Slovensko ani ČR sa štúdie nezúčastnili, Poľsko a Rakúsko skončili podpriemerne
Podľa štúdie KPMG International majú najtransparentnejšie systémy zdravotnej starostlivosti štyri severské krajiny – Dánsko, Fínsko, Švédsko a Nórsko. Ako informovala KPMG, Poľsko a Rakúsko sa umiestnili podpriemerne, autori štúdie u oboch slabo hodnotili najmä kvalitu zdravotnej starostlivosti.
Rebríček bol zostavený expertmi KPMG na základe dostupných údajov v šiestich kategóriách, vrátane finančnej výkonnosti a dohľadu nad systémom zdravotníctva.
Prieskum sa uskutočnil na vzorke 32 krajín, ktoré sú zväčša členskými štátmi OECD. Slovensko ani Česká republika sa štúdie nezúčastnili.
Najhoršie dopadla Čína
Zo zistení vyplynulo, že v transparentnosti zdravotnej starostlivosti existuje medzi jednotlivými krajinami vysoká miera rozdielov. Celkové dosiahnuté skóre sa pohybovalo od 32 % (Čína) až po 74 % (Dánsko). Priemerné skóre zúčastnených krajín dosiahlo 55 %.
Pri porovnaní jednotlivých sledovaných kategórií boli v priemere najvyššie hodnotené „dohľad nad systémom zdravotníctva“, ktorý zahŕňa ukazovatele ako práva pacientov a procesy obstarávania, a „financie“, ktoré brali do úvahy napríklad poplatky pre pacientov alebo ceny, ktoré si účtujú poskytovatelia zdravotnej starostlivosti.
Tieto kategórie dosiahli priemerné skóre 67 %, resp. 66 %. Najnižšie celkové priemerné skóre, iba 44 %, dosiahla kategória „kvalita zdravotnej starostlivosti“.
Rakúsko horšie ako Poľsko
Jediný zástupca krajín V4 v štúdii bolo Poľsko, ktoré sa s celkovým skóre 50 % umiestnilo v spodnej polovici rebríčka. Za najsilnejšiu stránku poľského zdravotníctva považujú autori štúdie na základe dostupných dát financovanie – získalo 67 % možných bodov. Najslabšie, na úrovni 29 %, skórovali Poliaci v kvalite zdravotnej starostlivosti.
Naši rakúski susedia skončili v rebríčku prekvapivo až za Poliakmi. Za najväčšie pozitívum ich súčasného zdravotného systému pokladajú autori štúdie systém práce s osobnými zdravotnými záznamami.
Naopak, nízko skórovali v ukazovateli kvalita zdravotnej starostlivosti, ktorý berie do úvahy faktory ako úmrtnosť, čakacie doby na oddelení urgentného príjmu alebo miera návratnosti pacientov do zdravotníckych zariadení s potrebou ďalšieho lekárskeho ošetrenia.
Transparentnosť nemá byť politickou témou
„Aktuálne neexistuje ani medzi expertmi konsenzus, ako má vyzerať transparentnosť v oblasti zdravotnej starostlivosti. Je však načase, aby sa táto téma stala menej politickou a viac nástrojom na zlepšenie zdravotnej starostlivosti,“ hovorí predseda Rady partnerov KPMG na Slovensku Ľuboš Vančo.
Vynikajúcim príkladom, ako úspešne vytvoriť pozitívne politické a legislatívne prostredie podporované modelom riadenia, ktorý sa zameriava na kvalitu starostlivosti, je podľa KPMG Dánsko, ktoré vedie aktuálny rebríček.
Príkladom je verejné poskytovanie výkazov o kvalite starostlivosti vrátane informácií o skúsenostiach pacientov, čakacích dobách a hodnotení nemocníc. Všetky tieto dáta sú verejne dostupné na oficiálnom dánskom portáli e-zdravotníctva Sundhed.dk a denne sa aktualizujú.
„Ak majú zdravotné systémy priniesť zlepšenie kvality starostlivosti, potrebujú disciplinovaný a dlhodobý prístup. Je potrebné zvážiť, čo je naozaj dôležité, zaviesť selektívny prístup k zverejňovaniu údajov, učiť sa od inovatívnych poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a podporiť kultúru dôvery,“ uzatvára Mark Britnell, predseda predstavenstva globálnej KPMG praxe pre oblasť zdravotníctva, KPMG vo Veľkej Británii.