BRATISLAVA 18. septembra (WEBNOVINY) – Poslanec Národnej rady SR Alojz Hlina (OĽaNO) je pripravený zorganizovať ostrý blokačný štrajk v Bratislave, ak by hrozilo prijatie zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave (IDS).
Agentúre SITA to povedal Hlina po skončení pondelkového protestu proti prijatiu zákona.
Hlina zorganizoval protest – pomalú jazdu približne päťdesiatimi autami ulicami Bratislavy.
Protestom chce dosiahnuť stiahnutie predloženého návrhu zákona z rokovania parlamentu a zároveň vypracovanie správy o tom, ako iné krajiny EÚ zapracovali európsku smernicu o IDS do svojej legislatívy a s akými nákladmi.
Žiada, aby správu predložil minister dopravy SR na októbrovom zasadnutí parlamentu. Ak požiadavkám nevyhovejú, vyzve prezidenta, aby zákon nepodpísal.
„Keby prezident vyjadril vôľu, že to chce podpísať, jedna z alternatív je ostrý blokačný štrajk ulice,“ povedal. Bližšie nechcel prípadnú ďalšiu protestnú akciu konkretizovať. „Bolo by to niečo náročnejšie, verím, že by verejnosť mala k tomu pochopenie,“ dodal.
Obrazom: Hlina išiel protestovať na hranice
Hlina v piatok 14. septembra v parlamentnej rozprave kritizoval najmä to, že navrhovaný zákon ide nad rámec požiadaviek Európskej komisie a technologické zariadenia, ktoré by mali byť umiestnené v automobiloch, budú zaznamenávať najazdené kilometre.
„Už o niekoľko rokov možno príde návrh na zavedenie mýta pre osobné autá,“ upozornil.
„Je to lož, že by tento zákon zavádzal mýto pre osobné autá,“ reagoval minister dopravy Ján Počiatek na vystúpenie Hlinu.
Minister označil za dezinformáciu aj to, že by mal návrh zákona niekoho nútiť montovať čipy do áut. Technologické zariadenia, ktoré sa spomínajú, by podľa neho mali napríklad v prípade havárie umožniť kontaktovať záchranárov.Hlavným zámerom zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave (IDS), ktorý vláda schválila 6. júla, je podľa ministerstva dopravy zabezpečiť prevzatie európskej smernice z júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy.
Ďalším cieľom je vytvoriť právny rámec pre budovanie, správu a prevádzku IDS a komplexného Národného systému dopravných informácií v súlade so smernicou a pripravovanými špecifikáciami Európskej únie. Slovensko malo spomínanú európsku smernicu prevziať 27. februára a keďže tak nespravilo, Európska komisia voči nemu začala konanie pre meškanie.
Celkové predpokladané náklady na realizáciu Národného systému dopravných informácií (NSDI), ktorého súčasťou bude Národné dopravné informačné centrum (NDIC), by mali dosiahnuť maximálne 150 miliónov eur. Ministerstvo tvrdí, že ide o horný odhad nákladov a obstaranie jednotlivých systémov bude predmetom transparentného verejného obstarávania. Súťaž by mala priniesť podstatne nižšie náklady.