Nákupné správanie a zaužívané zvyky Slovákov sa z dlhodobého hľadiska vplyvom rôznych faktorov postupne menia. Príčinou je aj pandémia koronavírusu, ktorá naštrbila mnohé dlhoročné stereotypy a čoraz viac Slovákov začalo využívať služby online kúpy a donášku potravín.
Potvrdzujú to aj výsledky prieskumu spoločnosti Nielsen pre Wolt, podľa ktorého v uplynulom roku využila možnosť online nákupu a donášky potravín až takmer tretina obyvateľov Slovenska, pričom pred pandémiou malo skúsenosti s online nákupom potravín iba 20 percent ľudí.
Takmer desatina Slovákov pritom v poslednom roku nakupovala potraviny online dokonca aj viackrát za mesiac.
Každý tretí Slovák nakupoval potraviny online
Podľa výsledkov prieskumu, ktorý sa realizoval od 21. do 24. februára 2022 na reprezentatívnej vzorke 506 respondentov internetovej populácie staršej ako 15 rokov, v minulom roku nakúpilo potraviny s donáškou takmer 31 % Slovákov. Viac ako polovica z nich túto možnosť využila viackrát za rok, viac ako 8 percent opýtaných dokonca niekoľkokrát mesačne.
Asi nikoho neprekvapí, že nakupovať potraviny online je zaujímavé najmä pre mladšie vekové kategórie. Vo vekovej skupine od 15 do 34 rokov totiž možnosť online nákupu potravín za posledný rok využilo až vyše 40 percent ľudí, kým s pribúdajúcim vekom tento podiel postupne klesá. Online nakupovanie potravín s donáškou však nie je úplne vzdialené ani najstarším vekovým kategóriám. Vo vekovej skupine 55 ročných a starších takúto možnosť za uplynulý rok využilo až 14 percent opýtaných.
Zvyšujúcu sa popularitu v online nakupovaní potravín a ďalšieho tovaru v uplynulých mesiacoch zaznamenala aj spoločnosť Wolt. „Donáška potravín na našej platforme je mimoriadne obľúbená. Už v roku 2021 sme spolupracovali s partnermi ako Žabka, Starý otec, Náš dvor, Farmárske potraviny či Hiva potraviny. Noví partneri sa k nám však stále pridávajú. Wolt s donáškou potravín počas minulého roka iba začínal, avšak otvorením prvého Wolt Marketu na Slovensku, sme donášku potravín posunuli na vyššiu úroveň,“ hovorí o začiatkoch donášky potravín na platforme Tomáš Beniak, generálny riaditeľ Wolt Slovensko.
Najviac na západe a v mestách
Z regionálneho pohľadu majú najviac skúseností s objednávkou potravín s donáškou obyvatelia západného Slovenska.
Počas uplynulých 12 mesiacov túto možnosť minimálne raz využilo vyše 32 percent opýtaných. Naopak, možnosť nakupovať potraviny online je najmenej využívaná na strednom Slovensku, kde takmer 72 percent ľudí takýto spôsob nákupu vôbec nevyužilo, bezmála 70 percent respondentov za posledný rok potraviny s donáškou nenakupovalo ani na východnom Slovensku.
Dopyt po donáškových službách potravín bol citeľný najmä v mestách, čo do veľkej miery súvisí s ich dostupnosťou. Ukazuje sa však, že táto alternatíva nákupu potravín je zaujímavá aj pre obyvateľov menších obcí a dedín, kde takúto možnosť počas posledných 12 mesiacov vyskúšalo viac ako 25 percent obyvateľov.
Pre porovnanie, pri veľkých mestách je podiel ľudí, ktorí si za posledný rok aspoň raz objednali potraviny s donáškou, až takmer 37 percent.
Výhodou je najmä pohodlie a úspora času
Záujem o doručovanie potravín u Slovákov rastie, pretože objavujú mnohé jeho výhody. Tie vysvetľuje aj Tomáš Beniak, generálny riaditeľ Wolt Slovensko:
„Slováci podľa našich ďalších prieskumov trávia nákupom potravín prevažne jednu až tri hodiny týždenne. My našim zákazníkom ponúkame možnosť ako si tento čas ušetriť a namiesto toho využiť na iné aktivity. V rámci platformy máme niekoľkých partnerov z oblasti potravín a tieto partnerstvá budeme ďalej rozširovať. Rovnako sa aj mimo Bratislavy rozširuje aj Wolt Market“.
Pohodlie v porovnaní s osobnou návštevou supermarketu v spomínanom prieskume oceňuje až 49 % tých, ktorí si za posledných 12 mesiacov online nákup potravín s donáškou vyskúšali.
Pri online nakupovaní viac ako tretina ľudí oceňuje možnosť jednoduchého porovnávania cien, rovnako vyše 20 percentám vyhovuje lepší výber tovaru ako v kamenných obchodoch. Medzi ďalšími prednosťami online nakupovania boli šetrenie času a donáška domov. Necelých 17 percet opýtaných tiež uviedlo, že pozitívom online nakupovania potravín sú aj lepšie ceny.
Väčšina stále osobne a autom: Produkt si potrebujeme „ochytať“
Napriek trendu rastu popularity online nákupu potravín s donáškou však Slováci stále preferujú nakupovanie potravín osobne v predajniach.
Do supermarketov sa pritom obyvatelia Slovenska vydávajú v drvivej väčšine prípadov autom. Takmer štvrtina zase chodí nakupovať pešo, v tomto prípade zase najmä ľudia z veľkých miest. Zvyšok využíva pri cestách za nákupmi potravín hromadnú dopravu, bicykel či iné druhy dopravy.
Dôvod preferencie osobnej návštevy supermarketov pred online nákupom potravín je pritom jednoznačný. Až takmer 58 % z respondentov, ktorí za posledný rok potraviny s donáškou nenakupovali totiž uviedlo, že produkt si radšej osobne pozrie a overí si, či mu vyhovuje.
Druhým najvýznamnejším faktorom je, že 40 percent Slovákov nechce na objednané potraviny čakať a chcú ich mať hneď. Obavy z prípadných komplikácií pri reklamácii, či z prípadných podvodov na kvalite ponúkaných produktov až tak dôležitú úlohu pri online nakupovaní nehrajú. V oboch prípadoch ich totiž ako dôvod, prečo za posledný rok online potraviny nenakupovali, uviedlo ani nie 10 percent opýtaných.
Rešpekt z online nákupu čerstvých potravín
Zaujímavé však je, že aj potreba produkt vidieť na vlastné oči a takpovediac si ho „ochytať“ sa na Slovensku líši v závislosti od druhov tovaru. A to aj v rámci potravín ako takých.
Kým v prípade nealkoholických a alkoholických nápojov či prísad na varenie, ako napríklad koreniny, by si online nakúpilo vyše 20 % Slovákov, pri čerstvom mäse je to len niečo vyše šesť percent, či čerstvom ovocí a zelenine a pečive, kde tento podiel predstavuje necelých 10 % opýtaných.
Úplne inak sa pritom pozeráme na online obstaranie nepotravinárskeho tovaru. Drogériu a elektroniku by totiž podľa prieskumu online nakúpilo až 60 percent Slovákov, obuv a odevy vyše polovica opýtaných a lieky a zdravotnícke pomôcky vyše 40 percent ľudí.