BRATISLAVA 13. augusta (WEBNOVINY) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v tomto roku neplánujú hromadné prepúšťanie, naopak, očakávajú nárast počtu zamestnancov do konca roka približne na 14 500.
Dôvodom je najmä prijímanie kuričov počas zimnej vykurovacej sezóny. Agentúru SITA o tom informovala riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Oproti stavu v závere prvého polroka by sa tak počet pracovníkov štátneho správcu železničnej infraštruktúry mohol zvýšiť o 176 a v porovnaní s koncom vlaňajška o 79.
Koncom júna mali železnice 14 324 zamestnancov a ich stav sa medziročne znížil o 59, do konca júla ich počet klesol o tridsaťdva na 14 292.
Evidenčný počet zamestnancov ŽSR koncom minulého roku predstavoval 14 421, čo bolo medziročne menej o 577 osôb, resp. o 3,85 %. Od začiatku revitalizácie koncom roku 2010 z pôvodných 17 tis. zamestnancov spoločnosti doteraz odišlo okolo 2 700, teda 16 %. Železnice koncom roku 2011 zamestnávali ešte 15 tis. ľudí.
Pracovníci ŽSR majú vyše dvesto rôznych profesií a zameraní. Podľa stavu koncom júna je najviac výpravcov, a to 1 920, v spoločnosti je aj 983 dozorcov výhybiek, 931 signalistov, 929 traťových robotníkov, ako aj 857 elektromontérov pevných trakčných a silnoprúdových zariadení a 710 návestných majstrov. V ŽSR je aj 491 inžinierov železničnej dopravy, 414 zámočníkov koľajových konštrukcií, 386 posunovačov, 380 rušňovodičov – traťových strojníkov, ale aj 260 kontrolórov, 248 manažérov v osemnástich zameraniach, 220 vedúcich posunu či 125 výhybkárov.
Priemerná mzda v ŽSR dosiahla za šesť mesiacov roka 796,05 eur a medziročne sa zvýšila o 15,36 eur, teda o takmer 2 %. V prvom polroku spoločnosť plánovala priemernú mzdu na úrovni 816,90 eur a v tomto roku by mala dosiahnuť 828,10 eur. Priemerná mesačná mzda v podniku vlani dosiahla 812,42 eura a medziročne sa zvýšila o 5,4 %, resp. o 41,87 eur. Plánované výdavky na mzdy v tomto roku by mali dosiahnuť 144,09 mil. eur, čo by bolo viac o 2,1 %. Osobné náklady by sa mali zvýšiť o 2,9 % na 212,95 mil. eur.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku. Od 1. januára 2002 sa na základe projektu transformácie a reštrukturalizácie rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. Od roku 2005 sa Železničná spoločnosť rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane tratí a staníc. Ku koncu roka 2012 spravovali 3 631 kilometrov tratí a z toho prevádzkovali 3 600 kilometrov tratí.