Na zjazdovke sa pri solídnej dávke šťastia ani nemusí ukázať, že tento postup nie je celkom optimálny. Alebo môže byť všetko naopak.
Riadiť sa preto môžete napríklad našimi dobrými radami.
1. Než začnete s nákupom, prekutrajte internet
Základné znalosti o rôznych typoch lyží, technických vychytávkach či moderných materiáloch sa vám na začiatok určite zídu. Vďaka nim si zhruba ujasníte, čo bude vyhovovať vašim potrebám.
Postávanie pri bufete kladie na lyžiarsku výstroj diametrálne odlišné nároky, ako náročná jazda v hlbokom snehu.
2. Ujasnite si svoje schopnosti
Začiatočníci by si mali kupovať lyže určené pre svoju kategóriu. Inak sa im môže stať, že lyže si budú žiť svojim životom bez ohľadu na želania svojho majiteľa. Pokročilejší lyžiari by sa mali zamerať vždy o kategóriu vyššie, aby mohli vo svojom úsilí napredovať.
Rekreačné lyže sú určené lyžiarom, ktorí zvládnu akýkoľvek svah, ale väčšinu času jazdia „šmykom“ a hrany využívajú len minimálne.
Lyže pre profíkov sú naopak dimenzované a prispôsobené jazde na hrane. Tí už musia ovládať techniku a mať aj silu potrebnú na pritlačenie lyže k terénu, aby zabránili jej odskakovaniu.
3. Kde sa chcete lyžovať?
Do hladka upravené zjazdovky bývajú často veľmi tvrdé. Ak aj nie sú priamo zľadovatelé, tlak ťažkých mechanizmov sneh ubíja do tvrdej hmoty. Lyže pre tento typ svahu sú zvyčajne pod viazaním relatívne úzke (v priemere 65 mm), pretože povrch bez hrbolov nekladie na udržanie rovnováhy na lyžiara vysoké nároky.
Crossové modely znesú aj mierne hrboľatý povrch, na aký sa zvyčajne zmení ku koncu dňa aj detailne upravená zjazdovka. Ich konštrukcia je vybavená viacerými tlmičmi nárazov a priečnymi výstuhami.
Univerzálne modely bývajú zvyčajne pod viazaním širšie (75 – 80 mm), pretože sú určené aj do ťažších terénov. Lepšie sa na nich lyžuje aj v prípade tenšej vrstvy čerstvého snehu, ak ale prevažnú časť lyžovačky trávite na perfektne upravených svahoch v rakúsku či rozľahlých pláňach Francúzska, je lepším výberom model na upravené trate.
Lyže na jazdu vo voľnom teréne sú najširšie, na neupravenom snehu sa kĺžu po povrchu a menej sa zabárajú. Pre jazdu na upravenom svahu ale nie sú vhodné. Rýchle striedanie oblúkov vzhľadom na svoju šírku v podstate neumožňujú.
4. Skontrolujte svoje krivky
Dôležitý je aj pocit pri striedaní oblúkov. Niekto ich radšej rýchlo strieda a jazdí spôsobom slalomára, inému viac vyhovujú široké oblúky. Tie lyžiara vynášajú odstredivou silou a môže tak byť naklopený nízko k svahu a rukavicou si sem-tam hrabnúť až do snehu.
Pre krátke oblúky je vhodný rádius, resp. polomer otáčania, do 14-15 metrov, pre stredné oblúky sú už lepšie lyže s rádiusom od 15 do 17 metrov.
Rozsah rádiusu majú každé lyže na sebe napísané, či už na povrchu, alebo zboku pod viazaním.
Vo všeobecnosti platí, čím menší je rádius, tým je viac lyža vykrojená a tým ľahšie zatáča. Zároveň sú ale ťažšie zvládateľné.
5. Ujasnite si svoje pohlavie
Ženské lyže sa od mužských líšia zvyčajne nižšou váhou i mäkšou konštrukciou. Keďže sú ľahšie, ich lyže musia byť pružnejšie, aby získali rovnaký ohyb ako pri viac zaťažených lyžiach určených pre mužov.
Ženy majú navyše nižšie položené ťažisko, takže majú tendenciu viac sa do lyží opierať. Viazanie je preto oproti mužom mierne posunuté dopredu.
6. Aká je správna dĺžka?
V súčasnosti už neplatí žiadne jednoduché pravidle pre optimálnu dĺžku lyží. Vo všeobecnosti by mali byť o päť až 15 cm kratšie, ako je postava. Maximálne by mali dosiahnuť po koreň nosa.
Na výšku má výrazný vplyv rádius. Lyže s menším polomerom otáčania by mali byť kratšie. A naopak. čím sú lyže menej vykrojené, tým môžu byť dlhšie.
7. Kde nakupovať?
Najlepšie je poradiť sa pri kúpe s odborníkmi, Žiaľ, v slovenských športových obchodoch je takýchto ľudí len málo. Oveľa lepšie sú na tom obchody v susednom Rakúsku. Najmä v obchodíkoch priamo pod svahmi zvyčajne predávajú skutoční profesionáli (ktorí zvyčajne obchod rovno vlastnia).
Na takýchto miestach ale nečakajte kvalitu ani ceny, aké dostanete v eshopoch, hypermarketoch alebo obchodných centrách. Ceny sú tu primerané službám a vedomostiam.