BRATISLAVA 28. októbra (WebNoviny.sk) – Bratislavský samosprávny kraj (BSK) nesúhlasí s odporúčaním odbornej komisie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) o vybudovaní osempruhovej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa BSK Lucia Forman, navrhovaný model je totiž v rozpore s územným plánom aj s odporúčaniami ministerstva dopravy.
Obrazom: Nad diaľnicou D1 demolovali most
Osempruhová diaľnica podľa Freša nevyrieši katastrofálnu dopravnú situáciu
Podľa predsedu Bratislavského samosprávneho kraja Pavla Freša model plnohodnotnej šesťpruhovej diaľnice s dvojpruhovými súbežnými cestami po oboch stranách diaľnice kraj do územného plánu zapracoval aj na žiadosť ministerstva dopravy a NDS.
„Navrhovaná osempruhová diaľnica nijako nevyrieši katastrofálnu dopravnú situáciu v mestách a obciach na východ od Bratislavy a neodkloní dopravu na diaľnicu,“ uviedol Frešo.
Záväzná časť územného plánu BSK uvádza prestavbu úseku D1 Bratislava – Trnava ako plnohodnotnú šesťpruhovú diaľnicu s obojstrannými dvojpruhovými jednosmernými kolektormi (súbežnými cestami).
Do Územného plánu BSK na základe požiadavky ministerstva dopravy navrhli kolektor ako súčasť diaľnice a ako jednosmernú cestu s obmedzeným prístupom, vedúcu súbežne s diaľnicou, fyzicky oddelenú od priebežných pásov diaľnice, ktorá umožňuje prepojenie diaľnice s cestou alebo miestnou cestou.
Celkovú rekonštrukciu D1 je nevyhnutné realizovať do konca novembra 2020
Rekonštruovaná diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou by mala mať podľa odbornej komisie NDS osem pruhov v úseku Bratislava – križovatka Blatné a šesť pruhov v úseku Blatné – Trnava. Súčasťou by mali byť aj odstavné pruhy a krátky križovatkový kolektor v úseku križovatka Vajnory – križovatka Ivanka pri Dunaji – sever.
„Pôvodná koncepcia šesťpruhu s kolektormi po celej dĺžke je z dopravno-inžinierskych ako i z ekonomických dôvodov neefektívna a teda nie je opodstatnená,“ konštatuje sa v stanovisku pracovnej skupiny dopravných inžinierov NDS zverejnenom v stredu.
Celkovú rekonštrukciu diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou je pritom podľa pracovnej skupiny nevyhnutné realizovať do konca novembra 2020.
Agentúra SITA požiadala o stanovisko aj ministerstvo dopravy.