše 2 motory z lietadla L-410 dostaneme 1 motor na lietadlo An-26.
Ďalšou možnosťou, ako riešiť leteckú dopravu vojakov a techniky, je prenajímanie dopravných kapacít od spoločných vojenských agentúr alebo dopravných spoločností. Tento spôsob v súčasnosti využíva aj rezort obrany, pričom na časti trasy do Afganistanu ju dostáva prakticky zadarmo od americkej strany. Celkové riešenie vzdušnej dopravy pomocou prenajímania leteckých kapacít sa však ministrovi nepozdáva ako najlepšie riešenie. „Je to málo operatívne, náročné na zabezpečenie,“ dodal Glváč.
Slovensko by mohlo nové dopravné lietadlá obstarať aj spoločne s inými štátmi, keďže pri nákupe viacerých strojov zvyčajne ide cena výrazne dole. „Je to dobrý ekonomický ťah, ale museli by sme povedať s kým a ako,“ pripúšťa Glváč. Zároveň však upozorňuje, že naši najbližší susedia už majú túto otázku vyriešenú.