Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby (ZZS) SR evidovalo v pondelok 4. októbra 118 výjazdov záchranárov k pacientom s ochorením COVID-19.
Ide o najvyšší počet zásahov od 12. apríla 2021, keď záchranári vyrazili k 127 pacientom. Informovala o tom hovorkyňa Operačného strediska ZZS SR Alena Krčová s tým, že počet volaní na tiesňovú linku 155 v súvislosti so spomínaným ochorením narastá, a to kontinuálne vo všetkých krajoch.
Situácia sa opakuje
Ako ďalej uviedla, opakuje sa situácia z prvej a druhej vlny, keď niektorí volajúci nemajú dostatočné informácie a chcú rady, prípadne si overujú postup pri zvýšenej teplote alebo iných zdravotných ťažkostiach.
Viac o téme: Koronavírus
Zaznamenávajú aj prípady volajúcich, ktorí nevedeli, ako majú postupovať v prípade potvrdeného ochorenia. Sporadicky sa objavujú aj prípady, keď pozitívni pacienti nekonzultujú svoj zdravotný stav so všeobecným lekárom, prípadne žiadajú, aby im sanitka priviezla lieky.
Pribudli aj volania od rodičov, ktorí nemajú detailné informácie od škôl týkajúcich sa karantény detí, a informácie si zisťujú na tiesňovej linke.
Komplikácie spôsobujú agresívni ľudia
„Situáciu komplikujú aj niektorí volajúci, ktorí verbálne až agresívne reagujú na otázky operátorov o očkovaní, prípadne teste. V tejto súvislosti chceme zdôrazniť, že na tiesňovej linke 155 potrebujeme odpovede na tieto otázky, aby sme vedeli nielen správne zhodnotiť zdravotný stav volajúceho, ale je to dôležité aj pre bezpečnosť posádky a personálu v nemocniciach,“ objasnila Krčová.
Povinné očkovanie proti koronavírusu Lengvarský vylučuje, ministerstvo zdravotníctva má iný plán
Podotkla, že aj pozitívny pacient môže navštíviť všeobecného lekára, prípadne absolvovať odborné vyšetrenia, ktoré súvisia s diagnózou. Zároveň jeho pozitivita nezaručuje, že prídu k nemu automaticky záchranári. Ich prípadný zásah totiž závisí od zdravotného stavu pacienta a jeho zhodnotenia operátorom tiesňovej linky.