Sociálne médiá Facebook a Instagram budú mať v Nórsku dočasne zakázané sledovať používateľov na internete a cieliť tak na nich reklamu. Informuje o tom portál Politico s odvolaním sa na príkaz, ktorý tamojšie úrady zaslali spoločnosti Meta.
Personalizované reklamy
Nórsky úrad na ochranu údajov nariadil americkej technologickej spoločnosti Meta, materskej spoločnosti Facebooku a Instagramu, aby v Nórsku prestala používateľom zobrazovať personalizované reklamy na základe ich online aktivity a odhadovanej polohy. Podľa príkazu, ktorý získal portál Politico, spoločnosti Meta ho poslali 14. júla a zákaz začne platiť od augusta.
Aplikácia Threads získala viac ako 100 miliónov používateľov za menej ako päť dní, prekonala tak chatbot ChatGPT
Reklamná prax spoločnosti Meta na Facebooku a Instagrame v súčasnosti zahŕňa „spracovávanie veľmi súkromných a citlivých osobných údajov prostredníctvom veľmi neprehľadných a rušivých operácií monitorovania a profilovania“, napísala nórska agentúra Datatilsynet.
Nezákonné zhromažďovanie údajov
Zákaz takzvanej behaviorálnej reklamy bude trvať tri mesiace od 4. augusta. Facebook a Instagram budú môcť ľuďom zobrazovať prispôsobené reklamy, ale len na základe informácií, ktoré o sebe sami uviedli vo svojich profiloch. Ak Meta nebude nariadenie dodržiavať, bude jej hroziť denne pokuta jeden milión nórskych korún.
Platformy ako TikTok a Snapchat môžu byť v Únii vypnuté, dôvodom je nenávistný obsah
Dočasný zákaz by mohli zrušiť, ak Meta nájde spôsob, ako legálne spracúvať osobné údaje a poskytnúť používateľom právo odmietnuť cielenú reklamu založenú na sledovaní, uvádza sa v príkaze. Obmedzenie prichádza po tom, ako Súdny dvor Európskej únie 4. júla rozhodol, že Meta nezákonne zhromažďuje údaje ľudí na účely cielenia reklamy bez ich výslovného súhlasu a na základe „oprávneného záujmu“ firmy.
Pokuta v hodnote 390 miliónov eur
Meta je v súčasnosti v súvislosti s jej reklamnými praktikami aj v hľadáčiku hlavného regulačného orgánu pre ochranu osobných údajov, írskej komisie pre ochranu údajov. Orgán so sídlom v Dubline uložil v januári spoločnosti pokutu 390 miliónov eur za porušovanie súkromia Európanov a nariadil jej, aby našla nový právny základ pre svoj obchodný model.
Twitter hrozí spoločnosti Meta právnymi krokmi pre aplikáciu Threads, obviňuje ju z nezákonného použitia duševného vlastníctva
Technologická spoločnosť sa proti rozhodnutiu odvolala. Írska komisia pre ochranu údajov plánuje prijať rozhodnutie o právnom základe pre činnosť spoločnosti Meta v oblasti cielenej reklamy „najneskôr do polovice augusta“, uviedol zástupca komisára a hovorca úradu Graham Doyle.
Obmedzenie spoločnosti Meta
Írsky regulačný orgán dohliada na spoločnosť Meta podľa všeobecného nariadenia o ochrane údajov (GDPR) pre celú Európu, pretože technologická spoločnosť tam má svoje regionálne sídlo. Ostatné európske krajiny, ako napríklad Nórsko, môžu v „naliehavom prípade“ vydať vnútroštátne rozhodnutia na obdobie troch mesiacov.
Súdny dvor EÚ zasadil spoločnosti Meta druhý úder, jej zber údajov o online aktivite používateľov nebol v poriadku
Nórsky regulačný úrad je prvým európskym orgánom na ochranu osobných údajov, ktorý po rozhodnutí Súdneho dvora prísne obmedzil podnikanie spoločnosti Meta založené na osobných údajoch. Uviedol tiež, že plánuje požiadať Európsky výbor pre ochranu údajov (EDPB) o naliehavé záväzné rozhodnutie, aby rozhodol o konečných opatreniach.