Spoofing je čoraz väčším problémom, slovenskí mobilní operátori preto zvyšujú ochranu ľudí proti podvodným volaniam

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Smartfón, telefón, mobil
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Mobilní operátori združení v Asociácii mobilných operátorov Slovenska (ASMOS) reagujú na neúmerný nárast podvodných volaní, tzv. spoofingu, a spoločne zavádzajú systém ochrany, ktorý by mal tento nežiadúci jav radikálne znížiť.

Systém vzájomného overovania pravosti volaní prichádzajúcich do siete už testujú a prevádzkujú operátori Telekom a O2, pričom ďalší operátori Orange a SWAN zvažujú možnosti zapojenia sa do tohto systému.

Volania pod falošnou identitou

V posledných rokoch pozorujú mobilní operátori nárast bezpečnostných hrozieb, ktoré sú smerované na ich zákazníkov.

Operátori sa s takýmito hrozbami stretávajú pravidelne a väčšinu z nich vedia eliminovať bez dopadu na zákazníka, avšak v prípade tzv. spoofingu ide o náročnejší proces.

Samotný spoofing predstavuje volania, ktoré sú realizované s falošnou identitou slovenského telefónneho čísla, avšak príjemcovi sa volania na mobilnom zariadení zobrazia ako štandardný prichádzajúci hovor zo slovenského čísla.

„Keďže najúčinnejšou ochranou proti spoofingu je systém vzájomného overovania hovorov medzi mobilnými operátormi, sme radi, že sa našim členom podarilo nájsť spoločné riešenie v záujme zvýšenia ochrany ich zákazníkov pred podvodnými volaniami. Už teraz takto spolupracujú operátori O2 a Telekom s obojsmerným bezpečnostným online systémom, ktorý chráni zákazníkov oboch týchto operátorov. Operátori Orange a SWAN tiež posudzujú možnosti zapojenia sa do tohto systému výmeny informácií “, uviedol v súvislosti so spoločným úsilím najväčších telekomunikačných operátorov výkonný riaditeľ ASMOS Henrich Krejčí.

Čísla vyberané náhodne automatom

Denne tento systém už v súčasnosti odfiltruje niekoľko desiatok tisíc podvodných volaní, ktoré by sa inak dostali priamo k zákazníkom operátorov. Prepojenie informačných systémov všetkých mobilných operátorov ďalej zvýši účinnosť tejto ochrany všetkých užívateľov mobilných služieb.

„Aj keď časová náročnosť prípravy celého systému je daná najmä technologickým riešením, dôležitou súčasťou sú aj právne a regulačné aspekty jeho fungovania, sme preto radi, že naša snaha implementovať ho v prospech čo najväčšieho počtu ľudí využívajúcich mobilné služby na Slovensku našla pozitívnu odozvu aj na strane Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Ministerstva dopravy Slovenskej republiky“, doplnil výkonný riaditeľ ASMOS.

Do tzv. spoofingu spadajú falošné volania s ukradnutou identitou skutočných čísel. Sú často realizované zo zahraničia a cez internetové služby, ktoré sa však v mobile príjemcu zobrazia pod štandardným slovenským číslom.

Tieto čísla sú vyberané náhodne automatom a ich majitelia nemajú nič spoločné s touto podvodnou aktivitou. Spätné volanie na takéto číslo znamená, že zákazník sa dovolá inému zákazníkovi, ktorý o danej aktivite nemá žiadnu vedomosť.

Cieľom je získanie peňazí alebo údajov

„Spoofing považujem za momentálne najväčší problém v oblasti elektronických komunikácií a vítam akúkoľvek aktivitu zo strany operátorov na ochranu svojich zákazníkov,“ uviedol v tejto súvislosti predseda Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb Ivan Marták.

Cieľom týchto volaní je, s využitím rôznych manipulatívnych techník, prinútiť obeť zaplatiť určitú sumu alebo získať osobné, bankové, prípadne iné citlivé údaje. Mobilní operátori odporúčajú svojim zákazníkom takéto volania okamžite ukončiť a nereagovať na ne.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Henrich KrejčíIvan Marták
Firmy a inštitúcie ASMOS Asociácia mobilných operátorov SlovenskaÚrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb