BRATISLAVA 20. februára (WBN/PR) – Skoro nad ránom 2. mája 2011 špeciálna jednotka americkej armády dolapila a zastrelila najhľadanejšieho teroristu sveta, Usámu Bin Ládina. Desaťročný lov na démona zaznamenala v majstrovsky natočenom thrilleri oscarová režisérka Kathryn Bigelow. Jej film sa stal najlepšie hodnotenou snímkou roku 2012 v rebríčku prestížneho filmového servera Metacritic.com, pozbieral päť oscarových nominácií a štyri nominácie na Zlatý glóbus, z ktorých tú za herecký výkon pretavila do ceny Jessica Chastain.
Dva roky po udalostiach 11. septembra sa agentka CIA Maya (Jessica Chastain) presunie z bezpečia washingtonských kancelárií do epicentra lovu na Usámu, na americkú ambasádu v Pakistane. Hoci je relatívny zelenáč, čoskoro pochopí pravidlá hry, do ktorých patrí aj mučenie ľudí, ktorí by mohli poskytnúť vodítko k dolapeniu najhľadanejšieho teroristu. Napriek permanentnému nebezpečenstvu a radu situácií, keď len tak tak vyviazne z pazúrov smrti, krok za krokom rozpletá zložitú sieť vzťahov v teroristických bunkách, až narazí na meno, ktoré by ju mohlo priviesť až k samotnej ikone teroristov. Tento Abu Ahmed je však rovnako nepolapiteľný ako Usáma, situácia sa navyše povážlivo mení, Američania v Pakistane sú v čím ďalej väčšom nebezpečenstve, samotná CIA sa dostáva pod intenzívnu paľbu politikov a verejnej mienky kvôli neštandardným vyšetrovacím metódam svojich ľudí a Usáma, ak je vôbec nažive, už vlastne nikoho nezaujíma. Hádam okrem Mayi, ktorá je odhodlaná doviesť svoj osobný boj až do konca.
Obrazom: 30minút po polnoci
Termín Zero Dark Thirty je slangový vojenský výraz pre časový úsek tridsiatich minút po polnoci a podľa režisérky Kathryn Bigelow zároveň symbolizuje mieru utajenia celej desaťročnej operácie. Paradoxne vďaka tomu sa film dostal na čiernu listinu niektorých politikov a operatívcov CIA, ktorým jednak vadí to, že sa filmári pred natáčaním dostali k citlivým informáciám, a potom tiež to, že celkom bez obalu ukazujú používanie neprípustných vypočúvacích metód. „Som celoživotná pacifistka a podporujem protestné akcie proti mučeniu, rovnako ako akýmkoľvek formám neľudského zaobchádzania. Mučenie nebolo kľúčom k nájdeniu Bin Ládina. Bolo súčasťou príbehu, ktorú sme nemohli ignorovať,“ vraví režisérka. Snahu o realistickosť dokumentuje aj verná rekonštrukcia záverečného útoku na Bin Ládinov úkryt, ktorá svojou surovosťou pripomína dokumentárne zábery.
30 minút po polnoci v kinách od 21. februára